Сърбия, България и други страни в региона имат медии, които открито фаворизират руската страна в нейната агресия срещу Украйна и умишлено пускат дезинформация за този конфликт, като в същото време получават финансиране от Запада за своите операции, казаха участниците в дебат, проведен в Европейския парламент, пишат N1 и Euractiv.
В дебата стана ясно, че големите западни компании, опериращи в региона на Западните Балкани, често рекламират в така наречените кремълски медии, въпреки факта, че техните вътрешни политики и насоки забраняват това, както и публично изразеният им ангажимент за борба с дезинформацията, а не само в контекста на агресията на Русия срещу Украйна.
Медиите в Сърбия и България не са достатъчно силни, няма достатъчно финансиране за качествена, независима журналистика, каза Питър Хорокс, дългогодишен директор на БиБиСи.
Той обясни, че вместо това чрез реклами парите от Запада отиват в сайтове и телевизии, които имат ниски редакционни стандарти и подкрепят проруския наратив.
Ето защо е важно рекламодателите, които се появяват в такива медии, да разбират този проблем, каза Хорокс.
Данните на Центъра за изследване, прозрачност и отчетност (CRTA) показват, че над 65 процента от рекламодателите в медиите, които отразяват негативно за Европейския съюз (ЕС) и положително за руската пропаганда – идват от Запада.
Някои от тях не знаят как се изразходват парите им за реклама, тъй като този тип решения често минават през посредници, които избират медиите, в които да рекламират.
Проблемът ескалира по време на пандемията от коронавирус, когато много компании, без да знаят, финансират медии и портали, които разпространяват дезинформация.
Руската война в Украйна показа мащаба на проблема и посочи необходимостта от спиране на подобни практики.
Ето защо тези компании трябва да бъдат запознати с реалността – че те директно финансират пропагандата срещу техните собствени страни.
Конференцията се фокусира върху медийната ситуация в членката на ЕС България и кандидатката за членство в Сърбия.
Клер Аткин, главен изпълнителен директор и съосновател на института „Проверете моите реклами“, технологичен наблюдател, специализиран в рекламната индустрия, подчерта, че бизнес компаниите, които купуват реклама в медиите чрез специализирани фирми, обикновено не знаят, че рекламите им завършват на проруски канали за дезинформация.
„Въпреки че интернет е бил използван от много години като фуния за продажба на продукти и услуги, сега откриваме, че той се използва за продажба на идеи за радикализация“, каза тя.
Източник: Кросс