Военна реформа в Германия ли? А пари от къде?

от Лазар Лазаров

Плановете на германското федерално правителство да модернизира закъсалата си армия все още не са реализирани, пише RMXNews.

В материала на изданието се казва, че Германия се опитва да достигне бюджета за отбрана от 2% от БВП, определен от НАТО като минимум. А плановете за изразходване на 100 милиарда евро за развитие на въоръжените сили, които канцлерът на Германия Олаф Шолц обявява малко след избухването на войната в Украйна, са в застой.

Голяма част от 100-те милиарда евро се изразходват от правителството за закупуване на оръжия, повечето от които ще бъдат доставени след години, докато в докладите от година на година се съобщава за продължаващото влошаване на условията на труд в германската армия, недостига на оборудване и все по-нарастващия недостатък на личен състав на фона на неуспешните опити за набиране на персонал.

Отбелязва се, че кабинетът на Шолц се опитва да реши проблема с 2-процентното разширяване на отбранителните разходи, което се изисква от НАТО,  чрез финансиране, което може да се окаже противоконституционно.

Както пише RMXNews, германското правителство третира хитро огромната сума не като заем, а като “ специален извънбюджетен фонд“. Легендарният лимит на заемите в Германия е заложен в конституцията, когато световната финансова криза приключва през 2008 г., така че правителствата трябва да намират вратички за допълнително финансиране.

Това наподобява известния „фонд за разпределение на разходите“ (в който бяха взети назаем 200 млрд. евро, за да се намалят последиците от енергийната криза) и редица други извънбюджетни фондове, които могат да бъдат създадени само в случай на бедствие или извънредна ситуация. Уловката е, че тъй като парите се вкарват в извънбюджетни фондове, на хартия изглежда, че те не са за сметка на държавата.

Федералната сметна палата предупреждава за подобни практики. „В случая със специалните фондове държавата взема заеми по един и същи начин, така че те са федерален дълг, дори и да се наричат с друго име“, заявява президентът на Сметната палата Кей Шелер, като добавя, че германското правителство тревожно често използва специални фондове, върху които липсва парламентарен контрол.

100-те милиарда евро, предназначени за развитие на въоръжените сили (благодарение на които правителството си поставя за цел да постигне 2% от БВП на НАТО), ще бъдат използвани до 2027 г. до последния цент. Министърът на отбраната на Германия Борис Писториус тихо започна да лобира за средства, но досега единственото, което прави, е да удря на камък.

Социалдемократическата партия на Шолц (СДП) сега повтаря твърденията на Зелените, според които Германия трябва да облекчи дълговите ограничения, ако иска да запази разходите за отбрана над целта, заложена от НАТО, през следващите години. Съпредседателят на СДП Ларс Клингбайл заявява, че партията се ангажира да реформира лимита на дълга, след като е гарантирала сигурността на страната.

Решителността на правителството обаче може да не е достатъчна: за повишаване на тавана на дълга е необходимо мнозинство от две трети в Бундестага, а това със сигурност няма да се случи. Опозиционните консервативни Християндемократи (ХДС) изключват възможността да гласуват за подобна мярка, а третата партия в светофарната коалиция, Свободната демократическа партия на финансовия министър Кристиан Линднер, известен със своята фискална строги икономии, също отхвърля всякакви намеси в конституцията.

Уважаеми читатели на КритичноБГ, призоваваме Ви да помогнете с дарение за сайта, за да можем да продължим неговата кауза.

Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски

Други новини

© 2024 Критично.бг – Всички права запазени!. Уеб дизайн и разработка: Nigma Ltd.

error: Съдържанието е защитено!