Промяната на Изборния кодекс (ИК) не е панацея за всички изборни проблеми, коментира в предаването „Неделя 150“ на „Хоризонт“ политологът Марио Русинов от Обединението за честни избори. Пред медията той изтъкна, че след проверките на вещите лица по конституционното дело за вота на 27-и октомври 2024 г. може да се направи заключението, че тези избори не са били по-нечестни спрямо предходни избори.
„В момента има заявен ентусиазъм от партиите за пореден път да прекрояват ИК. Радикално да се промени, като се промени технологията на броене – дали с преброителни центрове, или със скенери, или пък ще става дума за смесен подход. Пак се преосмисля каква да е ролята на машината, тъй като в момента е обезсмислена концепцията за машината – тя е принтер. Това, което можем да видим от предложенията, е, че няма никаква оценка на въздействието. Партиите предлагат едни неща, за които няма много ясна концепция как ще се въведат, защо се въвеждат, колко големи са проблемите, които се опитват да решат с тази промяна в ИК. Опасението ми е, че каквото и да се случи, законодателната промяна не може да е панацея за всички изборни проблеми“, коментира той.
Марио Русинов даде пример с нарушенията, доказани от графологичната експертиза:
„Това са неща, които се случват в изборния ден. Което означава, че ако вкараме преброителни центрове, ние ще решим проблема с неточностите, които са установени при преброяването, но такъв тип манипулации няма да можем да ги спрем. Същото е със скенерите за лични карти – установяваме, че някой гласува вместо друг, но не знаем точно колко гласове са подадени по този начин. Така може да се инвестира в една технология за скенери, а да се окаже, че проблемът е само в 200 секции в страната, което може да се превентира (предотврати – б.р.) с полицейско присъствие пред избирателните секции и с много по-активни и добре обучени членове на секционни избирателни комисии. Т.е. предлагат се някакви неща и не се знае защо, което е голям проблем“, посочи Русинов пред БНР.
И какво от това?
Виждаме записи на преброяването на гласовете в секции. Виждаме нарушения на изборния процес. Виждаме дори откровени манипулации. Но видеозаписите в секциите нямат юридическа стойност, така че само си ги гледаме. Тоест, видеоизлъчването по време на броенето на гласове е с чисто информативен характер.
Една част от депутатите са избрани незаконно. Тоест, част от членовете и ръководния състав на тези секционни избирателни комисии би трябвало да са допуснали някакво нарушение (да го наречем така) при броенето и/или записването на резултатите в протоколите. После тези протоколи са приети, данните им са обработени и има съответното решение за избрани народни представители. После се оказва, че те са избрани незаконно. И кой е виновен по тази изборна верига? Никой.
Кардинални промени никой не иска?
Действията на управляващите до момента показват по-скоро нежелание за кардинални промени в изборния процес, които, ако не гарантират честни избори, то поне да гарантират по-малко нечестни. Приемаме, че са такива, след като 16 депутати бяха обявени за незаконно избрани, каквото и да означава това. Защото какви са тези избори, в които една част от кандидатите са избрани незаконно и това само при проверени една част от секциите. Въпреки това, да виждате политическа воля от управляващите до момента за промяна на състава на ЦИК? Или за промяна на мандатността?
Какви промени се анонсират?
В последните месеци бяха предложени различни промени. От ДБ предлагат да се спре ръчното броене, да се въведат изчислителни центрове и машините да не са само принтери. ПП предлагат съставът на ЦИК да се променя след всеки проведен избор, което отваря въпроса защо не го направиха, докато бяха на власт. „Възраждане“ внесоха 90 предложения, още в края на миналата година. Сред тези промени освен премахването на хартиените бюлетини, номерата в бюлетините и параваните, зад които се гласува, са още в държави извън ЕС да се образуват до 20 броя секции извън дипломатическите и консулските представителства на България в съответната държава; от един IP адрес да може да бъде подадено само едно електронно заявление през интернет страницата на ЦИК. Също и да отпадне възможността от територията на България да бъдат подавани електронни заявления от страницата на ЦИК; промени в текстовете, свързани с помещенията за работа на РИК, които да отговарят на определени изисквания, с цел по-добър контрол и прозрачност. И не на последно място – отпадане на номера в бюлетината.
Всичко това има изключително пожелателен характер, ако не бъде възприето от управляващото мнозинство. А такава воля за момента не се вижда. На проведена среща на работната група за обсъждане на промените в ИК Анна Александрова от ГЕРБ-СДС заяви, цитирана от Dnes.bg:
„Ние, управляващото мнозинство, не желаем да отпадне хартията“
Мотивите? Щяло да намали избирателната активност.
Какво ще се случи с изборното ни законодателство, предстои съвсем скоро да видим. И дали наистина има политическа воля за промяна на настоящия модел, в който говорим за купен, контролиран, манипулиран вот. Или поне такъв, който води до малко незаконно избрани депутати.
Може да подкрепите КритичноБГ тук:
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ