Начало Общество Средната скорост влиза в сила: глоби, хаос и критики

Средната скорост влиза в сила: глоби, хаос и критики

от kritichno.e
Камери скорост

Контролът на средната скорост вече е официално част от законодателството. Вчера Народното събрание прие промени в Закона за движението по пътищата, с които се въвежда възможността за санкциониране на водачи, превишили допустимата средна скорост в даден пътен участък. Това е една от най-съществените промени в новия пакет, целящ ограничаване на тежките катастрофи по българските пътища. Но докато институциите я представят като стъпка към по-висока пътна култура, опозицията и експерти алармират за сериозни дефицити, неефективност и рискове от произвол.

Какво означава „средна скорост“?

Новата дефиниция в закона определя средната скорост като изчислението, което се прави между две точки по трасето – например чрез камери в началото и края на участък от магистрала или скоростен път. Така, ако автомобил премине между двете точки за по-кратко време от допустимото при максимално разрешената скорост, системата автоматично отчита нарушение.

Контролът ще се извършва от тол-камери, които вече са част от националната електронна система за пътни такси. За разлика от мобилните радари, които отчитат моментната скорост, този метод не позволява „забавяне“ пред камерата – нарушителите ще бъдат санкционирани дори да са намалили временно преди измервателната точка.

Първите участъци, в които ще се прилага контрол на средната скорост, са основни трасета в страната, включително:

  • София – Кулата
  • София – Пловдив
  • София – Варна
  • Прохода на Републиката
  • Троян – Ябланица

Общо около 80 подобни участъка с дължина между 2 и 20 километра ще бъдат оборудвани за новия контрол. Според Агенция „Пътна инфраструктура“, системата е технически готова, а реалните санкции ще започнат в рамките на следващите седмици.

Критики: Безобидни отсечки, психоза и „ефект на ластика“

Богдан МилчевРедица експерти подлагат на съмнение ефективността на мярката. Според Богдан Милчев от Института за пътна безопасност, част от планираните участъци са изключително къси – между 5 и 7 километра, а много от тях дори не се намират в места с висока концентрация на пътни произшествия.

„За да се зачита средна скорост, не трябва да има преки, в които да се включват други автомобили, не трябва да има места, в които да могат да спират. Определени отсечки не са в места, в които стават катастрофи. Това са безобидни места. Целта е само да се плашат потребителите на транспортната система“, коментира Милчев.

Той определи случващото се като част от продължаваща повече от година „психоза“, в която на гражданите периодично се внушава, че контролът със средна скорост вече започва.

„Това е ефектът на ластика – ще се върне върху тези, които плашат с нещо, което не съществува“, предупреди пътният експерт.

Политическа реакция: „Покушение срещу шофьорите“

Костадин КостадиновОсобено остро реагира председателят на партия „Възраждане“ Костадин Костадинов, който определи новите правила като „смъртен удар върху нормалното придвижване в страната“.

„Ако човек спазва изцяло всички маркировки и ограничения, реалната средна скорост в градовете ще бъде около 35 км/ч, а извън населените места – едва 51 км/ч. На магистрала „Тракия“, особено лятно време, е почти невъзможно да се кара с повече от 95 км/ч заради задръствания. Тоест, предложените текстове водят не до безопасност, а до абсурд“, заяви той на брифинг пред медиите.

Костадинов очерта три избора пред гражданите: „или да карат с абсурдно ниски скорости и да се примирят с задръствания и глоби, или да се откажат от автомобилите и да преминат на влакове и автобуси – макар и с време на пътуване като във 19-ти век, или да си направят каруца и да се върнат в 18 век“.

Според него, в контекста на недобрата пътна инфраструктура и липсата на алтернативи, мярката ще доведе до хаос и колапс:

„Средната скорост може да работи в държави с развита магистрална мрежа. В България обаче магистралите ни са некачествени, пътищата ни са тесни, а маркировките забраняват почти всичко.“

Още по-остро беше недоволството му от новите санкции. По думите му, с приетите текстове дори шофиране с 58 км/ч може да доведе до глоба от 500 лв., а при повторно нарушение – до 1000 лв. и отнемане на книжката.

„Говорим за безумие – камерите ще засичат сантиметри, ще има масови глоби и ще накажат не джигитите, а обикновените шофьори с Golf 3“, подчерта той.

Костадинов повдигна и въпроса за неравното прилагане на закона:

„Защо няма нито един хванат от онези, които правят гонки в София? Защото за тях няма правила. Ще наказваме шофьора на 25 години, но не и онези, които правят нощни състезания по „Околовръстното“.“

Той завърши с предупреждение:

„Единственото, което българинът спечели от ЕС, е правото да се движи свободно. Ако посегнете на това, ще имате срещу себе си цял народ. Ще внесем конституционна жалба и ще се обърнем към президента. Ако това не вбеси хората – нищо няма да ги вбеси.

Какви ще са санкциите?

Глобите за превишаване на средната скорост ще бъдат същите, както при моментното измерване – според степента на превишението. Например:

  • над 40 км/ч: 600 лв глоба + отнемане на книжката за 2 месеца
  • над 50 км/ч: 700 лв глоба + отнемане за 3 месеца
  • за всяка следваща единица над 50 км/ч: допълнителни 50 лв

Освен глоби, при груби нарушения се предвиждат и административни мерки като временно отнемане на свидетелството за управление.

Тол-камерите ще бъдат интегрирани със системата на МВР, като засечените нарушения автоматично ще се обработват и изпращат като електронни фишове до собствениците на превозните средства. Новата мярка се очаква да бъде по-ефективна от досегашните, тъй като покрива по-големи участъци и не изисква физическо присъствие на пътна полиция.

Ако решите да подкрепите КритичноБГ, може да го направите тук. Предварително благодаря!

Дарения Revolut: @mariyatkwa

Дарения PayPal: @MariyanIvIvanov

Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ

Други новини