Либерализацията на електроенергийния пазар на едро стартира с широк консенсус между пазарните участници. За това се похвалиха от Министерството на енергетиката, посочвайки, че това става ясно след приетите промени в Закона за енергетиката, гласувани от Комисията по енергетика в Народното събрание. Според енергийния министър Жечо Станков, с този акт се поставя началото на реформа, която се обсъжда от години, но сега вече става необратима.
Станков направи изявлението си по време на кръглата маса „Спринт към устойчиви мрежи“, организирана от Института за енергиен мениджмънт. Министърът подчерта, че ключов елемент от защитата на потребителите е възможността да се възползват от конкурентни пазарни цени, каквито се предлагат в различни части на Европа. За да бъде това възможно, електроенергийните мрежи трябва да са свободни и достъпни, защото именно те са „кръвоносната система“ на цялата енергийна система.
Дигитализацията, междусистемната свързаност и изграждането на инфраструктура за съхранение на енергия са водещи условия за успеха на либерализацията, каза още Станков. По думите му България разполага с една от най-добрите трансгранични мрежови свързаности в Югоизточна Европа – с капацитет за пренос над 4000 мегавата на час. Въпреки това, за пълноценен свободен пазар е необходимо преодоляване на тесни места в други части на континента, както и вътрешно надграждане на електроенергийната мрежа.
Какво означава либерализация на електроенергийния пазар на едро?
Либерализацията на пазара на едро представлява отваряне на търговията с електроенергия между производители и търговци. Вместо държавата да определя цените и доставчиците, участниците свободно договарят условията помежду си. Токът се продава на големи купувачи — доставчици и индустриални клиенти — чрез търговия на енергийната борса (IBEX).
Това позволява:
- конкуренция между производители;
- пазарно определяне на цените;
- възможност за по-ефективно планиране и инвестиции.
Целта на либерализацията е дългосрочно подобряване на пазарните условия, повече прозрачност и достъп до по-добри цени чрез реална конкуренция.
Важно уточнение е, че либерализацията на пазара на едро не засяга пряко домакинствата, поне за момента. Но тя, все пак, е реформа, която в бъдеще ще обхване и пазара на дребно, където участват крайните потребители. На този етап либерализацията се отнася само за търговията на едро. Засега.
Притеснения и потенциални рискове
Макар реформата да се представя като необратима стъпка напред, тя предизвиква и опасения. Сред основните рискове, посочвани от експерти и граждански организации, са:
Възможно увеличение на цените на електроенергията в краткосрочен план;
- Недостатъчна готовност на мрежата да поеме големи обеми нови мощности без сривове;
- Забавяне в изграждането на съоръжения за съхранение на енергия, което може да застраши баланса в системата;
- Риск от спекулативно поведение на свободния пазар при липса на ефективен регулаторен контрол;
- Недостатъчна информираност и защита на потребителите при последваща либерализация на пазара на дребно.
Предстои държавата да гарантира капацитет за наблюдение и регулиране на пазарната динамика, така че обещаните ползи от либерализацията да не се окажат за сметка на социалната сигурност и устойчивостта на системата. Нещо, което буди повод за притеснения и опасения.
Припомняме: Отложиха либерализирането на пазара на тока за битовите клиенти
От синдикални организации вече бяха отправени предупреждения, че при липса на социална компенсация и контрол над цените, преходът може да натовари тежко домакинствата и малкия бизнес. Според Българската стопанска камара, либерализацията е необходима и закъсняла, но трябва да се съчетае със засилен диалог и яснота по отношение на новите правила и регулации.
Енергийни експерти подчертават, че без изградена култура на свободен пазар и ясни гаранции за прозрачност, реформата рискува да бъде приета като натиск върху потребителите, вместо като възможност за икономически растеж и устойчивост.
