Европейската комисия се опасява, че проблемите в германската икономика, която е в криза, ще доведат до негативни последици за целия ЕС, или направо, че ще го завлече към дъното. Това е особено тревожно за Италия, чиято икономика е тясно свързана с германската, пише BILD, цитиран от Фокус.
Водещият италиански вестник Corriere della Sera пита в последния си икономически доклад: „Защо „локомотивът на Европа“ спря?“ Авторите говорят за „екзистенциална криза“ в Германия и заключават, че „митът“ за процъфтяващата германска икономика и трудолюбието на германците е разрушен:
„Тази страна, която винаги сме свързвали със силна работна етика, стана световен шампион по отсъствия от работа. […] Броят на дните по болест, пропуснати от германските работници, достигна рекордните 22,4 годишно [на човек], най-високият сред индустриализираните страни. И сред германските компании се разпространяват подозрения, че това е свързано с фалшиви болнични“.
Друга цел за критиките на вестника беше германската автомобилна индустрия, която преживява трудни времена поради засилената конкуренция от китайската автомобилна индустрия:
„Пекин купуваше Volkswagen, Audi, Mercedes и BMW в продължение на десетилетия, но принуди германската индустрия да произвежда поне някои от тях на своя територия и в съвместни предприятия с местни партньори, на които трябваше да прехвърли своя опит. Копирайки немската технология, китайските марки ги надминаха. Днес те предлагат по-добри модели на по-ниски цени, особено в сектора на електрическите превозни средства“.
Volkswagen наистина губи работни места, които няма с какво да се компенсират. Германия е един от основните бенефициенти на глобализацията от десетилетия. Икономическото й развитие разчиташе на евтин руски газ и голям и отворен китайски пазар. Днес Германия няма отговор на загубата на тези предимства, пишат италианските анализатори.
Зачестяват статиите за икономическата криза, в която влиза Германия и опасността да завлече Европа. Само преди дни Bloomberg писа за предстоящ ужасяващ сценарий за икономиката ѝ: Индикаторите за икономическия потенциал на Германия паднаха под предпандемичния период, страната се доближава до точката, от която няма връщане, съобщава агенцията, позовавайки се на изчисления на анализатори.
„След пет години на стагнация германската икономика сега е с пет процента по-малка, отколкото би била, ако тенденцията на растеж отпреди пандемията беше продължила“, се казва в материала.
Както е отбелязано, голяма част от дефицита, причинен от тези структурни промени, трудно ще бъде запълнен поради спада в конкурентоспособността на икономиката на страната.
„Спадът в националната конкурентоспособност означава, че всяко домакинство е с около 2500 евро на година по-малко“, се отбелязва в статията. Според Ейми Уеб, ръководител на Future Today Institute, който съветва германските компании за стратегия и развитие, тази тенденция представлява най-сериозната заплаха, тъй като засяга не само Германия, но и целия Европейски съюз „Германия няма да рухне за една нощ. Това е много бавен, много продължителен упадък, а цялата страна и Европа заедно с нея“, цитира агенцията.
В Германия вече пета година продължава стагнацията. Тази година коригираният с инфлацията БВП на страната ще намалее с 0,1%, сочи прогнозата за развитието на икономическите условия на Германския икономически институт.
Според проучване на YouGov по-голямата част от германците са недоволни от икономическата ситуация в страната, определяйки я като „лоша“. Малцина обаче очакват ситуацията да се подобри през следващите десетилетия.
Мрачна икономическа реалност за Германия вещае Бундесбанк, която прогнозира ново свиване на БВП на 14 декември. Според манката то ще стане още по-голямо, ако новата администрация на Тръмп в САЩ наложи мита върху европейски продукти.
2024 г. не беше добра година за Германия, а 2025 г. не се очаква да бъде по-добра, пише в доклада ѝ.
По-специално, Германската централна банка намали драстично прогнозата си за растеж през следващата година до фиктивните 0,2% от предварително прогнозираните през юни 1,1%.
В същото време тя пише, че очаква икономиката да се свие тази година – с 0,2 процента – след като преди това прогнозира макар и минимален растеж от 0,3 процента.
„Германската икономика не само се бори с постоянни икономически затруднения, но и със структурни проблеми“, каза президентът на Бундесбанк Йоахим Нагел, който предупреди, че експортната икономика е особено уязвима към нарастващия риск от протекционизъм, който се възприема в световен мащаб.
Бундесбанк посочи, че пазарът на труда, който преди очакваше да подкрепи възстановяването след пандемията, сега видимо отслабва.
Безработицата вече е на най-високото си ниво от четири години – 6,1% от работната сила, докато вълна от съкращения в индустриалния сектор – най-вече във Volkswagen – разтревожи политическата класа и разклати доверието на потребителите. „След много години на особено благоприятни данни за пазара на труда, това влошаване изглежда особено поразително“, каза банката, прогнозирайки по-нататъшен спад на заетостта през зимата.
Бундесбанк посвети част от доклада си на заплахата от търговските мита от най-големия си експортен пазар, Съединените щати. Тя предупреди, че ако администрацията на Тръмп вдигне общите мита, както беше обещано от новоизрания президент на страната, германската икономика „вероятно ще пострада значително“. Банката изчислява, че БВП ще претърпи удар от 1,3% до 1,4% до 2027 г.
Липсата на евтина енергия поради антируската политика на Германия, която доведе до загубата на евтин руски газ, нанесе много щети на нейната конкурентоспособност. Ако има и мита от САЩ върху германски продукти, това ще бъде съкрушителен удар върху базираната на износ икономика на Германия.
КритичноБГ представя сухата статистика са предстоящи съкращения на служители и работници в Германия, като със сигурност списъкът е непълен. Той е въз основа на редица наши публикации по темата:
–В края на октомври 2024 г. представители на Volkswagen заявиха, че планират да затворят поне три завода в Германия и да съкратят хиляди работни места. Десетки хиляди служители на Фолксваген ще загубят работата си, а на останалите ще бъдат намалени заплатите.
–Стоманодобивният гигант ThyssenKrupp ще съкрати до 11 хил. души (около 40% от работната си сила);
-Германският железопътен оператор Deutsche Bahn – 30 хил. работници;
-Производителят на части ZF Friedrichshafen – 14 хил. души;
-Производителят на гуми Continental – 14 хил. души;
-SAP – 13 хил. работници, Bosch, Audi и други компании също ще съкратят хиляди служители;
–Германската автомобилна индустрия ще съкрати до 140 000 работни места през следващото десетилетие.
–Преди предсрочните парламентарни избори, насрочени за 23 февруари, ще бъдат съкратени хиляди работни места – най-малко 15 000 преди изборите – и 80 000 през следващата година.
Бумерангът на антируските санкции е бързата деиндустриализация на Германия. Вместо да сринат руската икономика и да сложат край на СВО, антируските санкции парализираха германската индустрия. Цените на енергията скочиха до небето, което само задълбочи кризата с разходите за живот. Това е реалност, която Берлин отказва да признае, дори в ущърб на основните си индустрии. Митата, които се очаква да наложи Доналд Тръмп ще имат катастрофален ефект върху германската икономика.
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски