Технологичните гиганти Meta и TikTok оспорват закон на Европейския съюз, който от март следващата година ще определи нови правила за конкуренцията на цифровия пазар, предава агенция Франс прес.
Европейската комисия определи 22 големи онлайн компании като „основни платформени услуги“, които ще бъдат обект на допълнителен контрол и задължения съгласно Закона за цифровите пазари (DMA), целящ да се пресекат монополните практики.
Списъкът включва познати марки – от социалните мрежи Facebook, Instagram и TikTok, през така наречените „посреднически“ приложения като Google Maps, Amazon Marketplace и AppStore на Apple, до операционните системи iOS, Android, Windows и интернет търсачки като Google Search.
Шестте технологични титана, които стоят зад платформите – американските групи Alphabet, Amazon, Apple, Meta и Microsoft, както и китайската група ByteDance – бяха наречени „пазачи на данни“. Новата законодателна инициатива идва след други закони на ЕС, целящи да наложат ред и правила в цифровия свят.
Както Законът за цифровите услуги, влязъл в сила през август, и Общият регламент за защита на данните от 2016 г., новият закон не е посрещнат благосклонно от цифровите гиганти. Дружествата, за които се установи, че нарушават DMA, се излагат на глоби, които могат да достигнат до 20% от глобалния им оборот.
DMA настоява за оперативна съвместимост между конкурентните услуги и за осигуряване на лесно изтриване на предварително инсталираните приложения.
Новата законова рамка изисква от Apple да позволи на потребителите на iPhone и iPad да се обръщат към други магазини за приложения, различни от нейния AppStore, за да получат софтуер за своите устройства. DMA също така забранява всички преференциални резултати от търсачките, което е често срещан упрек към Google – че сайтът предпочита собствената платформа Google Shopping за сметка на конкурентите.
„Тези призиви са разбираеми, те дори са здравословни. Това показва, че имаме върховенство на закона. В ранните етапи на един нов закон има неясноти, които трябва да бъдат изяснени“, каза Александър дьо Стрел, съдиректор в мозъчния тръст Център за регулиране в Европа
„Не съм изненадан, че сега има две или три предизвикателства, но мисля, че ще има още, когато се стигне до тълкуване на едно или друго задължение по DMA“, каза още той.
На 16 ноември TikTok обяви, че ще оспори включването си в списъка, като се аргументира с това, че вижда себе си като нововъзникващ играч в област, доминирана от американски гиганти.
„Това, че сме в този списък рискува да подкопае заявената от самия DMA цел, като защити действителните „пазачи на данни“ от по-нови конкуренти като TikTok. Решението за определяне се основава на фундаментално неразбиране на нашия бизнес и застрашава способността ни да се развиваме и да се конкурираме с истинските „пазачи на данни“, написа компанията на своя уебсайт.