Начало Европа Защитата на пътниците в ЕС – баланс между права и икономическа устойчивост, според Станислав Стоянов

Защитата на пътниците в ЕС – баланс между права и икономическа устойчивост, според Станислав Стоянов

от kritichno.e

Станислав Стоянов от „Европа на суверенните нации“ смята, че правата на пътниците трябва да бъдат по-добре защитени. Евродепутатът от „Възраждане“ се изказа по време на заседание в Комисията по транспорт в Европейския парламент, информират от пресцентъра на политическата формация. Изхождайки от многобройните случаи, в които български граждани са поставяни в неравностойна позиция и са принуждавани с часове да стоят по летища или гари, Стоянов категорично заяви, че Европейският съюз трябва да приложи ясни правила за пътуване.

„Осигуряването на ясни, приложими права както за пътниците, така и за превозвачите, е от решаващо значение за укрепването на възможностите за мултимодално пътуване в ЕС. Приветствам разпоредбите, гарантиращи еднакво третиране на пътниците по отношение на билетите и транспортните условия, навременна информация, ясни права в случай на пропуснати връзки, помощ за лица с намалена подвижност, както и стабилни стандарти за качество на услугите.” заяви Станислав Стоянов.

Въпреки това Стоянов изрази притеснения относно финансовото и административното въздействие върху железопътния транспорт.

“Директното прилагане на регламента без дерогации би наложило прекомерна тежест върху железопътните оператори. Затова призовавам за минимум петгодишна дерогация за член 7 (Възстановяване на разходи и премаршрутиране) и член 9 (Помощ).”, каза още той.

Според него, определението, наложено в Европейския съюз за „договорен превозвач“ във въздушния транспорт, трябва да бъде ясно уточнено, тъй като настоящата формулировка създава несигурност относно това дали отговорностите са на превозвача или на посредника, продаващ услугата.

“Правата и защитата на пътниците трябва да бъдат подобрени, но не за сметка на налагането на прекомерни задължения върху транспортните оператори, което би могло да подкопае конкурентоспособността и да увеличи разходите за пътуващите. Необходим е балансиран подход, както и подходящ преходен период.“ каза в края на изказването си Станислав Стоянов, цитиран от пресцентъра на „Възраждане“.

Какви са правата на гражданите към момента?

По отношение на въздушния транспорт, пътниците имат право на компенсация, ако полетът закъснее с повече от 3 часа или бъде отменен, като тя варира спрямо разстоянието. Авиокомпанията е длъжна да осигури храна, напитки и настаняване, ако има необходимост. Ако полетът е отменен или закъснението му е сериозно, пътникът може да избере да му бъдат възстановени парите за билета или пренасочване.

В железопътния транспорт, при закъснение повече от 1 час, хората могат да претендират за обезщетение спрямо продължителността на закъснението. В автобусния превоз това важи за дългите пътувания. Компенсации между 25 и 50% са предвидени и при водния транспорт. При нарушаване на правата, клиентът трябва да се обърне първо към съответния превозвач, ако не резултатът от претенцията му не го удовлетворява, то може да потърси съответния орган за защита на потребители.

Въпреки тези регулации, в последните години има редица примери за нарушаване на правата на пътниците по различни причини – в Англия, Италия, Германия, включително и на летище София. През лятото на 2023 г. стотици българи бяха блокирани на аерогарата в Бари, без да получат каквато и да е информация, без храна и принудени да спят на пейките. Аналогичен случай имаше и през 2012 г., когато наши сънародници чакаха над 10 часа на летище Франкфурт-Хан.

Българи от дни са блокирани на летището в Мюнхен заради снежна буря

 

Не винаги обаче причината за подобни инциденти е в превозвача. Глобален IT срив през лятото на миналата година доведе до стотици отменени полети в цял свят, включително и в Европа.

Мъск: „Това е най големият IT провал в историята!“ BBC: 1400 полета по света са отменени

Какво е положението в родните БДЖ?

В своя статия от декември „СЕГА“ пише, че държавният превозвач прилага частично европейския регламент и е поискал отлагане въвеждането на някои текстове. Един от текстовете, които не важат у нас, е свързан с авансовите плащания при наранени или починали пътници, уточнява медията, както и с обезщетенията при големи закъснения.

БДЖ са посочили на своята страница възможностите, при които техните клиенти могат да бъдат компенсирани, при големи закъснения, включително и при международни пътувания.

Именно тези примери подчертават важността пътниците да са информирани за своите права, но и да има ясна комуникация както между различните участници в транспорта, така и с техните клиенти.

Други новини