Висшият ръководител на Toyota на Toyota Акио Тойода отново предизвика дебат за бъдещето на автомобилите, след като в интервю за Automotive News заяви, че девет милиона електромобила (EV) имат същото въглеродно въздействие като 27 милиона хибрида. Според него хибридите са по-ефективни в намаляването на емисиите на CO2, особено в страни като Япония, където електричеството все още се генерира предимно от топлоелектрически централи.
Тойода подчерта, че компанията му е продала над 27 милиона хибридни автомобила от пускането на първия Prius през 1997 г., което по негови думи е еквивалентно на ефекта от 9 милиона електрически коли. Ако тези 9 милиона електромобила бяха произведени и експлоатирани в Япония, щели да доведат до повече емисии, а не до по-малко – именно поради високата въглеродна интензивност на японската електроенергийна система.
Хибриди vs. електромобили: какво казва науката
Въпреки че Тойода изтъква реален проблем, свързан с емисиите от производство и зареждане, научните изследвания показват по-комплексна картина. EV-тата започват с по-голям така наречен „въглероден дълг“ – емисии от производството на батерии и превозното средство. Според публикация в IOP Science, електромобилите генерират между 11 и 14 метрични тона CO2 при производството, докато хибридите – между 6 и 9 тона.
Но веднъж излезли на пътя, EV-тата започват да компенсират този начален дълг, тъй като не отделят вредни газове при движение. Хибридите и бензиновите коли, напротив, продължават да натрупват емисии. Изследване на Argonne National Laboratory от 2023 г. сочи, че за около 19 500 мили (малко под две години шофиране в САЩ) електромобилът компенсира напълно емисиите от производството си. Друго изследване, публикувано в Nature, поставя този праг около 28 000 мили.
Дори в щати с висока зависимост от въглища, като Западна Вирджиния, Tesla Model Y отделя по-малко CO2 (149 г/мили) от Toyota Prius Plug-In Hybrid (177 г/мили), показва калкулаторът на Министерството на енергетиката на САЩ. В Калифорния, с по-чиста електроенергия, разликата е още по-осезаема – 80 г/мили за Model Y срещу 130 г/мили за Prius PHEV.
Toyota и стратегията на „многопосочен подход“
Toyota не отрича електромобилите, но настоява, че преходът към въглеродна неутралност трябва да се основава на различни технологии: хибриди, плъгин хибриди (PHEV), водородни горивни клетки и подобрени бензинови двигатели.
EV-тата стават все по-чисти
С нарастващия дял на възобновяеми източници в електропроизводството в САЩ и по света, електромобилите ще продължат да намаляват въглеродния си отпечатък. Развитието на по-малко въглеродно интензивни батерии (напр. LFP и LMR) и нови технологии за рециклиране, като тези на Redwood Materials, допълнително ще намалят нуждата от добив на редки метали.
Ако решите да подкрепите КритичноБГ, може да го направите тук. Предварително благодаря!
Дарения Revolut: @mariyatkwa

Дарения PayPal: @MariyanIvIvanov