Известният руски военен блогър Юрий Подоляка коментира в своя канал в Телеграм, че според изтекли видеокадри в интернет от останките на разбилия се пътнически самолет на Азербайджанските авиолинии (AZAL), пътуващ от Баку за Грозни до казахстанския град Актау на 25 декември, може да се заключи, че той е станал (неволна) мишена на ракета от Зенитно ракетен комплекс. Същата най-вероятно е изстреляна от чеченските военни, за да свалят украински дронове насочени срещу град Грозни.
Жертвите от авиокатастрофата нараснаха до 38. Списъкът на пътниците в полета на AZAL включва 62 пътници и петима членове на екипажа. Ето и какво написа Юрий Подоляка в своя канал по темата:
„Повредите по азербайджанския самолет Embraer 190, който днес се разби край Актау, Казахстан, и в който загинаха 33 души (към момента на писане на публикацията, вероятно броят на загиналите пътници е бил толкова, но после той нарасна, бел. Критично), сочат, че самолетът е бил случайно улучен от Зенитно ракетен комплекс (ЗРК)
Съгласен съм, точно така изглеждат щетите от ЗРК. А и взривът при съприкосновението е станал отстрани и малко над самолета.
При това оцелелите си спомнят, че взривът „на борда“ (и както се вижда отвън) е станал по време на третия опит за кацане на забуленото в мъгла летище в Грозни, след което е бил пренасочен към Махачкала. Но пилотите решили да летят до Актау. Което, предвид обстоятелствата, е повече от логично.
Изглежда много вероятно самолетът да е попаднал под „отразяване на поредната атака срещу Грозни“ (отговор срещу нападение с дронове – БЛА, бел. Критично). Интересно (ако версията се потвърди и всичко изглежда така), а диспечерите в Грозни и военните по някакъв начин си сътрудничат ли си в работата? Да видим какво ще каже комисията.
P.S. А пилотите, като се вземат предвид всички обстоятелства, са просто много добри. Те са спасили половината от пътниците (оцелели са 32 от общо 72 души на борда).
Специализираният във военна тематика и авторитетен руски канал в Телеграм „Рибар“ пише също, че от кадрите на останките на падналия самолет може да се заключи, че той е поразен от осколките на зенитна ракета от Зенитно ракетен комплекс. Ето и две публикации от канала по темата:
„Съдейки по появилите се в интернет кадри от мястото на катастрофата на самолета на азербайджанската авиокомпания AZAL, фюзелажът има повреди, които визуално приличат на следи от поразяващи елементи от зенитни ракети. Самият самолет е бил на път за Грозни – в този момент действително е имало отразяване на (т.е. ракетен отговор срещу) полет на украински безпилотни летателни апарати, изстреляни над региона. Няколко безпилотни летателни апарата са били свалени над Владикавказ в Северна Осетия и съседна Ингушетия.
В същото време в мрежата все още не са публикувани записи от разговорите на екипажа (на самолета) с диспечера. Какво наистина е причинило катастрофата – ще стане известно по-късно, след като се сравнят всички данни.
На борда на самолета е имало общо 72 души, от които по последни данни са оцелели 32-ма пътници.“
По-късно от канала Рибар публикуваха информация и становище, относно идеята да бъдат прекратени гражданските полети на самолети в районите на страните от Руската федерация, до които достига дължината на полета на украинските дронове. Телеграм каналът е категоричен, че подобна идея не е разумна, като се има предвид, че израелското летище Бен Гурион продължава да функционира, независимо, че е в обхвата на дронове от чужди на страната бойни групировки. Ето и публикацията
„На фона на днешната самолетна катастрофа и откриването на повреди по останките, които визуално наподобяват поразяващи елементи, вече започнаха да се появяват идеи за забрана на всички полети на гражданската авиация в района, достигнат от украинските безпилотни летателни апарати.
Проблемът с подобни „гениални предложения“ е, че според тази логика всички полети ще трябва да бъдат забранени не само над южната част на Русия, но и в Москва, Санкт Петербург и дори в района на Волга и Урал. По този начин ще се прекъсне по-голямата част от въздушния трафик на страната със съответния ефект.
Сегашната реалност е такава, че ВСУ няма да спре атаките с безпилотни самолети в зоните за прелитане на пътнически самолети. Дори и при такива условия обаче е напълно възможно да се осигури функционирането на въздушния трафик.
Не е необходимо да се ходи далеч за пример – в Москва, Санкт Петербург или Сочи и Казан летищата не са преустановили дейността си, а мерките за осигуряване на безопасността на полетите са били успешно прилагани по време на набезите на БЛА. За израелското „Бен-Гурион“, което се намира в зона за ракетно нападение, няма какво да говорим.
Ето защо, докато ограниченията в Крим, Белгород, Курск или Воронеж, които са сравнително близо до ЛБС (линията на бойно съприкосновение), са напълно разбираеми, но забраната на пътническия въздушен трафик над целия Кавказ или Москва е контрапродуктивна.
В стремежа си да се забрани всичко и всички, дори въздушните пристанища на Владивосток или морският товарен трафик могат да бъдат затворени като част от борбата срещу диверсантите. Щетите за икономиката биха били по-големи от всеки залп от ракети и безпилотни самолети.“
Междувременно стана ясно, че в азербайджанските медии и блогове се появи видео, заснето от кабината на самолет Embraer E190AR на азербайджанската авиокомпания, който се разби в Актау на 25 декември. Кадри, заснети по време на полета, показват ранена жена, вероятно причинена от шрапнел. На видеото се виждало как тя седи с изпънат крак, а на пода до нея се забелязва червено петно, което прилича на кръв. Въпреки търсенето в десетки канали в Телеграм, КритичноБГ не успя да открие въпросното видео за своите читатели.
Съобщенията за проникнали шрапнели в кабината бяха потвърдени и от други пътници. Руснакът Субхонкул Рахимов, който е оцелял при катастрофата, каза пред RT, че по време на един от неуспешните подходи за кацане в Грозни е избухнала експлозия извън самолета.
„Парче от ламперия влетя до мен и открих дупка в спасителната си жилетка. След тази експлозия парче влетя между краката, пробивайки жилетката ми докрай“, каза пътникът.
Тези свидетелства добавят нови подробности към вече изградената картина на трагедията.
Появата на фрагменти, т.е. осколки, и в кабината също повдигна нови въпроси в разследването.
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски