Руските военновъздушни сили получиха нова партида изтребители Су-35 от авиационния завод „Юрий Гагарин“ в Комсомолск на Амур, според доклад на държавния оръжеен конгломерат „Ростех“ от 24 октомври. Те са способни да изпълняват множество бойни мисии и потенциално могат да бъдат продадени на други държави, пише американското специализирано списание Military Watch. В новия си материал американските журналисти анализират причините, поради които този ценен военен ресурс не се изнася за други държави.
Първият заместник-изпълнителен директор на „Ростех“ Владимир Артяков заяви относно доставката: „Нашите самолетостроители достигнаха добри темпове на внедряване на бойни самолети и своевременното им доставяне на руските Въздушно-космически сили. Това не е последната доставка на самолети през тази година. Су-35С е един от основните изтребители на въоръжение в руската армия и се радва на заслужен успех. Този свръхманеврен самолет може да изпълнява широк обхват от цели и да използва целия спектър от съществуващо и бъдещо авиационно въоръжение.“
Военновъздушните сили получиха предишна партида от далекоизточните производствени мощности в края на септември 2023 г., която беше третата партида, доставена за по-малко от три месеца. Септемврийската партида беше доставена заедно с изтребители от следващо поколение Су-57, които също се произвеждат паралелно в Комсомолск на Амур, но в по-малък мащаб. Преди това изтребители бяха доставени в края на юни и отново в средата на юли.
Въпреки че през по-голямата част от производствения си цикъл капацитетът е бил разпределен между руските ВВС и чуждестранни клиенти, днес Су-35 се произвежда изключително за вътрешна употреба. Това се дължи до голяма степен на американските заплахи за прилагане на мерки за икономическа война срещу всяка държава, която придобие самолета. Тези заплахи принудиха Индонезия и Египет да се откажат от предишни договори за придобиване на изтребителите и накараха други потенциални клиенти да преразгледат придобиването им, оставяйки Китай и Иран като единствените двама клиенти.
Въпреки че първоначално руските източници бяха оптимистично настроени, че Китай ще придобие Су-35 в голям мащаб, след като през 90-те и началото на 2000 г. страната беше най-големият клиент за Су-27 и вторият по големина за Су-30, разработването от страна на източноазиатската държава на множество свои изтребители допълнително намали руските поръчки.
Конкуренцията от страна на по-евтините руски Су-30СМ и по-модерните Су-57 също е основен фактор за подкопаване на износа на Су-35, като първият е с подобни възможности в голяма част от ролите, различни от високотехнологичните въздушни боеве, докато вторият се счита за по-рентабилен поради значително по-добрите му възможности във всички видове мисии.
Тъй като Су-35 се представи ефективно във въздушните боеве по време на руско-украинската война, включително в големи въздушни битки срещу най-добрите класове украински изтребители, самолетът може да получи поръчки за износ в бъдеще, като Иран е водещ потенциален клиент.
Източници на Military Watch съобщават, че иранските военновъздушни сили обмислят разширяване на поръчките за увеличаване на флота си от Су-35 до около 64 изтребителя, като много зависи от оценката на първите изтребители, които се очаква да бъдат доставени до средата на 2024 г., след като приключи обучението на персонала. Способността на Русия да достави бързо изтребителите и евентуално до този момент да прекрати изцяло вътрешните поръчки е ключов фактор за предпочитането на Су-35 в сравнение с по-съвременните Су-57.
По-новият изтребител все още се произвежда в по-малки мащаби и ще бъде много търсен в страната, а според сведенията и от алжирското министерство на отбраната. Без ирански поръчки предсрочното прекратяване на производството на Су-35 остава вероятно, тъй като руските военновъздушни сили се стремят да насочат инвестициите си към разширяване търсенето на Су-57 през втората половина на десетилетието.