Китай строи ледоразбивач с подводница, за да достигне до арктическото дъно

Руски ледоразбивач

Китай е започнал строителството на третия си ледоразбивач в опит да изпрати изследователи до полярното дъно още през 2025 г., съобщи South China Morning Post. Сегашните ледоразбивачи на страната Xuelong 1 и Xuelong 2 са натоварени основно с мисии за попълване на запасите на Северния и Южния полюс.

Терминът „ледоразбивач“ обикновено се отнася за големи плавателни съдове, които притежават подсилен корпус и силно укрепен нос, като използват значителното си тегло, за да пробиват ледени образувания. В регионите, които често са засегнати от морски лед през студените сезони, тези кораби играят важна роля.

Поради географската си близост до ледените води Русия е построила голям брой ледоразбивачи, за да разчиства морските търговски пътища. Понастоящем корабите на Китай не се нареждат сред най-забележителните ледоразбивачи, засвидетелствани досега в световен мащаб. Въпреки това, с последния си ледоразбивач Китай се надява да изпревари тези, построени от САЩ и други държави.

Третият ледоразбивач на Китай

Според доклада на SCMP изграждането на третия ледоразбивач се финансира от няколко организации като Института за дълбоководни науки и инженерство, както и от правителството на провинция Хайнан.

Предложената дължина на плавателния съд е 338 фута (103 метра), а водоизместимостта му е над 10 000 тона. Той може да поеме екипаж от 80 души и да развива скорост до 16 възела, което го поставя на нивото на някои от най-модерните ледоразбивачи.

Китай също така планира да оборудва ледоразбивача с дълбоководни подводници, които могат да изпълняват мисии с екипаж в арктическото морско дъно. Досега само руските подводни апарати „Мир 1“ и „Мир 2“ са постигнали това. Плановете на Китай са амбициозни, тъй като той иска ледоразбивачът да бъде готов до 2025 г.

Полярен път на коприната и след това

Плановете на Китай за третия ледоразбивач датират още от 2018 г., когато той предвижда изграждането му като част от търговския маршрут „Полярен път на коприната“ в рамките на инициативата „Пояс и път“.

Смятайки се за арктическа сила, Китай цели да разшири присъствието си в региона, като се имат предвид ограниченията в мобилността на САЩ, причинени от недостатъчния капацитет на ледоразбивачите.

Топящият се лед в Арктическия регион все повече се възприема като потенциален път за проучване на допълнителни морски търговски маршрути и достъп до петролни запаси, участие в риболовни дейности и добив на полезни изкопаеми. Ледоразбивачите играят ключова роля за улесняване на тези начинания.

Китай предвижда, че новият му ледоразбивач ще бъде разположен в полярните региони за около четири месеца всяка година, като подпомага научноизследователските дейности в Южнокитайско море. При предишни мисии с подводници до потънали кораби в региона са открити културни реликви, датиращи отпреди повече от 500 години.

Страната желае да събира данни за околната среда, свързани с дълбоководната среда, и да провежда експерименти в областта на геологията и науките за живота в тези екстремни условия.

Плавателният съд също така ще даде възможност на китайските военни кораби да плават без ограничения и ще засили присъствието на Китай в полярните региони.

Източник: Interesting Engineering

 

Други новини

© 2024 Критично.бг – Всички права запазени!. Уеб дизайн и разработка: Nigma Ltd.

error: Съдържанието е защитено!