Китайските компании за електромобили като Nio напредват все повече, отчасти благодарение на правителствената подкрепа, но и на бързия технологичен напредък, пише в своя статия американското издание New York Times.
В Nio, китайският конкурент на Tesla, работят 11 000 души в областта на научноизследователската и развойната дейност, но тя продава едва 8000 автомобила на месец. Тя е инвестирала толкова много в автоматизацията на работния процес, че в една от нейните фабрики работят само 30 техници, които произвеждат 300 000 двигателя за електрически автомобили годишно. Nio предлага очила с добавена реалност за 350 долара за всяка седалка в своите автомобили и представи мобилен телефон, който взаимодейства със системата за самоуправление на автомобила.
Но компанията работи на загуба и в момента нищо от това, което произвежда не е печелившо. От април до юни Nio е загубила 835 млн. долара, или 35 000 долара за всеки продаден автомобил.
Nio и други компании в разрастващия се сектор на електрическите автомобили в Китай обаче имат огромна държавна подкрепа, която им позволява да издържат на подобни загуби и да продължават да се развиват. Когато през 2020 г. парите на Nio почти свършиха, правителството на провинция Анхуей базирано в Хъфей незабавно наля 1 млрд. долара за 24% дял в компанията, а контролирана от държавата банка доведе група от други кредитори, които вкараха още 1,6 млрд. долара.
Днес Nio олицетворява доминиращото положение на Китай в областта на иновациите и производството на електрически превозни средства, подчертавайки заплахата за традиционните автомобилни сили в Европа и САЩ.
Стачката на профсъюза на Обединените автомобилни работници (UAW) в САЩ срещу трите най-големи американски производители на автомобили – General Motors, Ford и Chrysler (в момента дъщерна компания на Stellantis), която продължава вече трета седмица, в основата си е конфликт за електрическите превозни средства. Компаниите твърдят, че трябва да инвестират милиарди долари, за да преустроят дейността си, докато работниците настояват, че трябва да защитят работните си места от автоматизацията и технологиите, като същевременно увеличат възнаграждението си.
В сряда европейските политици, обезпокоени от вълната от китайски износ, официално започнаха разследване дали производителите на електромобили в Китай са получили държавни субсидии – стъпка, която може да накара Европа да наложи мита. Износът на електромобили от Китай е нараснал с 851% през последните 3 години, основно за Европа. Разследването от страна на Европейския съюз е сложно от геополитическа гледна точка – много от най-важните европейски компании са свързани с китайския пазар, а Китай е готов да предприеме ответни мерки.
Министерството на търговията на Китай осъди в сряда разследването, като го нарече „голо протекционистко поведение, което сериозно ще наруши и изкриви веригата на доставки на световната верига на автомобилната индустрия“.
Фирми като Nio, които харчат много за маркетинг в Германия и други европейски страни, се нуждаят от износ. Въпросът е дали Nio може да продаде достатъчно автомобили, за да оправдае огромните си усилия за изследвания и инвестиции.
„Всъщност не се притеснявам за капацитета или обема на производството – притеснявам се само за търсенето“, каза Уилям Ли, изпълнителен директор и съосновател на Nio, на пресконференция в Шанхай.
Докато американските и европейските производители се борят да наваксат изоставането си, китайските автомобилостроители са водещи в света в един критичен аспект от веригата за доставки на електрически превозни средства – технологията на батериите. Те са пионери в разработването на нови химически смеси за батерии, които позволяват шофиране на дълги разстояния при значително по-ниски разходи. Китай също така доминира в производството на електрически двигатели и в проектирането на високоефективни системи, които свързват батериите и двигателите.
Продажбите на електромобили растат бързо, но Китай изгражда още по-бързо заводи за практически всички компоненти на електромобилите. Това доведе до пренасищане на мощностите, което доведе до намаляване на цените на електрическите автомобили под тези на автомобилите с бензинови двигатели.
Заплатите в Китай също са по-ниски. Автомобилните работници в големите градове като Шанхай получават около 30 000 долара годишно като заплата и осигуровки, докато работниците в по-евтините градове във вътрешността на страната печелят значително по-малко.
За разлика от тях Ford Motor заяви, че работниците му получават средно 110 000 долара годишно под формата на заплата и обезщетения. Профсъюзът UAW иска приблизително 40% увеличение на заплатите за следващите четири години, както и платен почивен ден всяка работна седмица.
Както показва новият завод за електрически двигатели на Nio, китайското производство на автомобили вече е сред най-автоматизираните в света. Американските производители на автомобили откриват, че трябва да купуват промишлени роботи и друга автоматизация от китайски доставчици, казва Майкъл Дън, автомобилен анализатор в Сан Диего, който специализира в Китай.
„Те се оглеждат наоколо и си казват има ли Америка нещо, което да се доближава до китайските възможности в областта на автоматизацията, и отговорът е не„, каза Дън, бивш президент на General Motors в Индонезия.
Пол Гонг, ръководител на отдела за автомобилни изследвания в Азия на банката UBS, прогнозира, че до края на десетилетието китайските производители на автомобили ще завладеят една трета от световния пазар на автомобили. Голяма част от ръста в прогнозата му се дължи на скока на дела на китайските автомобилостроители на европейския пазар до 20% от сегашните едва 3%.
В Китай, каза той, „конкуренцията е толкова жестока, че принуждава всеки автомобилен производител да разработва нови технологии“.
Технологичното предимство на Китай е убедило някои европейски производители на автомобили, че е икономически целесъобразно да сключват партньорства, въпреки че се конкурират с китайските износители.
През юли Volkswagen плати 700 млн. долара за 4,99-процентен дял в XPeng, китайски стартъп за електромобили, който е на загуба – пазарната оценка на XPeng е 14 млрд. долара. Nio получи помощ от местното правителство в Хъфей, но XPeng призна за помощ от местното правителство в Ухан, също в централен Китай.
През април Volkswagen обяви, че ще изгради център за разработка на автомобили на стойност 1,1 млрд. долара в централния китайски град Хъфей. VW ще наеме 2000 инженери, които ще извършват работа, извършвана преди това в централата на компанията във Волфсбург, Германия, за автомобили, произвеждани в Китай.
Далеч не всички китайски компании за електромобили са на загуба. BYD, лидерът в производството на електрически автомобили в Китай и в световен мащаб (от малки електромобили до автобуси и камиони), утрои печалбата си до 1,5 млрд. долара през първата половина на тази година. BYD произвежда свои собствени батерии и е високо ефективен производител.
Изследователи от UBS се обединиха с инженерна фирма, за да разглобят на части електрически автомобил BYD Seal. Те установиха, че производството на седана Seal струва поне 35% по-малко от малък автомобил с подобно качество – Volkswagen ID3.
Световният пазар може да очаква много по-голям износ от BYD: компанията наскоро поръча в китайски корабостроителници собствена флотилия от най-големите трансокеански кораби за превоз на автомобили, които някога са били строени.
Освен в Европа, китайските марки отчитат нарастващи продажби на автомобили на пазари от Австралия до Близкия изток и Латинска Америка. Единственият пазар, на който китайските автомобили имат незначителен дял и на който не се очаква да набират популярност, са Съединените щати.
През 2018 г. Робърт Лайтхайзър, търговският представител на президента Доналд Тръмп, наложи 25-процентно мито върху всички автомобили, внасяни от Китай. Администрацията на Джо Байдън създаде предложение за субсидии за електрически превозни средства, което обаче изключва китайските автомобили.
Общият пазар на автомобили в Китай се свива от 2017 г. насам, тъй като продажбите на автомобили с бензинови двигатели спадат по-бързо, отколкото се увеличават продажбите на електрически автомобили. Услугите за превоз на пътници станаха повсеместни, а високоскоростните железопътни линии и метрото са много предпочитан транспорт в най-многолюдната страна в света.
Китайските компании продължават да се надпреварват да подобряват технологиите си. От април насам Nio представи първото си малко туристическо возило и ново спортно купе, като същевременно модернизира три други модела автомобили. Очилата за добавена реалност на Nio, които поддържат интернет, могат да позволят на пътниците да прожектират видео среща или да споделят компютърна игра.
Съвместната продажба на телефони и автомобили отдавна е мечта на производителите на електромобили и смартфони. Мобилните телефони, които работят в тясно сътрудничество с функциите за самоуправление на автомобила, могат да бъдат подменяни много по-често с усъвършенстването на технологиите, отколкото полупроводниците в автомобилите, които трябва да преминат през дълги проверки за безопасност.
На 21 септември Nio пусна в продажба своя собствена марка мобилен телефон с бутон от лявата страна за управление на автомобила. Основателят на Geely, друг голям китайски автомобилен производител, миналата година придоби 79% от производителя на смартфони Meizu и започна да внедрява софтуера му в автомобилите си. Apple от години говори за продажба на електрически автомобили в допълнение към iPhone, но китайският производител на смартфони Xiaomi е на финалния етап от подготовката си за навлизане на автомобилния пазар през следващата година.
Така че китайските производители на електрически автомобили продължават да работят въпреки първоначалните загуби. „Всички знаете, че не сме излезли на печалба и сме подложени на голям натиск“, казва изпълнителният директор на Nio Уилям Ли. Но той допълни, че инвестициите в технологии на компанията са „пътят, по който трябва да вървим“.