Контролът на средната скорост вече е официално част от законодателството. Вчера Народното събрание прие промени в Закона за движението по пътищата, с които се въвежда възможността за санкциониране на водачи, превишили допустимата средна скорост в даден пътен участък. Това е една от най-съществените промени в новия пакет, целящ ограничаване на тежките катастрофи по българските пътища. Но докато институциите я представят като стъпка към по-висока пътна култура, опозицията и експерти алармират за сериозни дефицити, неефективност и рискове от произвол.
Какво означава „средна скорост“?
Новата дефиниция в закона определя средната скорост като изчислението, което се прави между две точки по трасето – например чрез камери в началото и края на участък от магистрала или скоростен път. Така, ако автомобил премине между двете точки за по-кратко време от допустимото при максимално разрешената скорост, системата автоматично отчита нарушение.
Контролът ще се извършва от тол-камери, които вече са част от националната електронна система за пътни такси. За разлика от мобилните радари, които отчитат моментната скорост, този метод не позволява „забавяне“ пред камерата – нарушителите ще бъдат санкционирани дори да са намалили временно преди измервателната точка.
Първите участъци, в които ще се прилага контрол на средната скорост, са основни трасета в страната, включително:
- София – Кулата
- София – Пловдив
- София – Варна
- Прохода на Републиката
- Троян – Ябланица
Общо около 80 подобни участъка с дължина между 2 и 20 километра ще бъдат оборудвани за новия контрол. Според Агенция „Пътна инфраструктура“, системата е технически готова, а реалните санкции ще започнат в рамките на следващите седмици.
Критики: Безобидни отсечки, психоза и „ефект на ластика“
Редица експерти подлагат на съмнение ефективността на мярката. Според Богдан Милчев от Института за пътна безопасност, част от планираните участъци са изключително къси – между 5 и 7 километра, а много от тях дори не се намират в места с висока концентрация на пътни произшествия.
„За да се зачита средна скорост, не трябва да има преки, в които да се включват други автомобили, не трябва да има места, в които да могат да спират. Определени отсечки не са в места, в които стават катастрофи. Това са безобидни места. Целта е само да се плашат потребителите на транспортната система“, коментира Милчев.
Той определи случващото се като част от продължаваща повече от година „психоза“, в която на гражданите периодично се внушава, че контролът със средна скорост вече започва.
„Това е ефектът на ластика – ще се върне върху тези, които плашат с нещо, което не съществува“, предупреди пътният експерт.
Политическа реакция: „Покушение срещу шофьорите“
Особено остро реагира председателят на партия „Възраждане“ Костадин Костадинов, който определи новите правила като „смъртен удар върху нормалното придвижване в страната“.
„Ако човек спазва изцяло всички маркировки и ограничения, реалната средна скорост в градовете ще бъде около 35 км/ч, а извън населените места – едва 51 км/ч. На магистрала „Тракия“, особено лятно време, е почти невъзможно да се кара с повече от 95 км/ч заради задръствания. Тоест, предложените текстове водят не до безопасност, а до абсурд“, заяви той на брифинг пред медиите.
Костадинов очерта три избора пред гражданите: „или да карат с абсурдно ниски скорости и да се примирят с задръствания и глоби, или да се откажат от автомобилите и да преминат на влакове и автобуси – макар и с време на пътуване като във 19-ти век, или да си направят каруца и да се върнат в 18 век“.
Според него, в контекста на недобрата пътна инфраструктура и липсата на алтернативи, мярката ще доведе до хаос и колапс:
„Средната скорост може да работи в държави с развита магистрална мрежа. В България обаче магистралите ни са некачествени, пътищата ни са тесни, а маркировките забраняват почти всичко.“
Още по-остро беше недоволството му от новите санкции. По думите му, с приетите текстове дори шофиране с 58 км/ч може да доведе до глоба от 500 лв., а при повторно нарушение – до 1000 лв. и отнемане на книжката.
„Говорим за безумие – камерите ще засичат сантиметри, ще има масови глоби и ще накажат не джигитите, а обикновените шофьори с Golf 3“, подчерта той.
Костадинов повдигна и въпроса за неравното прилагане на закона:
„Защо няма нито един хванат от онези, които правят гонки в София? Защото за тях няма правила. Ще наказваме шофьора на 25 години, но не и онези, които правят нощни състезания по „Околовръстното“.“
Той завърши с предупреждение:
„Единственото, което българинът спечели от ЕС, е правото да се движи свободно. Ако посегнете на това, ще имате срещу себе си цял народ. Ще внесем конституционна жалба и ще се обърнем към президента. Ако това не вбеси хората – нищо няма да ги вбеси.“
Какви ще са санкциите?
Глобите за превишаване на средната скорост ще бъдат същите, както при моментното измерване – според степента на превишението. Например:
- над 40 км/ч: 600 лв глоба + отнемане на книжката за 2 месеца
- над 50 км/ч: 700 лв глоба + отнемане за 3 месеца
- за всяка следваща единица над 50 км/ч: допълнителни 50 лв
Освен глоби, при груби нарушения се предвиждат и административни мерки като временно отнемане на свидетелството за управление.
Тол-камерите ще бъдат интегрирани със системата на МВР, като засечените нарушения автоматично ще се обработват и изпращат като електронни фишове до собствениците на превозните средства. Новата мярка се очаква да бъде по-ефективна от досегашните, тъй като покрива по-големи участъци и не изисква физическо присъствие на пътна полиция.
Ако решите да подкрепите КритичноБГ, може да го направите тук. Предварително благодаря!
Дарения Revolut: @mariyatkwa
Дарения PayPal: @MariyanIvIvanov
