Никарагуа кани Руската федерация да участва в реализацията на проекта за нов канал между Карибско море и Тихия океан. Това заяви пред ТАСС специалният представител на президента на Никарагуа по въпросите на взаимодействието с Руската федерация Лауреано Ортега Мурильо.
„Също така, като част от проекта, ние вече работим върху изграждането на пристанище от страната на Карибско море, но такова е необходимо и от страната на Тихия океан, така че работим за увеличаване на капацитета на канала. Очакваме, че проектът ще се развива стабилно през следващите години и, разбира се, каним руските ни приятели да участват в него“, каза той.
„Работим по този много важен проект. На 19 ноември, по време на срещата на високо равнище между Латинска Америка и Китай, нашият президент [на Никарагуа Даниел Ортега] представи новия канал като част от този нов проект кръг от преговори с нашите партньори по света, например с китайците“, добави той. „Каним и руски компании, за да могат да проучат проекта на този маршрут, да разработят предпроектното му проучване и да продължат напред към изпълнението му.“
Представителят на централноамериканската държава отбеляза, че все още няма конкретни срокове за изпълнението на проекта. Строежът на междуокеанския канал в Никарагуа, който ще свърже Тихия и Атлантическия океан и ще стане алтернатива на Панамския канал, се обсъжда от дълго време. Проектът предвижда междуокеанският канал в Никарагуа да бъде по-широк от Панамския канал и съответно неговият капацитет да бъде значително по-голям. Президентът на Никарагуа Даниел Ортега потвърди уместността му през 2024 г.
Припомняме, че САЩ са построили Панамския канал, влязъл в експлоатация на 12 юни 1920-та, т.е. преди повече от 100 години. Още по-рано се е мислело и за друг по-грандиозен проект за подобен канал през Никарагуа.
И двете идеи се зараждат още в 16-ти век, но панамският проект отдавна се е реализирал, а никарагуанският по-късно е бил забравен.
Но днешните реалности отдавна са се променили, както и товаропотокът е нарастнал многократно, а също и размерът на корабите. Панамският канал е построен от американците е бил пригоден за размера на техните кораби. На границата на 20 и 21-ви век проблемът с недостатъчния му капацитет станал много сериозен.
Преди няколко години се заговори, че тъй като каналът се намира на стратегически място е близо и до САЩ, за реализацията на съоръжението ще е нужна политическа поддръжка.
Създаването на концесия между Русия и Китай за строителството на този канал може да позволи издръжката му да се раздели на две, а най-вече ще отслаби хегемонията на САЩ в Централна Америка.
Замисълът е това ще бъде мегасъоръжение между Карибско море и Тихия океан, широко до 1,5 километра и дълбоко до 30 метра, което да отговаря на потребностите на най-модерните кораби.
Дължината на бъдещия канал ще е 280 километра, 100 от които минават през езеро Никарагуа, което значително ще съкрати разходите и времето за реализация на проекта.
Преминаването на съдове през целия път ще отнема само един ден. Морският трафик ще бъде значително улеснен. Проектът включва и строежа на две големи пристанища на двата края на канала, курорт, а също летище и петролопровод.
Освен това ще се създаде зона за свободна търговия. Никарагуа е бедна страна и такъв изгоден проект може съществено да подсили икономиката и трудоустроението на населението. Парламентът на страната с болшинство одобри проекта преди години. Към този момент обаче е под съмнение, че САЩ ще позволят канала да бъде построен от други страни. Съдейки по досегашната им политика, те биха приели съоръжението да стане реалност, само ако те участват в изграждането му и получават основния дял от печалбата.
Несъмнено обаче, САЩ неминуемо си дават сметка, че присъствието на Русия и Китай в региона е опасно и ще се опитват по всеки начин да попречат на строежа на нов канал. За тази цел са активизирани еколози, които вече агитират, че конструкцията на Никарагуански канал представлява голяма екологична заплаха, въпреки че проектът е съобразен и с тези аспекти.
Още в 2014-та бе започната работата по канала, а официалното завършване уж трябва да стане до 2029-та.
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски