Трябва ли да се преразгледа концесията на летище „Бургас“?
Въпросът отново стана актуален днес, след като се проведе протест заради полетите от морския аеропорт. Той беше организиран от Гражданско обединение „Бургазлии“ и представители на туристическия бранш, като основната причина бе изключително малкият брой полети извън активния сезон.
Според един от организаторите, Иван Ненков, пътникопотокът е намалял с над 1 милион души през последните няколко години, което оказва негативен ефект върху икономиката в региона. Бизнесменът от Приморско Здравко Василев посочи, че активният сезон се е свил до едва един месец – особено в малките курорти – заради липсата на чартърни и нискотарифни полети.
Протестиращите настояват за целогодишна и пълноценна работа на летището, за възстановяване на редовни линии до дестинации в Европа и останалата част от света, за намаляване на таксите с цел привличане на повече авиокомпании, както и за това летището да не бъде затваряно при предстоящия ремонт на пистата.

Полетите в Бургас (горе) и Варна
Концесионер и на летището във Варна, и на това в Бургас, е „Фрапорт“. Натовареността на двете летища обаче е различна. Само за пример – за неделя в Бургас са планирани два полета, докато във Варна – 12.
Въпреки това, при откриването на сезона, от бургаския аеропорт обявиха, че очакват 10% ръст на полетите.
Концесията
През март 2024 г. въпросът за преразглеждане на концесията на Летище Бургас беше официално повдигнат от местните власти в региона. Председателите на общинските съвети от всички 13 общини в област Бургас подписаха съвместна декларация, с която настояват за спешно ревизиране на условията по концесионния договор с „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД. Те изразяват недоволство от управлението на летището, като посочват, че липсата на полети през есенно-зимния период води до сериозни икономически загуби за региона.
Кметовете на общините също се включиха в призива, подчертавайки необходимостта от целогодишна експлоатация на аеропорта и по-добро взаимодействие между концесионера и местната власт. Според тях настоящата ситуация ощетява както местния бизнес, така и туристическия сектор.
Полетите от и за летище „Бургас“ – на фокус при срещата с министъра
В отговор на тези критики концесионерът „Фрапорт Туин Стар“ обяви планове за пълна рехабилитация на пистата на Летище Бургас през зимата на 2025/26 г., със заявена инвестиция от над 50 милиона евро. Това ще наложи временно затваряне на летището за шест месеца, като целта е модернизация и осигуряване на условия за целогодишен трафик. Въпреки това местните власти остават скептични и настояват за конкретни действия и гаранции, че след ремонта летището ще функционира ефективно и ще допринася устойчиво за икономическото развитие на региона.
Може да подкрепите КритичноБГ тук:
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ