Начало Общество GPS „атака“ срещу фон дер Лайен без доказателства

GPS „атака“ срещу фон дер Лайен без доказателства

от kritichno.e
Самолет Урсула. траектория

Медии в България и чужбина съобщиха за инцидент със самолета, превозващ председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен при посещението ѝ в Пловдив. Според публикации, самолетът е изпитал сериозни смущения в GPS сигнала при заход към летището и е бил принуден да кръжи около града в рамките на приблизително един час, преди да кацне успешно с помощта на традиционни навигационни системи и дори ръчни карти.

Европейската комисия потвърди, че GPS е бил заглушен, а международни медии директно свързаха инцидента с действия на Русия. От българска страна също се посочиха съмнения в тази посока. От Кремъл категорично отрекоха обвиненията, определяйки ги като безпочвени.

Данните на FlightRadar24

Платформата FlightRadar24, която следи в реално време движението на самолети, публикува свои наблюдения. Според тях:

  • Полетът е бил планиран да продължи 1 час и 48 минути, а е завършил за 1 час и 57 минути.
  • Транспондерът на самолета през цялото време е отчитал добро качество на GPS сигнала – от излитането до кацането.
  • Това поражда съмнения относно достоверността на твърденията за едночасово крълене и пълна загуба на навигация.

Европейската реакция

Въпреки противоречивите данни, в Брюксел инцидентът се разглежда като част от систематична кампания на Русия за електронна дестабилизация. Според европейски източници подобни смущения се регистрират и в други региони край границите на ЕС – срещу самолети, кораби и дронове.

В отговор:

  • ЕС обяви, че ще увеличи инвестициите в отбранителните способности на страните-членки, със специален акцент върху защита от електронни атаки.
  • Подготвя се авиационен план за противодействие на GPS заглушаване и подмяна на сигнала (spoofing). Сред мерките е и разширяване на европейската сателитна инфраструктура в ниска околоземна орбита за по-добро откриване и превенция.

Кръженето над Пловдив

Медии като Financial Times и The Guardian съобщиха, че самолетът е кръжил около Пловдив приблизително един час поради липса на GPS сигнал. Българската авиационна администрация също потвърди, че е имало нарушения и е било необходимо да се прибегне до резервни методи за кацане.

Тук отново остава противоречието: докато авиационните власти и някои международни медии говорят за сериозен инцидент, FlightRadar24 не открива значими отклонения от маршрута и отчита постоянен GPS сигнал.

Извън контекста

Извън контекста на дадения случай и без да политизираме становището на един експерт, пилотът Марио Бакалов припомня в своята страница свой анализ по темата от миналата година:

„Напоследък като пилоти сме все по-често изложени на GPS „jamming“ и „spoofing“. Вероятно за повечето от вас това са непознати думи. Ето защо бих искал да ви разкажа какво всъщност се крие зад тях и какви са последиците за авиацията.

GPS jamming – това е умишлено заглушаване на GPS сигнала с помощта на устройства, които създават силен радиосигнал и „запушват“ GPS честотите. Когато това се случи, част от системите на самолета не могат да получат точна информация за местоположението си.

GPS spoofing – тук не става въпрос за заглушаване, а за подвеждане. Устройство за spoofing изпраща фалшиви GPS сигнали към самолета, така че той „мисли“, че се намира на друго място. Това може да доведе до проблеми на някои набордни системи, които използват GPS информация – например за избягване на препятствия или за комуникация.

В крайна сметка обаче GPS jamming и spoofing не могат да навредят сериозно на навигационните системи в самолетите. Ето защо:
Самолетите не разчитат само на GPS, а използват множество навигационни системи като инерционна навигация (IRS) и наземни станции (VOR/DME), които осигуряват надеждни данни. GPS е помощен инструмент, но не е критичен за безопасността, защото самолетите могат да продължат полета си дори при заглушен или подвеждащ сигнал. Освен това самолетите са оборудвани със системи за засичане на аномалии, а пилотите са обучени да реагират при проблеми със сигнала. Винаги има налични резервни методи, които гарантират пълния контрол и безопасността на полета.

Въпреки че GPS jamming и spoofing звучат като сериозен проблем, авиацията е подготвена да се справи с тях. Реалният риск за безопасността е нисък, благодарение на дублирането на системи и строгите протоколи за безопасност.

P.S. Причинители на тези умишлени кибератаки често са военните на дадени държави.“

Паралелът със „Северен поток“

Северен потокСлучаят с фон дер Лайен напомня на обвиненията около взривяването на газопроводите „Северен поток 1“ и „Северен поток 2“ през 2022 г. Първоначално редица западни държави  и медии директно посочиха Русия като извършител на саботажа.

Три години по-късно обаче разследването в Германия е на финалната си права и очертава различна картина. Според изданията Die Zeit, Süddeutsche Zeitung и телевизия ARD, германските следователи вече са идентифицирали всички предполагаеми извършители – общо седем украинци: четирима водолази, отговорник за взривните устройства, шкипер и координатор на операцията. За тях са издадени заповеди за арест.

Миналата седмица прокуратурата на Германия обяви, че в Италия е задържан координаторът на операцията – украинският гражданин Серхий Кузнецов. Той се намира под стража в курортния град Ричоне, а Апелативният съд в Болоня трябва да реши дали да бъде екстрадиран в Германия.

Вижте повече – Първи арест: украинец обвинен за саботажа на „Северен поток“

Това развитие показва, че първоначалните обвинения срещу Русия не са подкрепени от доказателства, а разследването сочи в съвсем друга посока.

Инцидентът с полета на Урсула фон дер Лайен до Пловдив поставя въпроси и за надеждността на информацията, разпространявана по време на геополитическо напрежение.

Фактите са следните: самолетът каца успешно, има твърдения за заглушаване на GPS, които се приписват на Русия, но липсват публични доказателства. В същото време ЕС използва случая, за да ускори своята стратегия за защита от електронни атаки и за засилване на отбранителните си способности. Това може да се тълкува и като удобно съвпадение и повод за допълнителни инвестиции.

Сравнението със „Северен поток“ напомня, че прибързаните обвинения без фактическа основа могат да се окажат подвеждащи. Независимите разследвания често водят до резултати, които противоречат на първоначалните политически интерпретации. Доколкото може да са независими, разбира се.

Ако решите да подкрепите КритичноБГ, може да го направите тук. Предварително благодаря!

Дарения Revolut: @mariyatkwa

Дарения PayPal: @MariyanIvIvanov

Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ

Други новини