Русия изгражда огромна 180 000-тонна подводница. Това пише румънското издание Newsweek.ro. Според медията водещият Институт по ядрена енергетика на Руската федерация е сключил споразумение с газовия гигант Газпром, според което трябва да разработи и изгради подводницата. Ако договорът бъде реализиран, тя ще е по-голяма от съветските подводниц клас „Акула“, които по класификацията на НАТО отговарят на „Тайфун“.
Според изданието, новата подводница трябва да е дълга ЦЕЛИ 360 метра, което на практика е два пъти повече от руските гигантски стратегически подводници от клас „Тайфун“ по времето на Студената война.
Някак неусетно изданието минава от единствено в множествено число и от една подводница, става ясно, че Русия има намерение да прави няколко подобни подводни кораба. Newsweek.ro посочва не само дължината от 360 метра, но и широчината – 70 метра и височина от 12-13 метра. Задвижването ще се осъществява с три ядрени реактора
Капацитетът им, като вероятно се има предвид водоизместимост, при пълно потапяне, ще е 170 000 до 180 000 тона.
Целта на занятието на договора с Газпром е, подводниците да представляват подводни газови танкери за транспортиране на синьо гориво (LNG) по Северния морски път.
За да стане ясен мащабът на амбицията на Русия, КритичноБГ припомня, че легендарната съветска атомна подводница „Дмитрий Донски„, създадена през 1980 г., е най-голямата в света, като нейната водоизместимост е с рекордните към този момент 48 000 тона. Ако намеренията на Москва за създаването на 180 000 тонна подводница се реализират, това означава, че новата ще е четири ПЪТИ по-голяма.
Със своите внушителни размери, технически характеристики и възможности, „Дмитрий Донски“ предизвиква възхищение сред руските и чуждестранни специалисти.
Една от основните характеристики на подводницата „Дмитрий Донски“ е нейната висока скорост, което я прави най-бързият подводен кораб в своята серия. Този подводен крайцер е способен да се придвижва през океанските дълбини, като ускорява до 27 възела или 50 километра в час и да се гмурка на дълбочина до 400 метра. Това прави подводницата напълно недостъпна за всеки един враг.
В наше време въоръжението на „Дмитрий Донски“ е попълнено с един от най-разрушителните боеприпаси в света – балистични ракети тип „Булава“ с ядрени заряди. Атомната подводница „Дмитрий Донски“ се превърна в гордостта на руския флот и истинско чудо на техниката, което няма аналози в света.
Създадена през 1980 г., подводницата TK-208 „Дмитрий Донски“ от проекта 941 Акула стана най-голямата подводница в света. Дмитрий Донски е най-бързият кораб от производствената серия на проект 941 Акула. Лодката е способна да се движи бързо през водата, осигурявайки висока маневреност и способност за бърза реакция при всяка бойна ситуация.
През 1983-1984 г. корабът провежда изпитания на ракетната система D-19. Има голямо стратегическо значение и има за цел нанасяне на ядрени удари на големи разстояния. Успехите и постиженията, постигнати по време на тестването на Дмитрий Донски, превръщат подводницата в едно от най-мощните и опасни оръжия на Съветския съюз.
Максималното надводно изместване на „Дмитрий Донски“ е над 27 хиляди тона, а подводното – почти 50 хиляди тона. Тя беше един от най-големите подводни крайцери на своето време. Тази подводница е с дължина 172 метра и ширина на корпуса над 23 метра. Средното газене на крайцера е 11 метра.
Кораба се състои от два реактора ОК-650 с мощност 50 хиляди конски сили (36,7 MW) всеки.
Благодарение на атомната електроцентрала подводните крайцери могат да останат под вода дълго време, без да е необходимо да излизат на повърхността за зареждане с гориво. Това им осигурява по-голяма автономност и намалява вероятността от откриване от врага. Поради слабата си видимост атомните подводници са гръбнакът на стратегическите ядрени сили на Русия и играят ключова роля в нейната отбрана и сигурност.
Труд припомня, че президентът на Курчатовския институт Михаил Ковалчук по време на форума OMR24 обяви, че Русия е започнала разработване на ядрена подводница – газовоз. Той съобщи още, че е постигнато споразумение с „Газпром“ за сътрудничество в тази област. По думите му двойка от този тип газовози може да транспортира втечнен природен газ до ниво, сравнимо с полагането на газопровод в Северния ледовит океан.
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ