Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски!
Йордански граждани започнаха силна кампания за бойкот чрез платформите на социалните медии срещу американски продукти и марки, които според тях „подкрепят Израел“. Йордански ресторанти и магазини публикуваха снимки на продукти, които според тях са местни алтернативи на безалкохолни напитки като Кока-Кола и Пепси, а супермаркетите поставиха на рафтовете си предупредителни знаци, които предупреждават потребителите, ако даден продукт е американски и трябва да бъде бойкотиран, пише Media Line.
Кампанията започна на 20 октомври, когато израелският клон на „Макдоналдс“ раздаде ястия на войници от израелската армия. Йорданците сметнаха, че тези компании помагат на Израел във войната му срещу Газа. Публикация в социалната мрежа X потвърди, че „Макдоналдс“ Израел, израелският главен франчайз на веригата ресторанти за бързо хранене „Макдоналдс“, наистина дава отстъпка на войниците от Цахал.
Бойкотът се разпростира отвъд „Макдоналдс“ и включва други американски ресторанти в кралството, като веригата кафенета Старбъкс, KFC и Пица Хът, в допълнение към френските продукти, като например магазините Карфур – въпреки че тези магазини издават изявления, потвърждаващи, че са местни компании, с договор за франчайз, и че наемат йорданци.
Кафенето Старбъкс в луксозния квартал Абдун на йорданската столица обикновено е пълно в ранните сутрешни часове. Но в понеделник, 30 октомври, на паркинга имаше само няколко коли – най-вероятно принадлежащи на персонала на магазина. В друга част на града основният магазин за хранителни стоки на търговския център Карфур беше празен. Социалните медии обърнаха внимание на плакат, за който се твърди, че е произведен от френската компания, на който до логото ѝ е написано „Заставаме до Израел“.
Доброволци са били забелязани да стоят пред драйв-ин частта на ресторанта за бързо хранене KFC и да шамаросват евентуални клиенти решили да купуват от американската верига за бързо хранене.
Посещение в Tasej, местен йордански ресторант за бързо хранене на известната улица „Гардън“ в Аман, разкри, че той няма връзка с нито един голям международен франчайз, като информира клиентите си, че е спрял да добавя добре познатите марки безалкохолни напитки и вместо това опакова пакетите си със сандвичи с алтернативни местни безалкохолни напитки.
Компанията Armoush Tourist Investments, местният йордански франчайзополучател на „Макдоналдс“, заяви, че процентът, който компанията-майка получава в замяна на предоставянето на търговския франчайз на някой от агентите, не е бил и няма да бъде използван за което и да е правителство или в полза на която и да е политика.
В изявлението компанията отново подчерта, че не подкрепя Израел по никакъв начин, като заяви, че позицията ѝ срещу нападението над невинни хора в Ивицата Газа е безкомпромисна, а „Макдоналдс“ Йордания е била и все още е една от основните компании, подкрепящи йорданската икономика чрез обучение и наемане на йордански младежи от различни слоеве на обществото. Чрез сътрудничеството си с йордански доставчици и чрез стартирането на благотворителни кампании и хуманитарни инициативи тя подкрепя и йордански инициативи. Компанията обяви първоначален принос от 100 хиляди йордански динара за подпомагане на палестинците в Газа чрез Хашемитския благотворителен фонд. Media Line научи от източници, близки до местните собственици, че от 7 октомври насам те са загубили повече от 90% от редовните си продажби.