Днес в Комисията по отбрана в Народното събрание се очаква да се обсъжда и гласува новия Проект за инвестиционен разход „Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада“. Но какво ще гласува точно управляващата некоалиция?
Преди дни кабинетът отмени инвестиционното намерение за закупуване на бронирана техника за нуждите на Сухопътните ни войски от 2018 г., за да приеме нов текст, в който, според запознати умишлено се занижават двойно техническите изисквания и увеличава почти двойно финансовите.
Има опасения, че на практика в комисията ще се гласува за остаряла технологично модификация, неотговаряща на нужните изисквания на пехотата според съвременните й задачи и отговорности, и то на двойна цена.
В същото време един от евентуалните кандидати за изпълнение на проекта е International Armored Group (IAG) в началото на 2023 г. стартира в Бургас строежа на най-голямата си производствена база за бронирани автомобили в света по стандартите на НАТО.
Предстои да разберем, дали ще стане точно така.
Малко информация за IAG.
Компанията е основана през 1993 г. в Канада от д-р Антон Стефов – завършил „Машинно инженерство“ и защитил дисертация във ВМЕИ, след което след 1989 г. емигрирал от България. С цената на много усилия и прилагането на най-съвременни иновативни подходи той превръща IAG в един от най-технологично напредналите производители на надеждно защитени бронирани автомобили в света.
С производствения си капацитет International Armored Group е сред големите международни доставчици на бронирани автомобили, включително на организации на държавно ниво като НАТО и ООН и е една от водещите частни компания в света, която притежава възможно най-високите международни стандарти, с които се сертифицират този тип бойни машини.
Какви са предимствата за България, ако предпочете изпълнението на проекта за инвестиционен разход да се реализира на собствена територия със собствени производители?
Производството на БМП тук ще подпомогне по най-бързия, най-икономичния и най-ефективния начин преодоляването на дефицита от способности на батальонните бойни групи.
Ще бъде със значително по-ниска себестойност – около 30% по-малко, отколкото ако се реализира в чужбина; ще се извършва в доста по-кратки срокове и ще осигурява значително по-ефективна експлоатация на техниката.
Какви са предимствата на бронирания автомобил РИЛА 8х8?
Според експертите, машините са от най-ново поколение, със силно защитен модулен корпус, отлични балистични защити и пр. Задвижват се от турбо дизелов двигател, с нисък разход на гориво, като достигат максимална скорост от 100 км/ч и имат запас от ход не по малко от 700 км.
Брутното тегло на РИЛА 8×8 Б е 26 тона, а на РИЛА 8×8 А е 27 тона.
Машините преодоляват наклон при изкачване 60% и страничен наклон 30%. РИЛА 8×8 побира до единадесет души екипаж.