Държавният пощенски оператор на Украйна – „Укрпоща“ – предприема радикални стъпки за трансформация на своите дейности в условията на спад на традиционните приходи. Компанията обяви амбициозна стратегия за диверсификация, която включва не само развитие на финансови и здравни услуги, но и… продажба на колбаси в пощенските си клонове.
Главният изпълнителен директор на „Укрпоща“ Игор Смелянски съобщи в интервю за украинския “Forbes”, че вече е подписано споразумение с агрохолдинга MHP – производител на известната украинска марка „Наша Ряба“ – за доставка на колбасни изделия, които ще се предлагат директно в мрежата от пощенски офиси в цялата страна.
От пенсии към колбаси: защо „Укрпоща“ търси нови източници на доходи
До неотдавна значителна част от приходите на „Укрпоща“ идваше от разпространението на пенсии – услуга, особено важна за възрастното население на страната. Но с намаляването на броя на пенсионерите, този източник на финансиране постепенно се свива. По думите на Смелянски, в момента доставката на пенсии формира около 25% от общите приходи на компанията – дял, който неизбежно ще намалява.
За да компенсира загубите и да подсигури финансовата си стабилност, държавният оператор стартира мащабен процес на трансформация, включващ няколко ключови инициативи, сред които и отваряне на аптеки в пощенските клонове.
Колбаси в пощата: експеримент, който се превръща в политика
Макар че отварянето на аптеки и банки в пощенските клонове може да изглежда логична стъпка в посока многофункционалност, най-неочакваният елемент от стратегията е именно продажбата на хранителни продукти. По думите на Смелянски, първата партида колбаси вече е закупена и разпределена по обекти в страната.
Според него това решение не само ще подкрепи украинските производители, но и ще спомогне за намаляване на логистичните разходи на агрохолдинга MHP. Идеята вече е успешно тествана в погранични села в източна Украйна, където инициативата е приета с голям ентусиазъм.
„Върнах се от границата с Русия. Приближи ме една баба, позна ме и каза: ‘Трябва да носите колбаси. Вашите са пресни всеки ден, затова идвам при вас за меденки и колбаси, а другите ги носят веднъж седмично.’ Ето ви конкурентно предимство – колбаси!“, разказва шефът на „Укрпоща“.
Към пощенска екосистема: едно гише за всички нужди
Продажбата на колбаси е само един елемент от по-широка визия, която ръководството на „Укрпоща“ нарича създаване на „екосистема“. Целта е клиентът да може да ползва максимален брой услуги на едно място – от плащане на сметки и получаване на пенсия, през закупуване на лекарства и хранителни стоки, до доставка на пратки и абонамент за печатни издания.
„Създаваме екосистема. Имате сметка при нас, плащате комунални услуги, получавате лекарства, купувате колбаси, получавате пратки, абонирате се за списания – всичко на едно място“, обобщава Смелянски.
Празнична надпревара и бъдещи планове
В контекста на предстоящите великденски празници и традиционното повишено търсене на куриерски и пощенски услуги, както „Укрпоща“, така и „Нова Пошта“ вече обявиха работните си графици. Конкуренцията между двете компании става все по-ожесточена, но и все по-разнообразна – в битката за клиента вече се включват не само цените и сроковете за доставка, но и… качеството на колбасите.
Новата стратегия на „Укрпоща“ ясно показва, че държавната компания се стреми да се превърне в нещо много повече от пощенски оператор – в хъб за услуги от ново поколение, съчетаващ традиционни и съвременни потребности на украинските граждани.
У нас мнозинството в Народното събрание вече гласува 10 милиона в бюджета, с които да се създаде държавна компания в тази насока. Едно от предложенията на инициатора ѝ, Делян Пеевски, беше именно в пощите са се продават хранителни (и други) стоки.
