Всяка година компаниите произвеждат повече от 400 милиона метрични тона пластмаса. Част от тази пластмаса се разлива по водни пътища или плажове, запушвайки потоци или плавайки в огромни „острови“ в океана. Част от нея се разпада на малки микропластмаси или нанопластмаси, които се носят във въздуха и навлизат в белия дроб, кръв и органи. Това пише в обзорен материал The Washington Post.
Понякога е трудно да се разбере кои компании стоят зад цялата тази пластмаса, но сега учените са идентифицирали някои от най-големите замърсители.
Ново проучване, публикувано в сряда в списание Science Advances, посочи някои от основните марки, отговорни за пластмасовото замърсяване на шест континента.
Изследователите, които използваха екип от над 100 000 доброволци, за да каталогизират над 1,8 милиона парчета пластмасови отпадъци, установиха, че 56 компании са отговорни за повече от 50 процента от марковите пластмасови отпадъци в световен мащаб.
Най-голям принос има Coca-Cola, която представлява ЦЕЛИ 11% от замърсяването с пластмаса в световен мащаб.
Констатациите, казват изследователите, разкриват огромността на проблема с пластмасовото замърсяване на планетата. „Това е херкулесово усилие, което трябва да направим“, каза Уин Каугър, изследователски директор в Института Мур за изследване на замърсяването с пластмаса и водещ автор на изследването. „Няма лесни решения.“
За да получат данните, хиляди доброволци по целия свят проведоха пластмасови „одити“, при които са проверили плажове, паркове, реки и други места за пластмасови отпадъци. Доброволците изследваха всеки отпадък и записаха всички видими търговски марки. Групата Break Free From Plastic организира 1576 одитни събирания между 2018 и 2022 г.
От повече от 1,8 милиона парчета пластмаса, изследвани, близо 910 000 имат видими марки. (Пластмасите могат да загубят марката си при излагане на слънчева светлина и атмосферни условия.)
И от тези стотици хиляди парчета пластмаса най-отговорните компании бяха:
Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé и Danone.
В имейл говорител на компанията Coca-Cola посочи стратегията на компанията „Свят без отпадъци“, като отбеляза, че тя има за цел „да направи 100% от опаковките им годни за рециклиране в световен мащаб до 2025 г. и да използва поне 50% рециклиран материал в бъдещите опаковки до 2030. … Знаем, че трябва да се направи повече и не можем да постигнем целите си сами.
Nestlé каза в имейл, че компанията има за цел да намали употребата на нова пластмаса с една трета и да включи повече рециклирано съдържание в своите опаковки.
В изявление, изпратено по имейл PepsiCo заяви, че се застъпва за глобална политическа рамка за справяне със замърсяването с пластмаса и работи за изграждането на кръгова икономика, в която пластмасата се използва повторно.
„Altria прегледа проучването и смята, че е фундаментално неправилно по отношение на нашата компания“, каза Дейвиен Андерсън, говорител на Altria, в имейл. „Проучването включва данни от повече от 80 страни, но цигарената компания на Altria Philip Morris USA оперира само в САЩ.“
Danone не отговори на искане за коментар.
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски