Според наскоро публикуваната прогноза на Асоциацията на търговците на нови автомобили в щата Калифорния сред първите три най-продавани леки автомобила в Калифорния през първото тримесечие на тази година, моделът Tesla Model 3 на американския милиардер и предприемач Илън Мъск падна от първо място на трето, нареждайки се след Toyota Camry и Honda Civic. Това пише американското списание „Fortune“.
Отбелязва се, че Toyota е водещата марка в Калифорния през това тримесечие, като отбелязва 9,3% ръст на регистрациите, следвана от Honda, която бележи 18,6% увеличение досега през тази година. Регистрациите на Tesla са намалели в Калифорния от началото на годината досега, като през първото тримесечие спадът е 7,8%, последван от 9,8% спад през последното тримесечие на 2023 г.
В Калифорния са регистрирани 32,5 % от електрическите автомобили с батерии в САЩ, а слабата популярност на Tesla сред регистрираните нови автомобили идва в особено уязвим момент за Tesla като компания и за нейния главен изпълнителен директор. Мъск е изправен пред значителен натиск от страна на инвеститорите, които искат той да възприеме нормите на по-традиционен изпълнителен директор, да оттегли грандиозното си присъствие в социалните медии и да предостави по-конкретна времева линия за производството на Tesla на достъпна цена.
Компанията съобщи миналата седмица, че приходите са спаднали с 9%, което е най-големият й спад от 2012 г., докато нетният доход е спаднал с колосалните 55% през първото тримесечие. Трима от нейните висши ръководители, включително известния Дрю Баглино, подадоха оставки в рамките на две седмици, което предизвика допълнителен шок за инвеститорите на автомобилната компания.
„Любовната афера на калифорнийците с гиганта за електрически превозни средства Tesla може да е достигнала своя връх“, се казва в изявление на организацията CNCDA в понеделник. Групата проследява тенденциите на пазара на нови автомобили в Калифорния, използвайки данни от Experian Automotive.
„Цифрите не лъжат“, отбелязва Брайън Маас, президент на CNCDA. „Те сочат, че невероятният ръст, който Tesla имаше в продължение на години, сега е спрял или със сигурност се е забавил според последния отчет“, уточнява той.
Пазарният дял на електрическите превозни средства с батерии е спаднал от 21,5% през 2023 г. до 20,9% през първото тримесечие, установява организацията. Забавянето на продажбите е трудно за анализиране, смята Маас, но може да се дължи на цената на Tesla спрямо други превозни средства, проблеми с инфраструктурата за зареждане или че купувачите, които искат да притежават Tesla, вече са закупили колата.
Друг фактор, който може да допринесе за забавянето на продажбите на Tesla, е самият Мъск. Според агенция Reuters компанията за пазарно разузнаване Caliber е установила, че интересът на потребителите към Tesla е спаднал от 70% през ноември 2021 г. до едва 31% през февруари 2024 г.,
което отчасти се дължи на очевидното приемане от страна на Мъск на десни конспиративни теории и други поляризиращи политически възгледи.
Както отбелязва Fortune, в Калифорния, където 47% от регистрираните избиратели са демократи в сравнение с 24%, които са републиканци, увлеченията на Мъск може да се окажат особено непривлекателни.
Със сигурност това е ранна индикация, че популярността на Tesla намалява, пише американското списание, като добавя, че Tesla все още е най-продаваното електрическо превозно средство в Калифорния с Model Y, Model 3 и Model X, като изпреварва Chevy Bolt и Volkswagen ID.4. Пазарният дял на електрическите превозни средства с батерии през първото тримесечие в щата обаче спадна с 6,4%.
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски