Испания, Италия, Гърция, Португалия, Кипър, Хърватия и Малта призовават Европейската комисия да преразгледа решението си за включване на корабоплаването в схемата на Европейския съюз за търговия с емисии от януари, съобщава Financial Times.
Според финансовия вестник, министрите на Испания, Италия, Гърция, Португалия, Кипър, Хърватия и Малта са изпратили съвместно писмо до Европейската комисия, в което искат от органа на ЕС да преразгледа своята схема за търговия с въглеродните емисии и да не я прилага от януари 2024 г., тъй като според тях тази политика може да доведе до отклоняване на морската търговия от европейските пристанища.
Страните се опасяват, че схемата за търговия с емисии може да доведе до прехвърляне на емисии в други части на света, което може да доведе до увеличаване на емисиите на парникови газове чрез удължаване на маршрутите, за да се избегнат пристанищата на ЕС.
Предложената схема за търговия с емисии за корабоплаването ще изисква от корабособствениците да купуват кредити за всеки тон емисии на въглероден двуокис, които произвеждат при пътувания между две пристанища в ЕС, и за половината от техните емисии при пътувания между пристанище на ЕС и пристанище извън ЕС. Очаква се правилата да бъдат въведени постепенно, като до 2026 г. ще обхванат изцяло всички емисии.
Министрите твърдят, че търговия с емисии за корабоплаването може да окаже сериозно въздействие върху техните сектори на внос и износ, както и върху инвестициите в пристанища. Те предполагат, че корабособствениците биха могли да намерят вратички и да пренасочат търговията през пристанища извън ЕС, за да избегнат допълнителните разходи, се казва още в статията. В съвместното писмо Европейската комисия се призовава да направи публично изявление, с което да се ангажира да се справи с рисковете, свързани с въвеждането на таксата в пристанищата на ЕС.