Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски!
Ескадрила номер 4 на индийските ВВС постепенно извежда от експлоатация изтребителите МиГ-21БиС след 57 години експлоатация на различни варианти на МиГ-21, което едновременно бележи края на една епоха за подразделението и революционизира бойния му потенциал, пише специализираният американски информационен канал Military Watch.
Военновъздушните сили съобщиха за това във връзка с прехода: „Самолетите МиГ-21 „Бизон“ бяха видени за последен път в небето на Утарлай в окръг Бармер в Раджастан. МиГ-21 „Бизон“ летяха заедно със Су-30 МКИ, за да отбележат събитието“. Отделно от това от министерството добавиха, че „тази промяна означава непоколебимия ангажимент на индийските ВВС да се модернизират и същевременно да защитават небето на нацията“. МиГ-21 не се заменят с изтребители от подобен тегловен диапазон, а със самолети с над три пъти по-големи размери – а именно Су-30 МКИ, които страната продължава да придобива от Русия и които в момента представляват гръбнака на индийската флота.
Су-30 МКИ се счита за най-способния клас изтребители в индийските ВВС, като на въоръжение са около 270 самолета, разпределени между 11 ескадрили, и продължават да се получават още. През септември индийският Съвет за отбранителни покупки одобри по-нататъшни покупки на Су-30 МКИ, като се предполага, че флотът може да достигне над 300 самолета.
Изтребителят значително превъзхожда МиГ-21 по всички основни параметри, като самолетът има потенциала да покрива много по-големи площи от индийското въздушно пространство, отколкото много по-малките изтребители съветско производство. Издръжливостта на Су-30 МКИ е значително по-висока от тази на който и да е западен клас изтребители и далеч най-висока в Южна Азия, което в сравнение с относително късия обсег на МиГ-21 позволява на по-новите изтребители да покриват 28 пъти по-голяма площ с пълен товар оръжия – което означава увеличение с 2800% на площта, която всеки изтребител от ескадрила номер 4 вече може да покрива.
Предимството на Су-30 по отношение на покритието на района е още по-голямо, ако се има предвид огромната разлика във въоръжението между него и МиГ-21, особено за мисиите „въздух-повърхност“ и „борба с корабоплаването“, като Су-30 МКИ има интегрирани крилати ракети BrahMos с обсег 450 км. Само новият обсег на действие на ескадрилата ще промени изцяло начина на експлоатация на самолета и обхвата на мисиите, в които ще може да участва.
Предимствата на Су-30 МКИ за въздушни боеве са също толкова изключителни, като самолетът е силно адаптиран за индийските изисквания и обединява възможностите на прехващача с голям обсег на действие Су-30 с технологии от изтребителите Су-27М и Су-37. Резултатът е самолет, който в началото на 2000-те години е смятан за най-способния изтребител в света за въздушни боеве. Въпреки това се очаква преходът от МиГ-21 да увеличи значително оперативните разходи на ескадрила номер 4 поради много по-големите нужди от поддръжка на Су-30 като много по-голям самолет. Степента на това увеличение вероятно ще бъде отчасти намалена от възрастта на МиГ-21, който отдавна се очакваше да бъде пенсиониран и изискваше повече поддръжка с напредването на възрастта му.
Отвъд възможностите на сегашните варианти на Су-30 МКИ, индийските ВВС понастоящем се стремят да интегрират нов радар AESA в изтребителите, за да революционизират техните възможности за осведоменост за обстановката и електронна борба. Също така обмислят и придобиването на наследника на Су-30 – руския изтребител Су-57 – или за покупки „директно от рафта“, или за лицензно производство в Индия.