Спортната марка автомобили Lamborghini са си спечелили славата на изключително луксозни и качествени коли, а почитатели на марката са почти всички световни знаменитости. Но сега в края на годината италианският производител стана известна и по една друга, корено различна причина. Компания стана първият производител на автомобили в Европа, който предлага четиридневна работна седмица, макар и това да важи само за някои от работниците, съобщава Ройтерс.
Lamborghini постигна споразумение със своите профсъюзи за въвеждане на по-кратка седмица за производствените си работници, без да намалява заплащането, съобщават от профсъюзите и компанията. „Работете по-малко и работете по-добре, това е принципът, от който се ръководеха тези преговори и който е част от цялостна аргументация“, се казва в изявление на профсъюзите FIOM и FIM-CSL, които сключиха споразумение с Lamborghini.
Споразумението е ключов момент за автомобилната индустрия, която неотдавна се сблъска с историческа тройна стачка в САЩ срещу автомобилните производители от „Голямата тройка“ в Детройт. По-дълбок поглед върху автомобилния сектор разкрива, че той често е водещ в оформянето на моделите на работа за други индустрии, за което обикновено трябва да се благодари на профсъюзите.
Сделката между Lamborghini и неговите профсъюзи е част от предоговарянето на рамковия договор, използван за работниците в компанията майка – Volkswagen AG, базираната в Германия. То включва повишаване на годишните заплати, разширяване на социалните придобивки и създаване на 500 нови работни места.
Настоящото споразумение предвижда 50% увеличение на променливия бонус, изплащан на работниците, в допълнение към еднократния бонус в размер на повече от 1000 евро, който ще бъде изплатен по-късно през декември.
Четиридневната работна седмица в Lamborghini в крайна сметка ще спести на производствените работници 22 работни дни годишно, ако са на ротационен двусменен график, и 31 дни, ако следват трисменен график. Не е ясно обаче кога по-кратката седмица ще влезе в сила.
Сделката на производителя на спортни автомобили със синдикатите идва в момент, когато компанията има един от „най-добрите в историята си“ резултати за полугодието, както заяви компанията през юли. През първите шест месеца на годината Lamborghini е доставила 5341 автомобила на клиенти и е реализирала приходи в размер на 1,42 млрд. евро.
Идеята за 32-часова работна седмица (вместо традиционните 40 часа) набира голяма популярност след успешните пилотни проекти на програмата в САЩ и Великобритания, които сочат голям напредък в производителността, здравето и запазването на работното място сред служителите. В резултат на това преобладаващото мнозинство от компаниите, участвали в изпитанията, решиха да се придържат към по-малкото работни часове.
Автомобилната индустрия има ключова роля за постигането на по-кратка работна седмица – от близо век насам. През 1926 г. Ford става една от първите компании, които въвеждат петдневна работна седмица по време, когато работниците в производствения сектор работят средно по 100 часа. По-късно, през 1938 г., Конгресът на САЩ приема Закона за справедливите трудови стандарти под натиска на работниците в автомобилни гиганти като Ford и General Motors, за да ограничи работната седмица до 44 часа, а две години по-късно – до 40 часа.
В някои отношения изглежда, че историята се повтаря, тъй като напоследък работниците започнаха да изразяват нуждата си от по-кратка работна седмица. Стачката на UAW в САЩ срещу Ford, Stellantis (Chrysler) и General Motors, която беше основно заради желанието за по-добро заплащане, включваше и искания за 32-часова работна седмица, тъй като много от работниците в заводите прекарват доста над обичайните 40 часа, заяви президентът на UAW Шон Фейн по време на събитие на живо във Facebook през септември.
„Трябва да се върнем към борбата за визия на общество, в което всеки получава заплата, която поддържа семейството, и всеки има достатъчно свободно време, за да се наслаждава на живота си и да види как децата му растат, а родителите му остаряват“, каза Фейн, макар 4-дневната работна седмица да не беше в дневния му ред по време на тези разговори.
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски!