Стачката на профсъюза на Обединените автомобилни работници (UAW) в САЩ навлезе в 19-ия ден със смела стратегия, която поставя трите автомобилни производителя от Детройт в игра с високи залози и вече е в режим на „Оцеляване“. Така на практика UAW решава седмица за седмица кои заводи ще бъдат засегнати от стачката, пише Ройтерс. В същото време забавянията на доставките се увеличават, доставчиците са ощетени, а реториката е остра и от двете страни. И не на последно място, съкратените служители стават все повече.
Президентът на UAW Шон Фейн превърна ритуалите на преговорите по договорите с General Motors, Ford и Chrysler (сега дъщерна компания на Stellantis), в игра с високи залози, създадена сякаш за медиите. Автомобилните производители се изправени пред дилемата да търсят начини да сключат споразумение, както това, което профсъюзът успя да постигне в неделя с притежавания от шведската компания Volvo Group производител на среднотежки и тежкотоварни камиони Mack Trucks.
Засега изглежда, че профсъюзът контролира ситуацията, въпреки че и от двете страни не изпитват удовлетворение за хода на недоволството. GM и Ford заявиха в понеделник, че съкращават за неопределено време още 500 работници в четири завода в Средния Запад, позовавайки се на последиците от протестите.
Анализаторите, които очакват финансовите резултати за третото тримесечие този месец, започват да отчитат разходите за това, което UAW нарича „постоянни стачки“. JP Morgan изчислява, че GM е загубил 191 млн. долара оперативна печалба, а Ford – 145 млн. долара през тримесечието.
Това са големи суми, но не и в контекста на GM и Ford, които прогнозират обща печалба преди данъци до 26 млрд. долара за тази година.
Дневните разходи за стачките почти сигурно ще се увеличават всяка седмица, допълват от JP Morgan. Истински трудното ще започне, ако UAW разпореди стачки в заводите, които произвеждат пикапи Ford, Chevrolet и Ram и големите SUV модели като Cadillac Escalade на GM.
При сегашното темпо на UAW може да отнеме седмици, за да стигне до тези заводи.
„Имаме силата да продължим със стачката и да продължим да избираме в кои заводи да стачкуваме“, каза Фейн във видеообръщение на 13 септември. „Това ще доведе до объркване в компаниите и ще ги накара да гадаят какво ще се случи по-нататък.“
Миналия петък UAW показа ефективността на стратегията си да започне ограничени стачки едновременно в трите компании, вместо да се справя с всяка компания поотделно, както в миналото.
Фейн беше готов да разпореди стачки в по един завод за сглобяване на всеки от трите автомобилни производителя. В последния момент той реши да не разпорежда стачка в завода на Stellantis, тъй като компанията майка на Chrysler предложи нови отстъпки минути преди планираното обръщение на председателя на профсъюза във Facebook Live.
Правилата на играта са ясни: за да избегнат по-широко разрастване на протестите и повече пропуснати ползи, автомобилните производители трябва да направят нови стъпки за удовлетворяване на исканията на профсъюзите до крайния срок в петък.
„Това са преговори, които се оценяват от UAW всяка седмица“, казва Харли Шейкън, професор по трудово право в Калифорнийския университет в Бъркли. „Сега, ако не дадете нещо, което профсъюзът иска, ще има друг завод, който ще стачкува“.
Миналата седмица главните изпълнителни директори на GM и Ford обвиниха Фейн, че представя погрешно състоянието на преговорите и прекарва твърде много време по телевизията и недостатъчно на масата за преговори. И двамата спряха да обвиняват UAW в недобросъвестно водене на преговори, но и двамата обвиниха Фейн, че излага на риск компаниите и работните места на синдикатите.
„UAW настройва компаниите една срещу друга“, заяви главният изпълнителен директор на GM Мери Бара в изявление в петък. „Но това е стратегия, която в крайна сметка помага само на конкуренцията, в която няма работници членуващи в профсъюзите“.
Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли предупреди, че доставчиците на завода за сглобяване на автомобилите на производителя в Мичиган, в който се произвеждат джиповете Bronco и пикапите Ranger, са на „острието на ножа“, като хиляди работни места са изложени на риск.
„Това, което наистина е разочароващо, е, че вярвам, че можем да постигнем компромис по отношение на заплащането и обезщетенията, но засега UAW държи сделката като заложник заради заводите за батерии за електромобилите“, каза Фарли.
Ford планира четири завода за батерии за електромобили в САЩ – три от тях в рамките на съвместни предприятия с южнокорейския производител на батерии SK On. Четвъртият завод ще бъде изцяло собственост на компанията в Маршал, Мичиган, където ще се произвеждат евтини литиево-железни батерии по технология на китайската компания CATL.
От техническа гледна точка заводите на съвместното предприятие са отделни компании, които не са обект на трудовите преговори. Заводите за производство на акумулатори на съвместното предприятие на GM също имат отделен статут и GM е отказа да ги включи в преговорите.
Независимо от това Фейн повдигна въпроса за по-ниските заплати в съвместните предприятия за акумулатори. Профсъюзът се стреми да избегне ситуация, при която работни места в заводите за акумулатори, които не членуват в профсъюзите и са по-ниско платени, в крайна сметка заместват работните места в заводите за горивни агрегати, представлявани от UAW.
Какво ще се случи след това и кога, не е ясно.
Идния понеделник UAW ще провежда нови преговори с GM и Stellantis. Преговарящите от компанията вероятно ще поискат подробности за предварителната сделка, която профсъюзът сключи с Mack Trucks и която, ако бъде ратифицирана, ще увеличи значително заплатите на почти 4000 членове на UAW при производителя на камиони. Страните се споразумяха малко преди крайния срок в неделя вечер, малко след като в петък Файн упрекна производителя на камиони, че „следва същия изтъркан наръчник като много други наши (от автомобилната индустрия – бел. ред.) работодатели.“