Два дни преди изборите за родни депутати е европейсйки, участниците са похарчили общо 2 528 822 лв. за реклама. Това са средствата, отчетени за двата избора – за ЕП и за Народно събрание, към 5-и юни, 2024 г., съобщи Институтът за развитие на публичната среда, пише Епицентър.
Така се оказва, че разходите за медии на участниците са нараснали с повече от един милион лева в последните десет дни. Тази сума е сходна със средствата в кампанията за изборите от април, 2023 г., и почти равна на тези за кампанията за президентски и парламентарни избори от ноември, 2021 г.
За пореден път партиите са изчаквали последните дни преди изборите, за да засилят рекламата на посланията си в медиите. Само две формации не са сключили договори към 5-и юни 2024 г.
Най-много средства са похарчили от Възраждане – 493 385 лв, следвани от Продължаваме Промяната – Демократична България (ПП-ДБ) с 373 410 лв. и Има Такъв Народ – 241 928 лв.
Така има значително разместване в подредбата на формациите спрямо предходните десет дни в кампанията.
От „Възраждане“ увеличават ЦЕЛИ три пъти разходите си за реклама в последната седмица и са сключили договори за сериозни суми с двете големи частни телевизии у нас.
От ИТН също имат споразумения с bTV и Nova TV и това води до увеличение от десет пъти на разходите им за реклама спрямо първите 20 дни от кампанията.
От ГЕРБ-СДС (които са чак четвърти по разходи) пък подхождат по напълно различен начин и към този момент нямат сключени договори с нито една от двете телевизии.
На шесто място по пръснати за реклама ДЕСЕТКИ ХИЛЯДИ ЛЕВА се нарежда БСП. Любопитното е, че партията на Корнелия Нинова заложи в кампанията си на внушението, че от „Солидарна България били пръснали „много пари“. Почти всичките им кандидати за депутати не пропуснаха да подвеждат обществото. Истината обаче лъсна. Коалицията на Ваня Григорова и Мая Манолова се нарежда ЧАК на 13 място. Още една политическа формация обясняваше за колосален финансов ресурс на Солидарна България. И това е ЛЕВИЦАТА.
И тук истината е доста по-различна, както се вижда от графиката. Формацията, в която влизат Татяна Дончева, Румен Петков и пр. се нарежда веднага след БСП по разходи за реклама и изпреварват Солидарна България с ЦЕЛИ 6 позиции.
Общо 31 медии са публикували договори с политическите формации. На първо място по привлечени средства продължава да е телевизия Евроком с 566 081 лв., следвана от БНТ с 492 038 лв. и Nova TV с 345 656 лв.
И в предишни кампании телевизия Евроком е била сред най-предпочитаните за реклама. Тя е избрана от 22 формации – както парламентарни, така и от по-малки политически субекти. Регистърът на ЦИК също показва, че към медията са насочени значителна част от пакетите в кампанията (и за ЕП и за Народно събрание).
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски