Начало България 2 млрд. лв. годишно, за 10 години, за да имаме хубави пътища

2 млрд. лв. годишно, за 10 години, за да имаме хубави пътища

от kritichno.e

2 млрд. лв. годишно, за 10 години, за да имаме хубави пътища

По 2 млрд. лв. годишно са необходими за подобряване на пътната мрежа в продължение на 10 години, за да имаме хубави и качествени пътища. За тази година са определени 1,2 млрд. лв., а само за обследване са необходими 35 млрд. лв. Това каза инж. Ясен Ишев, председател на Научно-техническия съюз по транспорта и специалист по пътно строителство и неправилните транспортни политики, в интервю пред БНР.

В предаването „Преди всички“ той коментира проблема с пътната безопасност, разбитите пътища, участъците с концентрация на пътно-транспортни произшествия (ПТП) и причините за смъртта на 12-годишната Сияна.

Днес е Сияна. Утре сме ние

„Кой определя бюджета за ремонт и строителство на нови пътища? Министерство на финансите! АПИ е недофинансирана от години и има средства неизразходвани, изразходвани нецелесъобразно и затова си има органи да контролират“, каза инж. Ишев.

И посочи, че от години в Националния институт по транспорта провеждат кръгли маси и основна тема е Пътната безопасност, че е национален проблем на България:

„Защото загиват хора. Това, че съд, прокуратура, МВР, НС не работи го виждаме, но не загиват хора, а по пътищата загиват. Статистиката показва, че 75% от ПТП-ата са по вина на водачите и в случая при Телиш най-голяма вина има водачът, като катастрофите при Своге, Струма и всички, предимно водачът“, посочи Ишев.

„Държавата да вземе мерки, да се вкарат в релси средствата, стига фирмите да дават комисионни и после няма пари за асфалт. И като се направи проверка на пътната конструкция виждаме, че 10% и повече ги няма“, настоява инж. Ишев.

Той е категоричен, че определените за тази година – 1,2 млрд. лв., не стигат да се ремонтират и реконструират само участъците с концентрация на катастрофи:

„А има задължения от предишни години, от предишни ръководства. Какво да правят АПИ, чудят се къде да огреят и не всичко се определя от тях. Има политици и кръгове над тях. Защо отсечката Видин – Монтана се работи толкова бавно? Защото няма средства!“, коментира Ишев пред БНР.

Богдан Милчев, председател на УС на неправителствената организация „Институт за пътна безопасност“ публикува във „Фейсбук“ анализ, свързан с друга държавна агенция, която би следвало да отговаря за състоянието на пътищата.

„През 2018 година край град Своге загинаха 20 души след пътнотранспортно произшествие. Преди катастрофата също бяха подавани десетки сигнали, че пътят е опасен. След катастрофата си заминаха трима министри и се създаде Държавна агенция за безопасност на движението по пътищата (ДАБДП). Създаването ѝ бе инициирано от Института за пътна безопасност. Целта бе да се спре с прехвърляне на отговорности и министър-председателят, който и да е той, да има инструмент, чрез който да управлява и намалява риска от ПТП и да носи пряко отговорност за състоянието на безопасността на пътищата ни.

​През 2019 година с Директива 2019/1936 Европейският парламент задължава държавите-членки да предоставят доклад за квалифицирането безопасността на цялата пътна мрежа и изготвят цялостна оценка на риска от ПТП. С тази задача беше натоварена ДАБДП. На 09.10.2019 година по БНР  Иван Петков – служител на ДАБДП съобщава: „Не само ще направим цялостна оценка на пътната безопасност, но тя ще включва цялата пътна мрежа“.

​На 04.04.2025 година председателят на ДАБДП г-жа Крумова по БТВ съобщава, че не е правена проверка на отсечката, при която загина Сияна и че до няколко дни ще има резултат от проверката. Също така каза, че знаят за този път, че е опасен от статистиката за ПТП. След катастрофата, при която загина Сияна се разбра, че МВР, Община, НПО-та и граждани са подавали сигнали за конкретния участък. Сигналите са подавани до АПИ и тя не е предприела мерки. След катастрофата започва обезопасяване на участъка с намаляване на скоростта. Активизират се всички институции, както и след катастрофата край Своге през 2018 година.

​На 06.04.2025 година служител на МВР съобщава, че през 2024 година са подали над 13 000 сигнала за лоши пътища. Сигналите, които други организации и граждани са подали за лоши пътища са над 50 000 годишно, което означава, че средно на ден се подават над 150 сигнала за лоши пътища. Обработката, оценяването им и насочването на ресурси за гарантиране на безопасността на пътната инфраструктура изисква централизирана информационна система, каквато ДАБДП трябваше да създаде още през 2019 година, както и цялостна оценка за риска от ПТП. ДАБДП е пряко подчинена на министър-председателя с цел указанията за управление на безопасната пътна инфраструктура да се изпълняват незабавно. На 04 април председателят на агенцията ни съобщи, че нямали правомощия да упражняват контрол върху останалите институции, отговорни за безопасността по пътищата. Това е съвършено невярно. Въпросът е уведомяван ли е министър-председателят, че конкретни министри не изпълняват указанията на ДАБДП и какви мерки той е предприел. След създаването на ДАБДП отговорността за състоянието по българските пътища е на министър-председателите от 2019 г. до днес.

​Институтът за пътна безопасност е сигнализирал всички министър-председатели през последните 6 години, че ДАБДП не изпълнява задачите, заради които беше създадена. Проучване на Института показва, че над 80% от хората дори не знаят, че съществува такава агенция. Категорично заявяваме, че тя се държи като неправителствена организация с нестопанска цел, а не като институция отговорна за състоянието на безопасността на движението по пътищата.

​Като инициатори за нейното създаване се обръщаме към всички политически партии да се предприемат незабавни мерки за промяна на състава и структурата на ДАБДП или да бъде закрита. Никой не се нуждае от още една паразитна структура“.

Богдан Милчев/сн: Фейсбук

Богдан Милчев посочва още, че Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ през 2024 г. е дала 500 000 лв. на БТВ, Нова ТВ и няколко радиостанции за медийно отразяване.

„Да се знае колко струва „съпричастността“ на  българските медии към пътната безопасност, а Държавната агенция по този начин си купува медийния комфорт да не бъдат канени експерти, които биха я разобличили. Всяка година държавната агенция плаща по 100 000 лв на БПЦ наем за 40 човека, които ползват офис помещения на пл. „Св. Неделя“ и 220 000 лв са платени на социологическа агенция, която да направи проучване за пътната безопасност. Затова българските пътища ще продължават да бъдат в това състояние“

Може да подкрепите КритичноБГ тук:

Дарения

Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ

Други новини