Рано сутринта на 15 септември профсъюзът на обединените автомобилни работници (UAW) започна едновременна стачка в трите завода, собственост на General Motors, Ford и Chrysler (собственост на компанията майка Stellantis), с което постави началото на най-амбициозната от десетилетия насам индустриална трудова стачка в САЩ, съобщава „Ройтерс“.
Стачниците в „Детройтската тройка“ (трите най-големи производителя на автомобили в САЩ) ще спрат производството на така любимите на американците пикапи – Ford Bronco, Jeep Wrangler и Chevrolet Colorado, но също и на други популярни модели. Президентът на UAW Шон Фейн заяви, че профсъюзът засега ще се въздържи от по радикални и носещи финансови загуби на трите компании действия по спиране на работата на работниците, но не пропусна да заяви, че е във възможностите на профсъюза, ако не бъдат договорени нови условия на труд. „За пръв път в нашата история ще стачкуваме в заводите и на тримата големи производители на автомобили в САЩ“, заяви Фейн.
Той изложи плановете си за безпрецедентната едновременна стачка в обръщение на живо във Facebook по-малко от 2 часа преди изтичането на стария договор между профсъюза и трите големи автомобилни компании. Протестите слагат своеобразен край на седмици на преговори, в които Фейн се опита да договори с ръководителите на „Детройтската тройка“ по-голям дял от печалбите, генерирани от пикапите (работещи с двигатели с вътрешно горене) за работниците, и за по-голяма сигурност на работните места, тъй като автомобилните производители все по-уверено преминават към производство на електрически превозни средства.
Стачките, в които участват общо 12 700 работници, се провеждат в заводите за сглобяване, управлявани от Ford – в Уейн, Мичиган, GM – в Уенцвил, Мисури, и на марката Jeep (на Stellantis) в Толедо, Охайо. Тези заводи са от решаващо значение за производството на някои от най-печелившите автомобили на „Детройтската тройка“, а именно – големите пикапи, които от над 4 десетилетия са най-продаваните модели на американския пазар.
Решението на Фейн да избере целенасочени протести в определени заводи ще засегне разходите на профсъюза за заплащане на пропуснатите надници на стачниците. Фондът за стачки на UAW е в размер на 825 млн. долара. Сумата е нищожна в сравнение с милиардите, които автомобилните производители са натрупали благодарение на стабилните печалби от пикапите и мощните и многолитражни автомобили с вътрешно горене, които работниците произвеждат.
Според данни на Cox Automotive, Stellantis има на склад автомобили за повече от 90 дни, а работниците продължават да сглобяват нови в извънработно време. Но едноседмичното спиране на завода на компанията в Толедо може да намали приходите с над 380 млн. долара, въз основа на данните от финансовите отчети на компанията.
„Това е по-скоро символична стачка, отколкото реална такава, нанасяща финансови щети“, каза Сам Фиорани, прогнозен експерт в Auto Forecast Solutions, като добави, че е очаквал повече от първата вълна на стачката. „Ако преговорите не се развият в посока, която Файн смята за положителна, можем да очакваме по-голяма стачка след седмица или две“, допълни той.
Профсъюзът заяви, че иска увеличение на заплатите с 40%. Компаниите предлагат увеличение до 20%, но без ключовите придобивки, искани от профсъюза. Нито една от трите детройтски компании не е предложила премахване на основното искане на UAW – да бъдат преустановени системите за диференцирано заплащане, според които новите служители трябва да натрупат опит от 8 години в компанията, за да получават заплащане като това на работещите над 8 години в съответната фирма.
От Ford заявиха, че последните предложения на UAW ще удвоят разходите за труд в САЩ и ще ги направят неконкурентоспособни спрямо Tesla и други конкуренти, които не са членове на профсъюзите и съответно не плащат пари на профсъюзите за работниците си, които членуват в UAW.
Преди обръщението на Фейн, главният изпълнителен директор по производството на GM Джералд Джонсън заяви във видеоклип, че предложенията на UAW за заплати и обезщетения ще струват на автомобилния производител 100 милиарда долара, „повече от два пъти стойността на целия General Motors и е абсолютно невъзможно да бъдат поети“. Джонсън обаче не уточни как предложенията на профсъюза ще доведат до тези космически разходи и за какъв период от време.
Фейн отхвърли твърденията на автомобилните производители, че исканията на профсъюзите ще струват твърде скъпо, като заяви, че компаниите са похарчили милиарди за обратно изкупуване на акции и заплати на изпълнителните си директори.
Противопоставянето между профсъюза и „Детройтската тройка“ се превърна и в политически въпрос, след като президентът Джо Байдън призова за сключване на споразумение. Администрацията на президента отпуска милиарди федерални субсидии за разширяване на продажбите на електромобили. Но преминаването към електрически превозни средства може да застраши работните места на UAW, свързани с производство на автомобили с конвенционално гориво – бензин и дизел. Съвсем очаквано – профсъюзът не подкрепя преизбирането на Байдън.
„Мисля, че администрацията на Байдън просто продължава да наблюдава отстрани тази бавно движеща се автомобилна катастрофа, тъй като нейната стратегия за електрическите превозни средства се сблъсква челно с профсъюзите„, каза Дан Айвс, анализатор от Wedbush.
Президентът на UAW Фейн е предприел нестандартен подход към преговорите, като преговаря едновременно с трите детройтски автомобилни производители. Предишните лидери на UAW избираха една компания и преговорите с нея определяха модела на договорите и за другите две. Фейн обаче настрои компаниите една срещу друга, като се опита да повиши техните оферти.
Според изчисленията на Deutsche Bank, цялостна стачка в заводите на „Детройтската тройка“ би засегнала приходите на всеки един от тях с около 400-500 млн. долара на седмица. Част от тези загуби биха могли да бъдат възстановени чрез увеличаване на производствените графици след стачката, но тази възможност намалява, ако стачката се проточи със седмици или дори месеци, което не е напълно изключено да се случи.