Нов подводен кабел между Швеция, Литва, Финландия и Германия даде фира. Подозират пак саботаж. И пак руснаците били в дъното

Подводни кабели

Нов подводен кабел между Швеция, Литва, Финландия и Германия даде фира.  Подозират пак саботаж. И пак руснаците били в дъното: В Балтийско море бе регистрирана нова повреда на подводен кабел, свързващ Швеция, Литва, Финландия и Германия. Според шведския министър на гражданската защита Карл-Оскар Бохлин, причината за инцидента може да е свързана с китайския кораб Yi Peng, чиято котва вероятно е повредила кабела на около 160 километра от брега. Експерти подозират, че действията на екипажа може да са били умишлени, като се предполага, че капитанът е бил… вербуван от руското разузнаване.

Китайски товарен кораб

Министър Бохлин заяви, че на мястото на повредата са открити следи от влачеща се котва, вероятно принадлежаща на Yi Peng. Това не е първият случай, в който този кораб е заподозрян

Министър Бохлин заяви, че на мястото на повредата са открити следи от влачеща се котва, вероятно принадлежаща на Yi Peng. Това не е първият случай, в който този кораб е заподозрян. През ноември 2024 г. Yi Peng вече беше обвинен за повреди на комуникационния кабел Telia Lietuva между Литва и Швеция, както и на кабела C-Lion1, свързващ Финландия и Германия.

Подозрения за саботаж и намеса на разузнавателни служби

Подводни кабели Според публикация в The Wall Street Journal през ноември, капитанът на Yi Peng умишлено е повредил кабела C-Lion1 по нареждане на руските разузнавателни служби. Този кабел, с дължина около 1,2 километра, свързва Хелзинки с германския пристанищен град Рощок

Според публикация в The Wall Street Journal през ноември, капитанът на Yi Peng умишлено е повредил кабела C-Lion1 по нареждане на руските разузнавателни служби. Този кабел, с дължина около 1,2 километра, свързва Хелзинки с германския пристанищен град Рощок. В същия ден бе регистрирана повреда и на кабела BCS Изток-Запад, който има пресичане с C-Lion1. Немският вестник Bild твърди, че капитанът на кораба е руски гражданин, докато WSJ посочва, че той е китайски гражданин. До днес двете медии не се синхронизираха по отношение на капитанското гражданство.

Финландската служба за сигурност отбеляза, че е рано да се правят заключения, но същевременно разкри, че средно по 200 подобни инцидента с подводни кабели се случват годишно в световен мащаб. Но не е изненада, че специално европейските аварии се приписват или на руснаците или на китайците. Елементът на амортизация и липса на поддръжжка изобщо не се споменава. 

Международни дипломатически действия
Швеция отправи официално искане към Китай да върне кораба Yi Peng за по-детайлно разследване. Китай разреши на следователи от ЕС да се качат на кораба, докато той беше закотвен, но не даде допълнителни подробности. В същото време ЕС и скандинавските държави изразиха загриженост относно сигурността на критичната инфраструктура в региона.

Продължаващи инциденти

Подводен кабел

През декември 2024 г. скандинавският регион преживя нови повреди на оптични кабели. Кабелите на GlobalConnect, свързващи Швеция и Финландия, бяха прекъснати

През декември 2024 г. скандинавският регион преживя нови повреди на оптични кабели. Кабелите на GlobalConnect, свързващи Швеция и Финландия, бяха прекъснати. Първоначално причината бе приписана на саботаж, но впоследствие се установи, че строителни дейности може да са изиграли роля в инцидента. Същевременно, повредата на енергийния кабел EstLink 2, който свързва Естония и Финландия, засили напрежението в региона. На 25 декември бе съобщено, че възстановяването на този кабел ще отнеме месеци.

Финландските власти започнаха разследване и установиха следи от котва на мястото на повредата. Един от заподозрените е танкерът Eagle S, чиито движения съвпадат с повредата на кабелите. Финландският оператор Fingrid заведе дело за изземване на кораба.

Рискове за инфраструктурата
Поредицата инциденти с подводни кабели подчертава уязвимостта на Балтийския регион. Макар че досегашните повреди не са довели до значителни смущения в интернет или телекомуникационните услуги, опасността за стабилността на енергийните и информационните системи остава висока. Подобни атаки не само застрашават инфраструктурата, но и поставят под въпрос доверието в нейната сигурност.

Геополитически последствия
Тези събития засилват напрежението между европейските държави, Русия и Китай. Западът естествено тълкува поредицата от инциденти като част от хибридна война, целяща подкопаване на сигурността в Европа. Същевременно китайското участие в подобни скандали допълнително усложнява отношенията между Пекин и европейските държави.

Сигурността на критичната инфраструктура в Балтийско море изисква спешни и координирани действия от страна на всички засегнати държави.

Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ и се абонирайте за нас в YouTube: Критично с Кардамски

Други новини

© 2025 Критично.бг – Всички права запазени!. Уеб дизайн и разработка: Nigma Ltd.

error: Съдържанието е защитено!