Пълно преобръщане. Facebook заряза и джендър политиката. Подкрепящите я почнаха да бягат с 300!: През последните дни Meta, компанията-майка на Facebook и Instagram, обяви радикални промени в своите политики, които включват вече и прекратяване на програмата за разнообразие, справедливост и приобщаване (РСП). Тази инициатива, въведена за насърчаване на равнопоставеността (основно на половете и проповядване на джендър политики) в рамките на корпорацията, е част от поредица реформи, насочени към по-голяма свобода на изразяване и деполитизиране на съдържанието в платформите на Meta.
Прекратяване на програмата за разнообразие
Съгласно информацията, съобщена от Axios, Meta спира програмата РСП с мотива, че терминът е придобил отрицателен оттенък и често се възприема като средство за даване на предимство на определени групи за сметка на други. В бележка до служителите е посочено, че наскоро решения на Върховния съд на САЩ също са дали индикации за промени в начина, по който съдилищата ще третират подобни инициативи.
Тази промяна означава, че Meta вече няма да разполага с отделен екип, който да се занимава с въпросите на разнообразието и приобщаването. Вместо това компанията ще се съсредоточи върху прилагането на честни и последователни практики, които намаляват пристрастията спрямо всички служители, независимо от техния произход. Освен това подходът към наемането на персонал също ще бъде променен, като програмата РСП вече няма да играе роля в този процес.
Напускания и размествания
Реформите в Meta доведоха и до напускането на Рой Остин-младши, който оглавяваше екипа за гражданските права на компанията от 2021 г. Остин обяви решението си във Facebook, като уточни, че членовете на неговия екип ще продължат работата си в различни организации в рамките на Meta, което на практика означава, че екипът се разпуска. Това е първото сериозно напускане след вълната от реформи, предприети от изпълнителния директор Марк Зукърбърг.
Цензура и натиск по време на пандемията
Както вече КритичноБГ писа, в интервю за подкаста на Джо Роугън, Зукърбърг разкри, че по време на пандемията администрацията на президента Байдън е оказвала сериозен натиск върху Meta да цензурира съдържание, свързано със страничните ефекти на ваксините срещу COVID-19. Според думите му, служителите на Байдън са настоявали за премахване на публикации, които съдържат информация за възможни странични ефекти, дори когато тя е била вярна.
„Те ни притискаха супер силно да сваляме неща, които бяха истински и верни“, заяви Зукърбърг, като допълни, че служители на администрацията често са крещели и ругали екипа на Meta. Самият Зукърбърг не е участвал пряко в тези разговори, но сподели, че натискът е бил интензивен.
Той изрази съжаление за решенията, взети по това време, включително за цензурирането на съдържание, което впоследствие се е оказало вярно. В писмо до Конгреса през август Зукърбърг призна, че с оглед на новата информация Meta не би предприела същите действия, ако се намираше в същата ситуация днес.
NEW: Mark Zuckerberg says the Biden administration would call META to scream and curse at them to censor *true* information on their platforms.
Holy sh*t.
Zuckerberg said the administration would call them and tell them to censor true information including a Leonardo… pic.twitter.com/p5RtiBcPCP
— Collin Rugg (@CollinRugg) January 10, 2025
Промени в политиките за модериране на съдържание
В допълнение към прекратяването на програмата РСП, Meta обяви и значителни промени в политиките си за модериране на съдържание. Компанията ще премине към система за проверка на фактите, която наподобява модела „Community Notes“, използван в платформата X (бившия Twitter). Вместо да разчита на външни проверители, Meta ще позволи на общността да добавя бележки към публикации, които ще се публикуват само ако получат подкрепа от широка аудитория.
Зукърбърг подчерта, че концепцията за дезинформация е спорна, тъй като е трудно да се определи обективно кое е вярно и кое – невярно. „Може просто да не ви харесва моето мнение за нещо, и тогава хората да смятат, че то е невярно“, обясни той.
Към по-балансиран подход: С тези промени Meta се стреми да възстанови баланса между свободата на изразяване и необходимостта от модериране на съдържание. Компанията ще продължи да следи за публикации, свързани с тероризъм, експлоатация на деца и незаконни дейности, но ще насочи усилията си към наистина сериозни и незаконни нарушения.
Тези действия идват в момент, когато други големи корпорации в САЩ, като McDonald’s, Ford и John Deere, също прекратяват своите програми за разнообразие. Тази тенденция отразява нарастващото желание на компаниите да намалят политическото напрежение в своите дейности и да се съсредоточат върху по-широки и универсални принципи.
Решенията на Meta показват значително преосмисляне на корпоративните политики и приоритети. Промяната идва в отговор на натрупани проблеми, включително обвинения в политически пристрастия и натиск от правителствени институции. Това отбелязва нова ера за Meta, в която свободата на изразяване се поставя на преден план, въпреки предизвикателствата, които този подход може да донесе
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски