Президентът Радев наложи частично вето на Закона за възобновяемите енергийни източници заради нарушения на Конституцията и европейското право
Държавният глава Румен Радев върна за ново обсъждане ключови текстове от приетия от Народното събрание Закон за изменение и допълнение на Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ). В мотивите си президентът заявява, че принципно подкрепя усилията на законодателя за ускоряване на процедурите по изграждане на съоръжения за ВЕИ и съгласуване на българското законодателство с европейските директиви. Въпреки това той настоява, че редица текстове противоречат на основни конституционни принципи, застрашават правата на гражданите и нарушават екологичните и административни стандарти.
Вижте още: Константина Петрова: Гласуваха поредната стъпка за безконтролно изграждане на ВЕИ
Некоректно транспониране на европейски директиви
Президентът подчертава, че макар в закона да се прави опит за въвеждане на разпоредбите от Директива 2018/2001 и изменящата я Директива 2023/2413, част от предвидените текстове са непълни, неправилно формулирани или дори противоречат на самите директиви. По-конкретно, Радев посочва, че законът предвижда облекчения и за зони, които не са определени като такива за ускорено внедряване на ВЕИ – нещо, което директивите изрично ограничават.
Освен това в законовите мотиви отсъстват ангажименти за държавно финансиране, за гарантиране на индивидуална защита при морски ВЕИ проекти и за мерки, ограничаващи въздействието върху природата – включително рискове за птици и други видове. Президентът критикува и липсата на правни гаранции за граждани, които желаят да инсталират ВЕИ съоръжения за собствено потребление, подчертавайки риска тези облекчения да бъдат присвоени от големи инвеститори.
Проблеми с правовата държава и административното обслужване
Радев обръща внимание и на текстове, които според него нарушават правото на защита. Като пример се посочва § 4 от закона, който налага използването на най-бързите съдебни и административни процедури при обжалване, без да са предвидени ясни гаранции и предвидимост – нещо, което може да ограничи достъпа до правосъдие.
Още по темата: Напрежение в Средец заради фотоволтаичен мегапроект върху 8 000 дка
Остра критика е отправена и към разширените правомощия на общинските административни звена, на които се възлага координация между различни държавни институции – включително такива с екологични функции. Според президента това противоречи на принципа за ясно разграничаване на отговорностите между държавните органи и създава условия за правна несигурност.
Опасности от мълчаливо съгласие и нарушаване на екостандарти
Държавният глава предупреждава, че въвеждането на кратки срокове и режим на „мълчаливо съгласие“ при изграждане на соларни инсталации до 20 kW не съответства на националната правна рамка. Според него текстовете позволяват да се заобикалят стандартни процедури и оценки, без да се изпълняват необходимите условия, регламентирани в директивите.
Президентът също така изразява загриженост относно ограниченията в прилагането на екологичните оценки за проекти извън приоритетни зони. По думите му това заобикаля основната логика на директивата, която допуска съкратени процедури само при строго регламентирани зони за ускорено внедряване, доказано без съществено въздействие върху околната среда.
Преференции в полза на държавни предприятия – риск за конкуренцията
Радев обръща внимание и на текстове (§ 19 и § 27), които дават възможност за сключване на сделки с държавни предприятия без задължителните процедури по Закона за обществените поръчки. Според него това може да представлява непозволена държавна помощ, в противоречие с член 107 на Договора за функциониране на ЕС, и да наруши принципите на свободната конкуренция.
Припомняме: Андрей Ненов: За черния връх на зелената енергия*
В заключение президентът подчертава, че грижата за околната среда е сред основните начала на Конституцията, както и че правовата държава изисква ясно разграничаване на правомощията и защита на основни права. По тези съображения той упражнява правото си по чл. 101, ал. 1 от Конституцията и връща за ново обсъждане следните текстове от закона: § 4, т. 1, § 6, § 7 относно чл. 25б, ал. 3, § 8, т. 6, § 9, § 19 и § 27 от Закона за изменение и допълнение на ЗЕВИ, приет на 8 май 2025 г.
