Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the rank-math-pro domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/kritichnobg/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the rocket domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/kritichnobg/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Функцията _load_textdomain_just_in_time е извикана погрешно. Translation loading for the penci-frontend-submission domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. За повече информация вижте Debugging in WordPress. (Това съобщение беше добавено във версия 6.7.0.) in /home/kritichnobg/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Газпром сключи договор с Института "Корчатов" за проектиране на гигантски подводници - газовози под Северния ледовит океан

Газпром сключи договор с Института „Корчатов“ за проектиране на гигантски подводници – газовози под Северния ледовит океан

Газовоз

Газпром сключи договор с Института „Корчатов“ за проектиране на гигантски подводници – газовози под Северния ледовит океан

Руският Национален изследователски център в Института „Курчатов“ е сключил споразумение с „Газпром“ за разработване на подводен ядрен газовоз, съобщи президентът на центъра Михаил Ковалчук ​​в интервю за РИА Новости.

„Само преди дни подписахме договор с „Газпром“ за започване на работа, за разработване на проекта и техническите спецификации. Разполагаме със стандартни материали и продукти, които не е необходимо да се препроектират: метал за корпусите, електрически задвижващи агрегати, реактори. По същество това ще бъде подводен мобилен газопровод“, каза Ковалчук.

Ядрен газовоз

Според ръководителя на Курчатовския институт, това ще бъде совалка под леда на Северния морски път. „Тя може да не излиза на повърхността или да излиза на повърхността, когато и където е необходимо.

Всъщност, според ръководителя на Курчатовския институт, това ще бъде совалка под леда на Северния морски път. „Тя може да не излиза на повърхността или да излиза на повърхността, когато и където е необходимо. Това е важно и от гледна точка на безопасността. Първо, това е безлюден район. Второ, под вода“, обясни той. Газовозът с ядрен двигател може да бъде безпилотен, но за целта е необходимо да се направи така, че реакторът да не се нуждае от обслужване, отбеляза Ковалчук. „Там има много задачи, достатъчни за десетилетие. Но от идеологическа гледна точка нямаме въпроси“, сигурен е ученият.

Какво е ядрен подводен газовоз и защо се нуждае от него Русия?

Сред различните проекти, представени през октомври на Международния форум за корабостроене и разработване на високотехнологично оборудване за разработване на Арктика и шелф „OMR 2024“, един от най-необичайните и противоречиви беше за подводен газовоз с ядрен двигател. Президентът на изследователския център на Курчатовския институт Михаил Ковалчук ​​говори за плановете за създаване на такъв кораб (по скоро е подводница) като част от едночасовата си реч, озаглавена „Арктическият вектор на Русия“. Представянето на проекта включваше последните пет минути от доклада му, но именно тези пет минути за журналистите станаха повод за горещи новини във всички медии.

И такова вълнение е съвсем разбираемо. Концепцията за гражданска ядрена подводница, работеща за интересите на Газпром, изглежда достатъчно екзотична, за да привлече повишено внимание. А по време на представянето му на форума беше показан видеоклип с визуализация на бъдещия газовоз и бяха обявени конкретни характеристики.

Цитираме текста, придружаващ видеото:

Руски ледоразбивач

Като се имат предвид физическите и географските условия, единственият ефективен начин за транспортиране на LNG е морският транспорт. Въпреки това дори съвременните газовози тип „Ямал Макс“ не могат да осигурят целогодишна навигация и изискват ледоразбиваща подкрепа.

„Представяме ви подводен превозвач на газ (газовоз) с ядрен двигател. Основните находища в Русия са съсредоточени в Арктика. Като се имат предвид физическите и географските условия, единственият ефективен начин за транспортиране на LNG е морският транспорт. Въпреки това дори съвременните газовози тип „Ямал Макс“ не могат да осигурят целогодишна навигация и изискват ледоразбиваща подкрепа“, се казва във видеото.

Създаването на подводен превозвач на газ с ядрен двигател се явява един от най-простите и рационални начини за увеличаване на обема на транспортирането на LNG по море.

Това ще бъдат принципно нов клас транспортни съдове, способни да изминат значителна част от маршрута под вода. Поради липсата на контакт с лед, скоростта ще бъде около 17 възела, което ще намали времето за пътуване от 20 на 12 дни.

За да се интегрира в съществуващата транспортна инфраструктура, газовозът трябва да има товароподемност около 180 хиляди тона и газене на тялото на съда не повече от 14 метра. Като се вземат предвид тези изисквания, е избрана и специална форма на корпуса. Дължината на плавателния съд ще бъде около 360 метра, а ширината няма да надвишава 70 метра.

За да се сведе до минимум размерът на съда за съхранение на втечнен природен газ, са избрани мембранни резервоари. Те позволяват най-ефективно използване на вътрешното пространство на корпуса на газовоза.

Ядрен газовоз

За да се сведе до минимум размерът на съда за съхранение на втечнен природен газ, са избрани мембранни резервоари. Те позволяват най-ефективно използване на вътрешното пространство на корпуса на газовоза. – както е видно на снимката

За непрекъснато движение под вода корабът ще бъде оборудван с ядрена електроцентрала с пълно електрическо задвижване, създадена на базата на доказани технологии и компоненти за ледоразбивачи. Три ядрени реактора от типа РИТМ-200, захранвани от паротурбинни генератори, ще осигуряват енергия за три задвижващи двигателя с мощност 30 MW всеки и всички останали консуматори.

Като цяло плавателният съд ще се движи на дълбочина между 100 и 150 метра със скорост до 17 възела. Районите с дълбочина под 100 метра ще се преодоляват със скорост от 5-7 възела, като се движат по долната повърхност на леденото поле, без да го разрушават, а само да разпробиват с издадения корпус.

Газовоз

плавателният съд ще се движи на дълбочина между 100 и 150 метра със скорост до 17 възела. Районите с дълбочина под 100 метра ще се преодоляват със скорост от 5-7 възела, като се движат по долната повърхност на леденото поле, без да го разрушават, а само да разпробиват с издадения корпус

Специалната форма и подсилването на горната част на корпуса ще осигурят необходимата здравина и надеждност. Тъй като не е необходимо да се разрушава ледената покривка и не е необходимо да се издържа на натиск, изискванията към структурите на корпуса ще бъдат по-малко строги, отколкото при ледоразбивачите.

В пристанищни райони с дълбочина по-малка от 50 метра, когато движението под лед е невъзможно, подводният газовоз ще може да плава в надводно положение с необходимото газене във вода. В същото време специалната форма на корпуса ще позволи движение в сравнително тесни канали.

В условията на все по-нарастващ добив на природен газ подводният газовоз с ядрен двигател може да се превърне в рационално решение на транспортния проблем“.

Редакторите на „Media Deck” се обърнаха към Националния изследователски център „Курчатовски институт” за коментари и зададоха редица конкретни въпроси, включително предпоставките за проекта и графика на строителството при вземане на стратегическо решение. За съжаление институтът „Курчатов“ не сподели никаква друга информация освен обявената в презентацията.

Историята за ядрения газовоз обаче вече се появи в индустриалното пространство и преди, така че е известно, че проектът е разработен в Санкт Петербургското морско инженерно бюро „Малахит“. Освен това преди пет години той беше представен първо на форума „Арктика – територия на диалога“, а по-късно и на изложението „Нева-2019“ под името „Пилигрим“.

Ръководителят на сектора за напреднал дизайн на инженерно бюро „Малахит“ Дмитрий Сидоренков обясни пред журналисти тогава, че корабът може да бъде вграден в съществуващата транспортна инфраструктура за LNG, а по отношение на експлоатацията на атомната електроцентрала може да се обслужва от вече съществуваща инфраструктура на Атомфлот. Той оцени необходимостта от такива газовози на 5-7 единици.

Интересното е, че през 2024 г. Михаил Ковалчук ​​сметна за възможно да се ограничи само до два подводни кораба:

Пренос на LNG

Няколко такива газовоза, грубо казано, ще се превърнат в мобилен газопровод под Северния ледовит океан. На находището Приразломная, където се извършва добив под вода, вие го напълвате, след това той стига до желаната точка и без да изплува, разтоварва всичко. Те ще плуват постоянно и на практика ще имате движещ се газопровод. На снимката: Кораб за пренос на LNG

„Няколко такива газовоза, грубо казано, ще се превърнат в мобилен газопровод под Северния ледовит океан. На находището Приразломная, където се извършва добив под вода, вие го напълвате, след това той стига до желаната точка и без да изплува, разтоварва всичко. Те ще плуват постоянно и на практика ще имате движещ се газопровод.“

По отношение на сроковете и общата възможност за реализиране на такъв проект, според президента на изследователския център на Курчатовския институт, ситуацията е следната – ако се отпуснат пари, всичко ще бъде направено. Най-важното е, че самото стратегическо решение вече е взето:

„С ръководителя на Газпром се обърнахме към президента, той ни подкрепи. Сега „Газпром“ реши да започне тази работа, за което ги поздравявам.“

Руската подводница Дмитрий Донски, която е най-голямата в света

Не са много корабостроителниците, които могат да се справят с такъв гигант. Единствената, за която се сещаме, е „Севмаш“. Но както знаем, „Севмаш“ има своя собствена обширна строителна програма за подобните проекти „Борей-А“ и „Ясен-М“. При сегашните обстоятелства никой няма да спре държавната отбранителна поръчка в името на търговски проект с недоказана ефективност.

От друга страна, имаше много критики към проекта, неговия дизайн, неговата поддръжка, неговата безопасност и други неща през годините. И най-сериозният проблем е, че за изграждането дори на един такъв газовоз, да не говорим за серия, на нужни съответни мощности, които в момента са под голямо напрежение (т.е. критично необходими в момента в други сектори – намеква се за отбраната на Русия).

Не са много корабостроителниците, които могат да се справят с такъв гигант. Единствената, за която се сещаме, е „Севмаш“. Но както знаем, „Севмаш“ има своя собствена обширна строителна програма за подобните проекти „Борей-А“ и „Ясен-М“. При сегашните обстоятелства никой няма да спре държавната отбранителна поръчка в името на търговски проект с недоказана ефективност. Що се отнася до завода „Звезда“ в Далечния изток, той има свои собствени трудности. Първо, той ще се нуждае от компетенции в областта на строителството на подводни съдове, и второ, на опашката чака проектът „Лидер“, който е спешно необходим за работата по Северния морски път. В графика просто няма свободни места за години напред.

Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски

Други новини

© 2024 Критично.бг – Всички права запазени!. Уеб дизайн и разработка: Nigma Ltd.

error: Съдържанието е защитено!