The Economist: Германия губи индустрията си. Кои концерни загиват или се изнасят?

Германия е наричана движещата сила на Европейския съюз, но сега все по-често я наричат „болния човек на Европа“, пише авторитетното издание The Economist. Някога така са наричали Османската империя, когато се разпада след Първата световна война.

„Най-голямата икономика в Европа се превърна от лидер в растежа в изоставаща. Между 2006 г. и 2017 г. тя изпреварваше другите големи икономики и се движеше в една линия с Америка. Но днес, вече трето поредно тримесечие, бележи спад или стагнация и може да се окаже единствената голяма икономика със свиващ се БВП през 2023 г. И това не е проблем само на днешния ден. Според Международния валутен фонд през следващите пет години растежът в Германия ще бъде по-бавен, отколкото в Америка, Великобритания, Франция и Испания“, отбелязва изданието.

Най-лошото от всичко е, че Германия буквално губи индустрията си. Чуждестранните индустриални гиганти напускат страната. Michelin, най-големият производител на гуми във Франция, затваря заводите си и отказва да произвежда продукти за камиони в Германия. Два завода в Карлсруе и Трир ще бъдат затворени до края на 2025 г., а в Хамбург ще бъде преустановено производството на нови гуми и полуфабрикати. Освен това Michelin премества центъра си за клиенти от Карлсруе в Полша. Френската фирма е вторият производител на гуми, който напуска Германия: неотдавна американската компания Goodyear обяви, че ще прекрати производството на гуми във Фюрстенвалд и ще затвори завода си във Фулда. Това ще засегне около 1800 работни места.

Един от водещите световни производители на безшевни тръби, френската компания Vallourec, постепенно преустанови производството си в Германия. Последната безшевна тръба, валцувана в завода на Vallourec в Дюселдорф, е произведена на 21 септември. Заводът на Vallourec в Мюлхайм ам Рур също беше затворен. Както припомня Finanzmarkt Welt, миналата година Vallourec заяви, че производството на безшевни стоманени тръби в Германия вече не е възможно за компанията по икономически причини.

Стоманените тръби от Дюселдорф някога са били един от най-важните експортни продукти на Германия. Те са се използвали за изграждане на тръбопроводи, мостове, петролни платформи и много други. Индустриалната група Mannesmann – не по-малко известна от Krupp или Thyssen – е произвеждала тези тръби. След разпадането на групата Mannesmann преди 20 години Vallourec, френски производител на висококачествена стомана, устойчива на температурни колебания, придобива заводите в Дюселдорф и Мюлхайм. И сега Vallourec напуска Германия, а с него и най-важният елемент от германския промишлен износ.

Германският автомобилен концерн Volkswagen AG не изключва възможността за изнасяне на производството от страната поради нарастващата енергийна криза в страната, дължаща се най-вече на прекратяването на доставките на руски газ.

Изпълнителният директор на Фолксваген Томас Шефер в речта си на общото събрание на профсъюзните лидери във Волфсбург не спести неприятни думи, за да очертае настоящата критична ситуация в компанията. „Като се имат предвид загубите на много от нашите предишни структури, процеси и високите разходи, ние вече не сме конкурентоспособни като марка Volkswagen„, каза той.

Компанията обяви пакет от мерки за икономии. В резултат между 4000 и 6000 служители ще бъдат съкратени, а броят на работните места ще бъде трайно намален. Освен това производственият капацитет на заводите в групата, която се състои от Volkswagen, Skoda, Seat и Volkswagen Commercial Vehicles, ще бъде намален с до 80%, като се обмисля и закриване на заводи.

Mercedes-Benz също обмисля преместване на производството на автомобили от Германия в други страни.

Германия е световноизвестна със своята автомобилна индустрия и нейният просперитет до голяма степен зависи от износа на автомобили и инженерни продукти. В началото на новия век, благодарение на реформите на Герхард Шрьодер, промишленият износ успя да се увеличи – по това време страната дори получи прозвището Exportweltmeister (шампион по износ). През последните месеци показателят за износа на Германия започна да спада, докато вносът, напротив, започна да расте.

Според проучване на Ifo показателят за бизнес климата сред производителите на автомобили вече е спаднал рязко до нула от 34 пункта през юли.

В края на октомври германската фирма Linde, най-големият производител на промишлен газ в света, реши да се откаже от търговията с акциите си на борсата във Франкфурт в полза на борсата в Ню Йорк поради ограниченията за нарастване на капитала в Германия. По това време компанията е най-ценният компонент на основния германски борсов индекс DAX. Тъй като много от акционерите на дружеството са от САЩ и то наскоро се сля с американския производител на промишлени газове Praxair, става въпрос за преместване на това производство от Германия в Съединените щати. Немският телевизионен канал Tagesschau откровено нарича действията на Linde предателство.

Южноафриканската група за производство на целулоза и хартия Sappi обяви продажбата на завода си в Стокщадт край Ашафенбург (Бавария) преди два месеца, но все още не е намерен купувач.

Химическата промишленост на Германия, третият по големина сектор в страната, е най-силно засегната от повишаването на цените на енергията. Производителите на химикали се нуждаят от големи количества електроенергия, за да произвеждат материали, използвани в почти всички сектори на икономиката. През последните месеци няколко големи германски химически компании, сред които и лидерът на пазара BASF, предупредиха за намаляване на печалбите и невъзможност да постигнат поставените по-рано цели през тази година.

Канцлерът Олаф Шолц вече е бил уведомен директно за проблемите в химическата промишленост. Според Bild на среща с политика представители на индустрията са му представили „шокиращ“ документ за спада в производството и съкращенията на работни места.

През 2023 г. производството в химическата промишленост е спаднало с 16,5%. През 2022 г. също е налице спад от 20%. До края на декември тази тъжна цифра може и да се изравни с миналогодишната. При такъв спад масовите съкращения са неизбежни. Химическата промишленост произвежда торове за селското стопанство. Без достатъчно торове германските земеделски производители ще имат значително по-ниски добиви.

Германската химическа промишленост се поддържа на повърхността от онези компании, които продължават да си сътрудничат с Русия. BASF, лидер в индустрията, е спечелил 22,67 млн. евро през 2022 г. благодарение на сътрудничеството си с Русия. За компания, която се намира в такава трудна ситуация, това е много сериозна подкрепа, която не може да бъде отказана.

Не само BASF продължава сътрудничеството си с Русия. Освен химическия гигант, следните компании не са спрели да търгуват с Русия: производителят на автомобили BMW, който е спечелил 54,78 млн. евро от такова сътрудничество през 2022 г.; веригата за търговия на едро Metro AG (34,94 млн. евро); строителната компания Knauf (31,17 млн. евро); и производителят на оборудване за баня и сауна EOS (20,78 млн. евро). Като цяло 393 германски компании продължават да си сътрудничат с Русия, което през миналата година „донесе 379 млн. евро в бюджета на Кремъл“, пише Bild.

Днес цените на електроенергията в Германия са достигнали едно от най-високите нива в Европа. В резултат на това индустриалното производство рязко поскъпна, което е удар по икономиката на Германия, индустриалния локомотив на Европейския съюз. Това принуди германските предприятия да търсят щастие в чужбина, например в Китай или САЩ. Например химическият концерн BASF е инвестирал 10 млрд. евро в нов завод в Китай и не планира нови инвестиции в Германия в близко бъдеще.

Водещи германски икономически институции прогнозират по-нататъшно задълбочаване на икономическата криза в Германия, пише Deutsche Wirtschafts Nachrichten. В сравнение с първото тримесечие на миналата година БВП е спаднал с 0,5%. Инфлацията достигна безпрецедентните 6,1% и продължава да расте.

Германският бизнес е песимистично настроен за бъдещето, се казва в публикацията. Предприемачите се опасяват, че периодът на икономически трудности ще продължи и те няма да могат да осигурят приток на инвестиции в бъдеще. Много компании са принудени да намалят производството или да го спрат напълно.

Германия вече претендира за тъжния статут на „болния човек на Европа“, а болният човек е изправен пред два избора – оздравяване или смърт. И за това е виновна самата Германия. Отхвърлянето на евтината руска енергия, наложена от чужбина, прави все повече германски производства нерентабилни. Всичко върви към това, че Германия в крайна сметка може да се окаже без собствена индустрия.

Други новини

© 2024 Критично.бг – Всички права запазени!. Уеб дизайн и разработка: Nigma Ltd.

error: Съдържанието е защитено!