Начало Общество Средната скорост пред провал още преди старта?

Средната скорост пред провал още преди старта?

от kritichno.e
Камери скорост

Обявената от правителството система за контрол на средната скорост, представяна като мащабна реформа за пътна безопасност, среща сериозни затруднения още преди въвеждането си. На практика в момента функционира само една 10-километрова отсечка на Северната скоростна тангента, докато останалите зони тепърва чакат сертифициране. Според експерти, очакванията за реална промяна рязко се разминават с действителността.

Институтът за пътна безопасност: „Приказката за лъжливото овчарче не е метафора“

„Средната скорост е провал преди старта“ – с тези думи Институтът за пътна безопасност (ИПБ) оцени нововъведението. Организацията посочва, че към момента контролът работи само на отсечката Илиянци – Чепинци (10 км), а планираните шест нови зони – Вакарел – Ихтиман, Цалапица – Радиново, Сандански – Дамяница, Телиш – Долни Дъбник, Български извор – Сопот, Струйно – Шумен – все още не са готови. Дори с тях общата дължина ще бъде около 80 км, което е под 0,5% от републиканската пътна мрежа от над 20 000 км.

ИПБ акцентира върху три основни проблема:

  • камерите на ТОЛ системата са предназначени за таксуване, а не за измерване на скорост;
  • правните и техническите пречки са сериозни;
  • рекламната кампания е създала очаквания, които не отговарят на реалността.

„Ефектът ще бъде временен и ограничен, а доверието на гражданите се губи. Приказката за лъжливото овчарче не е просто метафора“, предупреждават от ИПБ. Организацията настоява за истински решения – стартиране на обещаните структурни и кадрови реформи и въвеждане на реално работещи мерки, а не шумни медийни кампании.

Вижте още – Критики: Средната скорост по пътищата е машина за глоби

Технически пречки и съмнения за ефективността

Преди системата да влезе в реална експлоатация, тя трябва да бъде сертифицирана от Българския институт по метрология (БИМ), съобщава в. „Сега“. За целта на Северната тангента се извършват 500 тестови измервания, с които техниката се калибрира, за да отчита правилно скоростта. Едва след този процес ще започне засичането в реални условия.

Даниел МитовПо същия път ще минат и останалите планирани отсечки – всяка ще бъде изпращана за нови замервания и проверка на точността, преди да започне работа. Според вътрешния министър Даниел Митов МВР вече е готово с техническата подготовка и предстои свързването на системата, но има резерви за резултатите.

Тол системата, въведена през 2019 г. за таксуване на ползването на републиканската мрежа, не е проектирана за контрол на скоростта. Затова и сред шофьорите има опасения, че няма гаранция камерите да отчитат реалната скорост.

Още по темата – Богдан Милчев: Глобите по пътищата пълнят бюджета, не спасяват животи

По замисъл системата работи чрез камери в началото и края на участъка, които засичат времето за преминаване. Ако изчислената средна скорост е по-висока от допустимата, водачът получава глоба. Юристи обаче предупреждават, че фишовете лесно ще падат в съда, ако зоните за измерване не са ясно обозначени с пътни знаци. В противен случай се нарушава принципът „превенция пред репресия“, тъй като шофьорите не са били предварително уведомени за контрола.

Ако решите да подкрепите КритичноБГ, може да го направите тук. Предварително благодаря!

Дарения Revolut: @mariyatkwa

Дарения PayPal: @MariyanIvIvanov

Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ

Други новини