Години наред президентът Джо Байдън и демократите с удоволствие игнорираха Доналд Тръмп. Но сега мисленето им изглежда се променя, пише New York Times.
Когато Доналд Джей Тръмп напусна Белия дом, демократите не искаха да чуят и дума повече от него. Президентът Джо Байдън го отхвърли като го нарече „бившия човек“. Общопартийният консенсус гласеше, че е най-добре той да бъде игнориран.
Три години по-късно кампанията за преизбиране на Байдън и представителите на демократите от целия партиен спектър стигнаха до ново решение: повече Тръмп. Критикуването на новинарските медии за това, че са дали трибуна на Тръмп, е вече минало. Тихият копнеж за това големите мрежи отново да излъчват на живо митингите от кампанията на Тръмп е в стихията си.
Зад неправдоподобния копнеж бившият президент отново да погълне политически кислород стои дългогодишната зависимост на демократите от машината за скандали на Тръмп. Той никога не е бил наричан криещ се човек, но въпреки това пропусна трите републикански президентски дебата и остана далеч от основните платформи на социалните медии. Очаква се той да прекара голяма част от следващата година в наказателни процеси, които, с изключение на един – в Джорджия, няма да бъдат излъчвани по телевизията.
Кампанията на Байдън, която бавно разгръща дейността си, залага на това, че след като избирателите видят изборите като вот между Байдън и Тръмп, който продължава да бъде силно поляризиран, те ще оставят настрана резервите си към президента и ще се наредят зад него.
Други усилия на Байдън се радват на ограничен успех. Кампанията му няма какво да покаже за 40 милиона долара, които бяха отделени за рекламиране на икономическите му постижения. А одобрението към президента, според публикуваните този месец проучвания New York Times и изследователския институт на „Сиена Колидж“, е спаднало рязко сред чернокожите и латиноамериканските избиратели – демографски групи, които според стратезите са по-склонни да пренебрегват Тръмп, когато той не е на преден план в новините.
„Липсата на ежедневния хаос на Доналд Тръмп в лицето на хората със сигурност оказва влияние върху това как те оценяват опасността от още едно управление на Тръмп“, казва Адриана Шропшир, изпълнителен директор на BlackPAC, афроамериканска група за политическо организиране. „Важно е да им напомняме, каква пълна и абсолютна катастрофа беше Тръмп“.
Байдън и демократите, разбира се, не могат да контролират решенията, които новинарските организации вземат, или темите, които поглъщат избирателите лично и в социалните медии. Но кампанията на Байдън, която се стреми да превърне изборите през 2024 г. в референдум за това дали Тръмп трябва да се върне в Белия дом, може да се опита да тласне националната дискусия в неговата посока със своите послания.
Едно от големите предизвикателства обаче е, че много американци, които загърбиха бившия президент, когато той напусна поста си, не проявяват интерес да чуят повече за него. Гласоподаватели, които подкрепиха Байдън през 2020 г., а сега клонят към Тръмп, заявиха, че не са следили в детайло дейността на бившия президент след напускането на Белия дом и са склонни да пренебрегнат скандалите му.
Артър Тейлър, собственик на бизнес от щата Аризона, описа себе си като демократ, който е гласувал за Хилъри Клинтън и Байдън, а сега казва, че ще подкрепи Тръмп през 2024 г. Той каза, че бизнес климатът е бил по-добър, когато Тръмп е бил президент. „Има толкова много неща, които президентът Тръмп прави, които просто не са етични“, каза Тейлър. Но той добави, че при бившия президент „има ниво на честност и почти прозрачност“.
Подобни настроения накараха кампанията на Байдън през изминалата седмица да се впусне в собствена медийна критика, като публично призова новинарските предавания по мрежовите телевизии да следят статиите на New York Times за плановете на Тръмп за имиграционните и депортационните политики, ако той спечели изборите.
Интересът към Тръмп в търсачката Google остава доста под нивото, на което беше, когато той стоеше на поста и се кандидатираше за преизбиране преди четири години. Телевизионните рейтинги за събитията на Тръмп в през май бяха силни, но доста под тези, които бяха през 2016 г. и 2020 г.
Джесика Флойд, изпълнителен директор на прогресивната група Hub Project, призова основните кабелни телевизии да „напомнят на хората колко точно лоши са тези митинги и колко разяждащи са те за нашата демокрация“. Тя добави: „Те трябва да покажат и как президентът Байдън продава абсолютно историческо ниво на инвестиции в нашата икономика“.
В продължение на години президентът Байдън и демократите с удоволствие игнорираха Доналд Тръмп и не искаха нито да го чуят, нито да го виждат. Изглежда, че мисленето им се е променило със започването на предизборната кампания.