Начало Общество Груби нарушения в обслужването на летищата: започват глоби и седмични проверки

Груби нарушения в обслужването на летищата: започват глоби и седмични проверки

от kritichno.e
летище

Министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов обяви мащабна кампания за проверки и реформи в наземното обслужване на трите основни български летища – София, Варна и Бургас. Повод за действията станаха масовите оплаквания от пътници в социалните мрежи, които описват ужасяващи условия на транспорт между терминалите и самолетите: претъпкани и задушни автобуси, мръсотия, неработещи климатици, груб персонал и липса на информация.

„Пътуване, което никой не желае да повтори“, обобщи Караджов във Facebook публикация. Той подчерта, че проблемите са системни и обхващат всички летища, независимо от географското им местоположение.

Нарушения при всички оператори

По разпореждане на вицепремиера, Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА) извърши поредица от проверки през юни. Още при първата инспекция, проведена на 6 юни 2025 г. на летище „Васил Левски – София“, са регистрирани сериозни нарушения от страна на операторите „СОФ Кънект“ АД, „ГолдЕър Хендлинг България“ ООД и „Суиспорт България“ АД.

Сред установените проблеми са:

  • липса на хигиена в автобусите,
  • неизползване на климатици,
  • липса на функция за снижаване на пода (ниско ниво),
  • липса на комуникация с пътниците при забавяне.

След като операторите са били уведомени и получили указания за подобрения, на 11 юни е направена изненадваща повторна проверка. Резултатите са идентични – нито един от констатираните проблеми не е бил реално адресиран. „Операторите явно са приели изискванията на ГД ГВА само за сведение“, коментира Караджов.

Проверки и в Бургас и Варна

Същия ден инспектори са посетили и летище Бургас. При проверка на 6 полета е констатирано, че част от автобусите изобщо нямат климатични системи, а на трудноподвижни пътници и майки с деца не се оказва съдействие. Липсва и информация при закъснения.

На 10 и 11 юни е извършена проверка и на летище Варна, където ситуацията се оказва сходна.

Задължителни мерки и нов регламент

Министерството на транспорта, чрез ГД ГВА, е изпратило задължителни инструкции до операторите. Сред тях:

процедура за задължително почистване на автобусите преди всяка смяна и след всеки курс, с отчитане в регистър (до 30 юни 2025 г.),

  • задължително уведомяване на пътниците при наложено изчакване в автобусите,
  • осигуряване на допълнителен служител за придружаване на пътниците,
  • провеждане на вътрешни инспекции от ръководствата на операторите,
  • разработване и прилагане на стандарт за културата на обслужване (до 31 юли 2025 г.).
Санкции и контрол

летищеКараджов обяви, че ще се налагат санкции – първоначално глоби, а при продължаващи нарушения и отнемане на лиценз. „Тъй като предвидените в закона максимални глоби са смешни – едва до 500 лв., съм наредил на ГД ГВА да преразгледа скалата на наказанията и съществено да ги завиши“, заяви министърът.

До постигане на трайно подобрение в качеството на услугата, ще се провеждат проверки всяка седмица. При напредък – най-малко веднъж месечно.

„Крайно време е да се разбере, че комфортът на пътниците не е само някакво красиво пожелание, а задължително изискване, ако искаме да сме нормална европейска държава“, подчерта Гроздан Караджов.

С действията си Министерството на транспорта цели не само да подобри качеството на обслужване в натоварения летен сезон, но и да установи траен контрол върху операторите, които до този момент демонстрират сериозен дефицит на професионализъм и отговорност към пътуващите.

Ако решите да подкрепите КритичноБГ, може да го направите тук. Предварително благодаря!

Дарения Revolut: @mariyatkwa

Дарения PayPal: @MariyanIvIvanov

Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ

Други новини