Начало Vox populi Богдан Милчев – за хранителната верига по българските пътища

Богдан Милчев – за хранителната верига по българските пътища

от kritichno.e
Богдан Милчев

Всички си спомняме как за едно сгрешено топче започна новото начало на Българския спортен тотализатор. Защо българската пътна безопасност е толкова устойчива? Защо едно топче е по-важно от кръвта на жертвите по пътищата?

"хранителната верига"

„хранителната верига“

​В пътната безопасност функционира добре организирана „хранителна верига“, която се захранва от кръвта на жертвите по пътищата. Най-отгоре в тази верига винаги стоят политици, участващи в изпълнителната власт. Следват държавни чиновници, които толерират нищоправенето в пътната безопасност. Осигуряват и медиен комфорт на хранителната верига. След това са неправителствени организации, експерти, адвокати, които дебнат като лешояди поредната жертва и започват да „плачат“, докато не им дадат храна. И това се повтаря повече от 10 години.

​През 2019 г., по настояване на Института за пътна безопасност, Министерският съвет създаде Държавна агенция за безопасност на движението по пътищата (Държавната агенция „БДП“). Една от целите беше да се спре толерирането на нищоправенето и тя да коригира несъответствията в пътната безопасност, но на практика тя се превърна в сърцето на хранителната верига. С безсмислени договори за стотици хиляди лева се осигурява медиен комфорт на хранителната верига. Шест години не изготвя оценка на риска от ПТП, чрез която да започнем да отстраняваме опасните участъци, за да може след всяка катастрофа прожекторите да се насочват към стопанина на пътя, защото там е храната/парите. Като че ли сегашният министър на регионалното развитие и благоустройството започна да се усеща и бързо разпореди да започнат съвместни огледи на опасни отсечки, за които вече има план за действие.

таблица - Кресненско дефиле

таблица – Кресненско дефиле

​На 22.04.2025 г. от 11:00 ч. ще се съберат участниците в огледите да гледат пътя. Но Държавната агенция „БДП“ съвсем умишлено на картата с опасните участъци (виж сайта им) няма информация за видовете ПТП. За експертите е ясно, че невинаги само пътните условия влияят на концентрацията на ПТП. Влияние оказва и времето, МПС, контролът, шофьорите и др. Но пък успешно прожекторът е насочен към АПИ и оттам към строителните фирми. Дори и да оправим всички дефицити по пътя, концентрацията на ПТП не е задължително да изчезне. В някои случаи тя просто се премества. Вижте таблица 1, на която е видно как след поставяне на разделителните колчета в Кресна и уж сме решили проблема, но на практика той се е преместил след това. За последните две години има 5 загинали и 30 тежко ранени след преминаване на участъка с колчета. Наблюдава се и  увеличение на ПТП. Използването на политическата демагогия в пътната безопасност е изключително вредна при управлението на риска от ПТП.​

Снимка на микробуса/ИПБ

Снимка на микробуса/ИПБ

Изследването на дефицити на пътна безопасност би трябвало да се извършва с мобилни лаборатории. През 2023 г. Държавна агенция сключва договор с частна фирма за доставка на 2 бр. микробуса с оборудване на стойност 2,3 милиона лева. По фактура двата микробуса струват 210 хиляди лева. След доставянето им повече от една година тези микробуси не са напускали гаража си. Няма да бъдат използвани и при огледите, разпоредени и от министъра.

​Обосновано можем да заключим, че умишлено държавните институции не си вършат работата, за да може хранителната верига да се захранва.

На ход е премиерът Росен Желязков – ЗА НОВО НАЧАЛО В ПЪТНАТА БЕЗОПАСНОСТ.

*Текстът е публикуван на страницата на Института за пътна безопасност и в публичния профил на председателя на УС на ИПБ. Заглавието е редакционно.

Ако решите да подкрепите КритичноБГ, може да го направите тук. Предварително благодаря! Дарения: https://revolut.me/mariyatkwa
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ

Други новини