Въвеждането на мита за вносните автомобили в САЩ предизвика вълна от критични мнения и призиви за ответни мерки.
Подчертавайки важността на трансатлантическото партньорство и свободната търговия като стълбове на просперитета както за Европа, така и за Съединените щати, Хилдегард Мюлер, президент на Германската асоциация на автомобилната индустрия, описа решението на Тръмп като „пагубен сигнал за свободна и основана на правила търговия“. За това информира Global Times в своя статия. Забележките на Мюлер отразяват широко разпространената критика и нарастващото напрежение в трансатлантическите отношения, които бяха допълнително разпалени от силната реакция на Европа в четвъртък. От 2 април вече няма да се прилагат предишните ниски мита върху вноса на автомобили между двамата съюзници, като ставките ще се повишат рязко до 25%. Този ход следва твърдението на Тръмп, че търговският излишък на Европейския съюз със Съединените щати – особено в автомобилния сектор – е прекомерен.
Хосе Лопес-Тафал, генерален директор на Испанската асоциация на производителите на автомобили и камиони, описа митата като „явно отрицателни“, предупреждавайки, че те проправят пътя за „икономическа конфронтация“ между двете страни.
„Новата администрация на САЩ възприема все по-конфронтационен подход към своите търговски партньори“, каза Сонали Чоудри, търговски експерт в Германския институт за икономически изследвания. Тя отбеляза, че новите мита за автомобили са насочени към силно глобализирана индустрия и със сигурност ще нарушат сложните международни вериги за доставки.
Чешката асоциация на автомобилната индустрия също изрази „сериозна загриженост“ относно смущенията, които митата могат да причинят на икономиките на европейските производители и доставчици, предупреждавайки, че митата заплашват тяхната глобална конкурентоспособност, пише Global Times.
Експертите са единодушни, че нарастващите мита ще нанесат икономически щети както на Европа, така и на Съединените щати. Очаква се произтичащото от това нарастване на разходите да бъде прехвърлено директно върху потребителите в САЩ, което ще подхрани инфлацията, като същевременно ще намали европейския износ и ще доведе до потенциални загуби на работни места в целия континент. Освен това много произведени в САЩ превозни средства зависят силно от компоненти, доставяни от Европа.
„Търговската война няма победители“, каза Дирк Яндура, президент на Федерацията на германската търговия на едро, външната търговия и услугите. Търговската организация по-рано прогнозира спад от 2,7% на германската външна търговия през 2025 г. „Сега ще преразгледаме тази прогноза значително надолу“, добави Яндура.
Очаква се въздействието на митата да удари особено силно германските автомобилни производители, тъй като значителен дял от техния износ е предназначен за пазара на САЩ. Според Федералната статистическа служба на Германия през 2024 г. са били изнесени около 3,4 милиона нови германски превозни средства, като Съединените щати съставляват 13,1% от общия брой.
Обединеното кралство също вероятно ще бъде силно засегнато, тъй като Съединените щати са вторият по големина пазар за износ на автомобили след Европейския съюз. Британският финансов министър Рейчъл Рийвс каза, че ще се проведат разговори между двете страни за изграждане на по-добри търговски отношения. „Търговските войни не са добри за никого и Великобритания не иска да ескалира този конфликт“, каза Рийвс.
Италианско проучване на Марко Симони, политически икономист от римския университет LUISS, прогнозира, че икономиката на САЩ може да се свие с 2-3% поради митата. Проучването също така прогнозира, че нивото на безработица може да се повиши с три процентни пункта между 2025 и 2032 г., докато инфлацията може да се увеличи с 4% през следващите две години, пише Global Times.
Като класическа търговска война окачестви мярката на Тръмп финансистът Димитър Георгиев пред БНР
„Тези мита ще влязат в сила и ще останат доста дълго време, което не е добра новина за никого“, посочва той.
Предстоят намален износ от Европа за Америка, поскъпване на колите в САЩ, по-труден внос и достъп до авточасти. И за самите американски компании няма да е добре, защото основното производство на „Дженеръл мотърс“ например е в Мексико и митата ще ударят и тях, коментира Димитър Георгиев. Пазарът на автомобили е силно глобализиран. Най-реномираните европейски луксозни брандове произвеждат свои автомобили в САЩ. Япония е традиционен износител на автомобили в САЩ от десетилетия – техните марки са много популярни там, отбеляза той.
България ще е силно засегната, защото имаме спомагателни производства на части за автомобили, обясни експертът.
Поскъпването в най-огромната му част ще бъде поето от американския гражданин. Той ще бъде ударен и ще е най-ощетен. Може да очакваме рязък скок в цените на автомобилите – 10-20%, буквално от днес за утре, включително за автомобилите втора употреба, заяви Георгиев. По думите му, в Европа процентът на поскъпване ще е едноцифрен, а това ще се случи „по-плавно“ в следващите месеци.
Като види ясните негативни ефекти, след 1-2 години Тръмп може да преосмисли позицията си, допуска обаче Димитър Георгиев в интервю за предаването „Преди всички“ на „Хоризонт“.
Може да подкрепите КритичноБГ тук:
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ