Инфраструктурният разпад на САЩ

ВЛАДИМИР ПРОХВАТИЛОВ, Фонд за стратегическа култура

В САЩ се случва поредното бедствие. На 11 юни във Филаделфия, Пенсилвания, се срутва мост на междущатската магистрала I-95, след като под него избухва цистерна, превозваща бензин.

I-95 е най-старата американска магистрала, дълга е три хиляди километра и минава по източното крайбрежие на Америка от северните щати до Флорида. Дори временното затваряне на част от нея би изострило сериозно транспортните проблеми на страната – заяви министърът на транспорта на САЩ Пийт Бутигиг. Той допълва, че „по-голямата част от американския БВП“ се движи по I-95, който „е артерия за хора и стоки“; затварянето му би довело до сериозно увеличение на цените на източното крайбрежие.

Губернаторът на Пенсилвания Джош Шапиро подписа декларация за бедствие, за да се наберат федерални средства за възстановяването на моста. Шапиро заяви, че възстановяването може да отнеме „няколко месеца“. За да се влошат още повече нещата, горящият камион предизвика и експлозия на подземни газопроводи.

Всички платна в северна и южна посока във Филаделфия са затворени в продължение на 3-4 мили. Градът е в транспортен хаос. Срутването на моста е олицетворение на цялостната инфраструктурна криза, пред която са изправени САЩ. Инфраструктурата не е ремонтирана от десетилетия и много от тях са в окаяно състояние.

 

В Съединените щати има повече от 617 000 моста. Понастоящем 42 % от тях са на възраст най-малко 50 години, а 46 154, или 7,5 % от мостовете в страната, се считат за дефектирали, т.е. в лошо състояние. Всеки ден 178 милиона пътувания се извършват по тези дефектни мостове.

 

От 94 400 язовира в Съединените щати около 70 % са ремонтирани. Около 27 000 язовира в цялата страна могат да се срутят по всяко време. 15 000 язовира в Америка са класифицирани като потенциално опасни и тяхната авария може да доведе до смърт.

 

Средната възраст на американската електропреносна мрежа е под 70 години, поради което всяко лято в САЩ се наблюдават прекъсвания на електрозахранването. Например през 2021 г. гореща вълна причини прекъсване на електрозахранването и стотици смъртни случаи на северозападното крайбрежие на Тихия океан.

 

Прекъсвания на електрозахранването се случват и през зимата. През февруари 2021 г. зимна буря в Тексас прекъсва електрозахранването на повече от 11 милиона души за няколко дни, като убива 700 души.

В навечерието на Коледа през декември 2022 г. рекордните минусови температури оставят милиони хора в Юга (500 000 само в Северна Каролина) без електричество.

 

Според TRIP, национална организация с нестопанска цел за транспортни изследвания, градът с най-лоши пътни условия в Америка е Сан Франциско. 71 % от пътищата в този град са оценени като „лоши“. Само 6 % от пътищата в Сан Франциско са класифицирани като „добри“. Лошите пътни условия струват в града средно по 1049 долара на шофьор за поддръжка и ремонт на автомобила, което е най-високата средна цена за ремонт в страната.

 

На второ място все още е калифорнийският град Сан Хосе, където 64% от пътищата са в лошо състояние и само 9% са в добро състояние. Средните допълнителни разходи за поддръжка и ремонт за шофьорите от Сан Хосе са 983 долара.

 

Другият калифорнийски град Лос Анджелис се нарежда на трето място сред градовете с лоши пътища. Тук 57% от пътищата са оценени като „лоши“, а 10% от пътищата са в „добро“ състояние. Лошото състояние на пътищата в Лос Анджелис струва на шофьорите средно 921 долара.

 

Всеки ден в САЩ дерайлират по три влака. По данни на Федералната железопътна администрация през миналата година в страната са станали най-малко 1164 дерайлирания на влакове.

 

Фил Лонгман, политически директор на Института за отворени пазари, заяви през септември миналата година, че е необходимо да се обърне внимание на кризата в железопътния транспорт. „Време е да се заемем сериозно с реформирането на една силно монополизирана индустрия, която реализира рекордни печалби за сметка на лошо отношение към работниците, съкращаване на услугите и затваряне на големи железопътни линии и гари, от които се нуждаем сега повече от всякога“, каза Лонгман.

По-рано Accountable.US, група с нестопанска цел, която проучва корпоративните интереси, съобщи, че седемте големи железници, които доминират в отрасъла, на който се падат около 40% от товарните превози в САЩ, са събрали рекордните 1,18 млрд. долара под формата на такси за товари, попаднали в задръствания по веригата за доставки в разгара на „пандемията“.

Правителството на САЩ не предприе никакви действия за ограничаване на железопътните монополисти, въпреки че министърът на транспорта разкритикува железопътните компании за тяхната „решителна съпротива“ срещу допълнителните мерки за сигурност.

 

Американските летища са средно на около 40 години и имат остра нужда от ремонт и модернизация на стойност много милиарди долари. Американското дружество на строителните инженери изчислява, че през следващите пет години американските летища ще се нуждаят от 115,4 млрд. долара за решаване на множество инфраструктурни проблеми, но Белият дом е успял да намери само пет пъти повече средства.

 

На всеки две минути в САЩ се поврежда водопроводна мрежа и всеки ден се губят около 6 милиона галона пречистена вода. Това се случва по същото време, когато в западната част на САЩ се налагат ограничения на водоснабдяването по време на най-сухия 20-годишен период от 1200 години насам.

 

Повече от два милиона души в Съединените щати нямат достъп до чиста питейна вода и основни санитарни условия. А сред тях са 5,8 % от домакинствата на коренните американци и само 0,3 % от домакинствата на белите.

 

Инфраструктурата в САЩ е в упадък. Петролните компании не са модернизирали производството си от около 40 години. През 2005 г. електропроводите, хидроенергийните съоръжения, канализацията и водопроводите са причислени към съоръженията, които са в лошо състояние. За да се приведат в ред всички тези съоръжения, тогава са били необходими около един и половина трилиона долара; досега са отпуснати с един порядък по-малко.

Сега, според Американското дружество на строителните инженери, само за ремонта на пътищата и мостовете са необходими около пет трилиона долара.

 

Майк Снайдър, известен американски икономист, пише: „Предишните поколения американци построиха най-великите магистрали, мостове, железопътни линии, пристанища, язовири и водни системи… В наши дни не строим почти нищо. Всъщност дори не можем да поддържаме инфраструктурата, която ни е дадена… Ние сме обеднели хора, живеещи в едно полуразрушено общество, което се разпада.“

 

 

Източник: ФСК

Други новини

© 2024 Критично.бг – Всички права запазени!. Уеб дизайн и разработка: Nigma Ltd.

error: Съдържанието е защитено!