Преди няколко години Русия наложи ограничения върху вноса на генетично модифицирани организми. Като част от борбата срещу ГМО в месото и фуражите, беше подписан закон от президента на Руската федерация Владимир Путин. Той напълно забранява вноса на смесени фуражи с генетично модифицирани съставки за животновъдството (единственото изключение е за вноса на стоки, предназначени за научни изследвания). Същественото е, че въздействието на ГМО не е напълно изяснено, а при високите рискове за селскостопанските производители е по-добре да бъдем предпазливи.
На Запад вече е широко разпространено убеждението на фермерите, че подобни фуражи са причинили промени в нормалното производство и здравето на селскостопанските животни, както и на тези, които ядат месото им.
ГМО активно се въвеждат в хляба, картофите, салатите и други основни продукти в кухнята на голяма част от човечеството. В края на март тази година правителството на Бразилия одобри отглеждането на генетично модифицирана (ГМ) пшеница, като стана втората държава в Южна Америка след Аржентина, която направи това. Почти едновременно с това в Обединеното кралство беше узаконено разработването на генетично модифицирани храни с търговска цел. Новият закон позволява същото и със селскостопанските животни (т.е. модифицирането им на генетично ниво). Поддръжниците на технологията обявиха, че тя ще „ускори отглеждането на по-устойчиви култури, от които човечеството ще се нуждае поради изменението на климата.
През юни беше обявено, че генетично модифицирани зелени салати ще се появят в магазините за хранителни стоки в САЩ без никакво етикетиране. Този първи широко използван хранителен продукт, достъпен за потребителите като Conscious Greens Purple Power Baby Greens Blend, е създаден от компанията за селскостопански биотехнологии Pairwise.
Представители на канадското селско стопанство, подобно на колегите си в Обединеното кралство, лобират за въвеждането на ГМО технологиите в производството на храни под претекст, че е необходимо да се полагат грижи за изменението на климата. Фермерите се опитват да им обяснят, че задължителното етикетиране на ГМО е необходимо, за да се знае точно какви семена ще се сеят.
На вълната на страха от ГМО продуктите производителите на генетично модифицирани продукти, лобистите на съответните биотехнологии и техните партньори от Big Pharma и Biotech категорично се противопоставят на оповестяването и информираното съгласие на потребителите. Все по-трудно им е обаче да удържат проблема, дори и в САЩ. По-голямата част от соята и царевицата, които днес се отглеждат отвъд океана, произхождат от семена, които са били генетично модифицирани, за да станат устойчиви на пестициди. В момента се провеждат изследвания, за да се установи защо и как ГМО, устойчиви на пестициди, са довели до появата на „супер плевели“ и намаляване на разнообразието на биоценозите.
Забележително е, че един от най-големите лобисти за „необходимостта“ от ГМО култури и използването на технологията CRISPR за отглеждане на храни е „германската“ компания Bayer – мултинационалната корпорация Big Pharma и Biotech, която сега притежава Monsanto. Под претекст за борба с изменението на климата и постигане на т.нар. устойчивост те популяризират ГМО продуктите на компанията в човешката диета.
Източник: ФСК