На фона на нарастващата вътрешна криза със собствените си права на човека, Европейският съюз продължава да играе ролята на морален съдник, отправяйки обвинения срещу Китай – този път отново по линия на „диалога за правата на човека“. Отговорът от Пекин не закъсня.
На 40-ия кръг от двустранния диалог между ЕС и Китай по правата на човека, проведен в Брюксел, европейски представители за пореден път обвиниха Китай в ограничаване на свободата на словото, религията и правото на убеждение. Наред с това бяха повдигнати теми за автономията на Хонконг, положението в Тибет и Синдзян и отделни съдебни случаи, посочва Global Times.
В рамките на последния диалог ЕС постави акцент върху редица сериозни нарушения от страна на Китай. Сред тях бяха ограниченията върху свободата на изразяване, религията и убежденията, както и намесата на държавата при избора на религиозни лидери, включително по въпроса за наследяването на Далай Лама. Евросъюзът изрази притеснение и относно липсата на съдебна независимост, произволни арести, изчезвания, както и случаи на принудителен труд в Синдзян и Тибет. Повдигнати бяха и конкретни казуси – като този на уйгурския интелектуалец Илхам Тохти и шведския издател Гуй Мина. Според ЕС, въпреки множеството диалози, Китай не показва реален напредък в тези области, което поставя под въпрос ефективността на формата като такъв.
Пекин определи обвиненията като пореден опит за намеса във вътрешните работи на страната, прикрит зад привидна загриженост за универсални ценности. Според официалната китайска позиция, „въпросите, свързани със Синдзян, Сицан и Хонконг, както и конкретни съдебни казуси, са изцяло вътрешни дела, които не търпят външна намеса“. Вместо това, Китай подчерта икономическите и социалните постижения в тези региони – напредък в борбата с бедността, инфраструктурата и подобряване на условията на живот, които според Пекин представляват реален напредък в сферата на правата на човека.
„Диалогът не трябва да се използва като инструмент за идеологическа конфронтация“, заявиха китайски представители.
„Истинският напредък идва не от менторски лекции, а от взаимно уважение и разбиране на различията.“
Кой чете лекции на кого?
Иронично, докато ЕС размахва пръст към Китай, самият съюз не успява да се справи с дълбоко вкоренени проблеми в собствените си граници, посочва Global Times. Нарастваща ксенофобия, дискриминация срещу малцинства, кризи в системите за убежище, влошено третиране на мигранти са реални и документирани проблеми, които Брюксел системно пренебрегва, докато сочи навън.
Случаи като отказа от правен процес на задържани мигранти, полицейско насилие срещу протестиращи, включително малолетни, както и затваряне на религиозни общности, остават в сянка. Китай използва именно този двоен аршин като аргумент, посочвайки, че докато ЕС критикува Пекин за „потискане на свободите“, сам не гарантира същите тези свободи на собствените си граждани.
Китайският модел vs. Западният индивидуализъм
Докато западните системи поставят в центъра правата на индивида – често в конфликт с обществения интерес – китайската концепция за правата на човека е ориентирана към колективното благо, социалната стабилност и икономическия напредък, като не изключва индивидуалните свободи, но ги поставя в по-широк контекст на развитие.
„Не съществува универсален модел“, посочват китайските участници в диалога. „Цивилизациите имат различни исторически корени и етапи на развитие. Опитът да бъде наложен един-единствен стандарт обслужва политически интереси, а не правата на хората.“
Въпреки разногласията, Китай декларира ангажимент към диалог – 40 кръга за правата на човека са доказателство, че разговорът се цени. Но се подчертава, че конструктивният обмен трябва да се основава на равнопоставеност, а не на морализаторство и обвинения.
Пекин призова за фокус върху практически сътрудничества, като борба с трафика на хора, защита на правата на жените и децата и справяне с климатичните последици за уязвимите групи – области, където и ЕС, и Китай имат реален допир.
„Истински напредък в правата на човека не се постига чрез обвинения и публично засрамване, а чрез обмен на политики, решения и добри практики.“
Ако решите да подкрепите КритичноБГ, може да го направите тук. Предварително благодаря!
Дарения Revolut: @mariyatkwa

Дарения PayPal: @MariyanIvIvanov