Начало България Експерт: Договорът за F-16 беше политическа сделка

Експерт: Договорът за F-16 беше политическа сделка

от kritichno.e
Димитър Ставрев/скрийншот: Нова ТВ

„Какъв е конкретният проблем с изтребителите F-16 могат да кажат единствено професионалистите от Военновъздушните сили (ВВС)“, заяви в „Здравей България“ на Нова Телевизия военният експерт и авиационен журналист от списание „Криле“ Димитър Ставрев.

Според него въпросът около новите американски изтребители трябва да бъде разгледан в две посоки – качествата на машината и начинът, по който е сключен договорът за тяхната доставка.

F-16„Самолетът сам по себе си е много добър. Но България подписа порочен договор за неговото придобиване. Той бе изцяло политически мотивиран. Едни хора в последните две години от мандата си закупиха 8 самолета“, коментира Ставрев.

Попитан дали това е повлияло на експлоатационните и техническите възможности на машините, той бе категоричен: „Да, и то пряко“.

Ставрев припомни, че Народното събрание е гласувало рамкова цена от 1,5 млрд. лева за новите изтребители, но тази сума е била базирана на остарели пазарни проучвания от 2015 г., докато договорът с американската страна е подписан през 2019 г.

„Във военната сфера инфлацията е заложена априори – около 5% годишно“, обясни експертът.

Припомняме – Димчо Димчев: Един самолет, а такава еуфория

Димитър Ставрев посочи, че предложението на шведската компания SAAB за изтребителите „Грипен“ е включвало 10 самолета на по-ниска цена и с „много по-добър логистичен пакет“. По думите му, за да изглежда американското предложение по-приемливо политически, от него са били премахнати ключови компоненти.

„Едното предложение, което беше от „Грипен“, беше първо на по-ниска цена от тази, на която сключихме договора за F-16 – не за 8, а за 10 самолета и с много по-добър логистичен пакет. Когато пристигна американското предложение, за да се постигне политически приемлива цена – тъй като тя беше много над онези 1,5 милиарда – започнаха да се орязват различни компоненти. Оряза се логистичният пакет, тоест сроковете за доставка на резервни части и оборудване; оръжейният пакет също беше сериозно съкратен“, посочи той.

С първите 8 самолета бяха купени едва 12 ракети – това прави по ракета и половина на самолет, добави Ставрев.

Той призова политиците да не се месят в работата на професионалистите: „Веднъж вече се намесиха в договора – и резултатът е налице. Сега трябва да позволим на хората от ВВС да осигурят безопасната експлоатация на новата техника“.

По отношение на логистиката Ставрев заяви, че тя може да бъде допълнена впоследствие, но това зависи изцяло от финансовия ресурс. „Във военната сфера цената на самото придобиване е само една трета от общата сума – останалите две трети са за поддръжка в следващите години“, обясни той.

Експертът допълни още, че договорът включва две години гаранционна поддръжка за самолетите.

На въпрос на водещия Виктор Николаев дали сделката за „Грипен“ е била по-изгодна – като брой самолети, цена и по-лесна техническа поддръжка – експертът отговори:

„Да, това беше становището на военната експертиза. Те го казаха ясно и точно, но политиците взеха коренно различно решение“, коментира Димитър Ставрев.

„Това е договор, сключен по ненормален начин“, добави той.

Ставрев припомни, че по това време премиер е бил Бойко Борисов, министър на отбраната – Красимир Каракачанов, а негов заместник и човекът, който е ръководил преговорите, е настоящият министър Атанас Запрянов.

В последните дни темата за новите изтребители F-16 Block 70 предизвика остра полемика между политически лидери и военни експерти в България. Спорът се разгоря след като първият от поръчаните осем самолета кацна в страната, но все още не е въведен в експлоатация поради установено отклонение в една от системите.

Технически проблем или нормална процедура?

Командирът на Военновъздушните сили (ВВС) генерал-майор Николай Русев обясни, че след кацането на първия F-16 е констатирано отклонение в работата на една от системите, което не означава, че самолетът е счупен. Той подчерта, че процедурата по приемане на самолета включва техническо и летателно приемане и ще бъде завършена, когато всички изисквания са изпълнени. До тогава бойното дежурство ще се носи с МиГ-29.

Политически сблъсък: Радев срещу Борисов

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов обвини президента Румен Радев, че е „подшушнал“ на журналисти, че F-16 е развален и не лети. Борисов настоя, че ако това е вярно, командирът на ВВС трябва да бъде уволнен.

В отговор президентът Радев заяви, че за F-16 „платихме скъпо, чакахме дълго, ще го поддържаме много трудно и скъпо“, като подчерта, че това е било изборът на Борисов през 2019 г. Той призова правителството да осигури необходимите средства за поддръжка на самолетите, вместо да „си измива ръцете с летците и ръководството на Министерството на отбраната“.

Вижте подробности във видеото на БГНЕС:

Ако решите да подкрепите КритичноБГ, може да го направите тук. Предварително благодаря! Дарения: https://revolut.me/mariyatkwa
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ

Други новини