120 въпроса към Министерството на образованието и науката са получили от неправителствената организация „Национална мрежа за децата“. Сред тях са включени и такива за пребиване с камъни, намесени са изкуственият интелект и нашите баби.
„Национална мрежа за децата получи над 120 въпроса, зададени от родители, граждански организации и активисти в социалните мрежи. Въпросите са свързани с планираните от МОН промени, санкции и политики в училищното образование на Република България. По-голяма част от въпросите са свързани с неразбиране и явно несъгласие относно планираните промени от Министерството. Причините, които са породили тези промени, не само притесняват огромната част от нас, но и будят сериозни въпроси относно това на какви данни и доказателства стъпват те. Друг съществен въпрос е какво всъщност се планира. Остава неясно каква ще бъде учебната програма. Изключително притеснение буди разделението между децата въз основа на религиозната им принадлежност. Налице е конфликт между преподаването в часовете по религия и научните факти, като сътворението на човека от кал и еволюцията, например. Заедно с това, сега съществуващите програми по религия включват норми, които противоречат на правата на човека и въвеждат смъртно наказание за грехове. Не на последно място, остава напълно неясно как и кой ще преподава“, пише в съобщението им.
Силвестър: По-добре Библията в училище, отколкото в затвора
Някои от въпросите са… меко казано, любопитни. На част от тях насочи вниманието народният представител от „Възраждане“ Ангел Янчев, с коментар във „Фейсбук“:

Ангел Янчев
„Преди няколко дни МОН проведе дискусия за въвеждане на задължителен учебен предмет „Религия“. „Възраждане“ напълно и убедено подкрепя това предложение на Българската православна църква и сме уверени в необходимостта и ползите за българите от това решение. НО! Различните НПО-та на глобалните мизантропи, финансирани доскоро чрез фондовете на USAID, нададоха предсмъртен вой. Най-шумна сред тях е една напълно излишна и вредна, нарекла се „Национална мрежа за децата“. Те ритуално връчиха на министъра на образованието 120 въпроса от родители, граждански организации и активисти, зададени в социалните мрежи, по повод въвеждането на „Религия и добродетели“ като задължителен предмет за изучаване в училищното образование.
Уникалното скодоумие, което струи от тях, не може да бъде преразказано, но все пак подбрах четири, които със сигурност са възможно най-отвратителните. Те доказват огромната нужда от катехизиране и засилено обучение по гражданско образование и политически науки на определени прослойки от вече столичното градско население.
Стискам палци МОН да бъде на висота при отговорите.
„Какво ще се преподава за предбрачния секс, защото в Стария завет заръката е извършващите го да бъдат убивани с камъни?
В кои класове е предвидено да се учат другите грехове освен хомосексуалния секс, които се наказват със смърт?
Как МОН ще гарантира, че децата с различна сексуална ориентация няма да станат обект на още по-голям тормоз? Каква е целта на цялото занятие и кой ще поема отговорност за очаквания виден и от сега провал?
Кой ще контролира учителите да не промиват мозъците на децата с рашистки идеи?“, пише Ангел Янчев.
Има и още:
Проверка сред въпросите, които са изпратени до НПО-то и (доколкото става ясно – чрез тях до МОН), показва, че сред тях има наистина резонни и логични, но и доста други интересни съждения и питания, сред които:
- Ние сме в челото по аборти на тийнейджъри, на деца злоупотребяващи с алкохол, упойващи вещества и тютюнопушене, по какъв начин религията ще се справи с това? Моля да поясните с ясни мотиви и нагледни примери?
- В епохата на изкуствения интелект ще се очаква ли децата да вярват в нещо, в което и бабите им не са вярвали?
- В публикуваните програми от МОН има скандални неща, които противоречат на законите на държавата – като налагането на смъртно наказание за еднополови отношения, например. Как ще се разглеждат такива казуси? Как ще се разглеждат твърдения, които противоречат на убежденията на нерелигиозните семейства, например, че „всички сме божии чеда“?
- Пребиването с камъни в кой клас ще го учат?
- Това значи ли, че следва свикване на ВНС за промяна на Конституцията?
Фаворитът на Критично.бг е следният въпрос:
Когато изкуственият интелект и квантовите компютри превземат света – на кой Бог да се молим за икономически растеж и намиране на работа?
С въпросите можете да се запознаете тук, а за нас остава надеждата МОН поне да отговори на последния. Отговорът му би имал глобално значение за развитието на икономиката. В случая, може само да припомня максимата „Помогни си сам, за да ти помогне и Господ“. Защото, ако чакаме на часове по вероучение или се надяваме на религията, която и да е тя, да разреши проблеми, чието решение в нашите ръце, то значи сме загубени.
