Бившият служебен министър на отбраната Димитър Стоянов коментира в своя профил във Фейсбук, че министърът на транспорта Георги Гвоздейков, „този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на едни 3 млрд. лева.“ По думите на бившият военен министър, с въпросните средства е трябвало генерално да се обнови подвижния състав на БДЖ. Ето и целия му коментар:
„Министър Гвоздейков, този добре известен слуга на много господари, върви с маршова стъпка към профукването на едни 3 млрд. лева, с които трябваше генерално да се обнови подвижния състав на БДЖ, в рамките на Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ).
Днес (коментарът е публикуван вчера) стана ясно, че компанията „Щадлер” се отказва от изпълнението на два договора – един за седем двуетажни влака и втори за 35 мотрисни влака. Министър Гвоздейков се опита да си измие ръцете с компанията, но да си спомним, че преди няма и месец, същият Гвоздейков се кле в същата фирма, че ще изпълни всичко качествено и в срок.
Завъртяха се слухове, че компанията „Щадлер” има проблеми, включително и финансови, но това го оставяме на съвестта, на онези, които са я избрали за изпълнител.
Сега от транспортното министерство раздават клетви за друга компания – „ПЕСА”. Тя трябва да достави 35-те мотрисни влака. Досадни подробности са, дали въобще компанията ще иска да подпише договор, предвид все по-затягащите се срокове за доставка. Припомняме, че всичко в рамките на ПВУ трябва да се изпълни до август 2026 г.
И ако за 35-те мотриси има някаква маргинална надежда, то нещата около седемте двуетажни нулевоемисионни влака май приключиха. Комай няма кой да замести „Щадлер”, та и Гвоздейков, и Министерство на транспорта гузно мълчат.
Гузно мълчание има и около въпроса за 20-те скоростни влака от тип push-pull. Още през пролетта стана ясно, че няма компания, която да се наеме с изпълнение на поръчката. Първо Гроздейков щеше да пуска нова процедура за доставка, след това през юни започна да обяснява, че ще иска от Европейската комисия да предоговори типа на влаковете, за да се вмести в сроковете за доставка. Оттогава – само срамна тишина.
Четвъртият елемент от обновяването на подвижния състав на БДЖ предвиждаше покупката на 18 маневрени локомотива. Тя бе разделена на два лота. Като по чудо, през февруари транспортното министерство подписа договор за доставка на девет малки маневрени електрически локомотиви, която е на стойност цели 10,5 млн. лева. И пак, като по чудо, нещата около договора вървят относително нормално. Другата част от проекта – доставка на девет маневрени локомотива за частично електрифицираните депа пропадна и Гвоздейков дори не си направи труда да стартира процедурата.
Да обобщим – г-н Гвоздейков може да се похвали с изпълнението на половин проект на стойност 10,5 млн. лева. Останалите 3 млрд. и нещо май, май ще си изгорят.
И тъй като, в момента мнозина членове и симпатизанти на ППДБ ще започнат да се упражняват върху провалите на г-н Гвоздейков, искам да припомня – той си е ваше отроче! Да припомня, че той бе вкаран в ПП след личната препоръка на един бизнеспартньор на Асен Василев.
Да припомня, че толкова много си го харесвахте, че кабинета „Петков” в последните си дни го спаси от безработица, като го назначи директор на водопад, така де, директор на „България хели мед сървиз” ЕАД със заплата по-голяма от министерската (какво свърши той там е отделен и срамен въпрос).
И да припомня, че толкова много си го харесвахте, че си го сложихте министър на транспорта в кабинета „Денков”. Носете си отговорност за него!
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски