Ако се съди по любителските снимки и видеоклипове, които се появиха от вчера в интернет, в Китай се е случило нещо, за което през последните няколко седмици се говореше разгорещено в специализираните интернет ресурси.
Очевидно на 26 декември 2024 г. в град Чънду се е състоял първият полет на прототип на китайски боен самолет (изтребител) от ново поколение. Точното име и дори характеристиките му все още не са известни и всичко е обвито в известен смисъл на спекулации, но има и експертни предположения. Най-често в специализираните интернет форуми се говори за демонстрационен изтребител от шесто поколение. Преди това експертите са наричали очаквания боен самолет да се казва J-XD или J-XD1.
Държащите на своята експертиза специалисти не се ангажират с категорично становище, защото кадрите не са много чисти, тъй като са правени или с телефон, или с любителска камера. Въпреки това те си позволяват да правят предпазливи и условни предположения за характеристиките на бойния самолет.
Според тях става дума не за изтребител в обичайния смисъл на думата, а за прототип на стелт щурмови самолет.
„Това, което бе видяно в небето над Чънду днес, е значително по-голямо летателно тяло от двуместната модификация на изтребителя от пето поколение J-20S, който го съпровожда при първия му полет.
Нещо повече, новата машина е оборудвана не с два, а дори с три (!) двигателя с плоски дюзи, а основният колесник е с двуколесни носачи, което може да означава твърде голямо тегло при излитане, надхвърлящо от 40 тона, или дори 50 тона.
Самолетът е проектиран по принципа „без опашка“, който се доближава до схемата „летящо крило“, без хоризонтална и вертикална опашка. Два отвора за въздух са разположени отстрани, а третият, за средния двигател, е на горната повърхност, зад пилотската кабина, която очевидно се състои от (евентуално) двама пилоти (автономни, според различни специализирани ресурси), седящи един до друг.“ Според други, изтребителят може да е и безпилотен.
Пространството между нишите на основния колесник и въздуховодите на двигателите е заето от вътрешни оръжейни отсеци с внушителни размери.
Много наблюдатели приветстваха самолета като „голям скок“ в способностите на китайската военна авиация.
J-20 is already decently voluminous as fighters go (J-20S twin seater as chaseplane), but the "J-XD" alongside looks like it's a whole other level.
Even with three engines, this thing will have a lot of internal volume to play around with. pic.twitter.com/0pODrpXi77
— Rick Joe (@RickJoe_PLA) December 26, 2024
Разбираемо е, че официален Китай мълчи по отношение на изтеклите кадри. Но пък запознати отбелязват, че денят за полета на прототипа не е за пренебрегване, защото съвпада с рождения ден на председателя Мао Цзедун, основател на Китайската народна република. Не може и да се отхвърли предположение, че кадрите са пуснати умишлено със знанието на властите, за да отправят предупреждение за нивото на напредък в разработката на очаквания изтребител от ново поколение, най-вероятно към САЩ.
🇨🇳A Chinese prototype of a hypothetical sixth-generation "Flying Wing" type "Flying Wing" without a tail and with electrical control took off for a test flight accompanied by a J-20.
The unmanned aircraft, possibly J-XD or J-XD1, has three engines with flat nozzles and is said… pic.twitter.com/Zzzm5kQTJB
— Anton Koop (@anton_koop893) December 26, 2024
Това развитие има далечни последици, особено за Съединените щати, които също работят върху следващо поколение изтребител за превъзходство във въздуха в рамките на своята програма за следващо поколение за въздушно господство (NGAD).
Очаква се напредъкът на Китай да накара САЩ да ускорят собствените си планове. Военновъздушните сили на САЩ (USAF) вече са извършили първи изпитателни полети на прототип за програмата NGAD.
Този нов боен самолет е последният от поредицата важни етапи за китайския авиационен сектор. Само преди месец на изложението Zhuhai Airshow Китай представи изтребителя J-35A от пето поколение и изтребителя J-15T.
Не е за пренебрегване и новината, която официално излезе от Китай, че Поднебесната империя тества пътнически самолет развиващ близо 5000 км. в час на 20 км. височина! Ето и какво писа Критично по темата на 25 декември:
Изминаха повече от 20 години от последния полет на легендарния Concorde, но Китай може да бъде този, който ще осигури неговия духовен наследник. Базирана в Пекин компания, наречена Space Transportation, работи върху свръхзвуков самолет, който е дори по-бърз от „Son of Concorde“ на НАСА .
При тестове двигателят на самолета е достигнал 4 Маха или 3045 мили в час, което се равнява на 4900 км. в час, т.е. четири пъти скоростта на звука. Скоростта на звука е всъщност 1234,8 km/h. Летателното тяло ще се издига на височина от над 65 600 фута, т.е на 19 800 метра, което пък се равнява на 20 километра. Това съобщава South China Morning Post.
Към този момент това е шеметна крачка напред в технологиите, защото се оказа, че самолетът е два пъти по-бърз от максималните скорости на вече несъществуващия Конкорд (той развиваше 2 Маха или 1338 мили в час) и три пъти по-високо от това на „Сина на Конкорд“ на НАСА (937 мили в час).
От китайската компания Space Transportation гордо изтъкват, че двигателят на пътническия самолет има значителен потенциал „в областта на високоскоростните полети в близки до космоса среди“.
Успешният тестов полет е ключов крайъгълен камък за разработването на свръхзвуков граждански самолет Yunxing, който ще превозва пътници от Лондон до Ню Йорк за по-малко от 2 часа. Space Transportation има за цел самолетът да бъде готов за първия си полет до 2027 г. и първият комерсиален високоскоростен транспортен полет от точка до точка до 2030 г. Това са изключително кратки срокове за реализацията на свръх амбициозния китайски проект.
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски