Начало България Полетите от и за летище „Бургас“ – на фокус при срещата с министъра

Полетите от и за летище „Бургас“ – на фокус при срещата с министъра

от kritichno.e

Проблемите с полетите от и за летище „Бургас“ бяха поставени по време на срещата между контролните органи, общините и министъра на туризма Мирослав Боршош, която се проведе вчера в Бургас.

Министърът обърна внимание на проблема с въздушната свързаност и конкретно на работата на Летище Бургас, информират от МТ. Той съобщи, че е поискал от концесионера „Фрапорт“, да представи в кратък срок доклад за очакванията и възможностите си за сезон 2025.

„Предстои ни много сериозен разговор с „Фрапорт“, който ще проведа пак тук, а не в министерството – с хората, които са най-заинтересовани да работи летището на нивото, на което се очаква от него. Свързаността на региона все още не отговаря на потенциала му“, отбеляза той.

Въпреки добрата подготовка на общините и наличната инфраструктура, ръстът на пътникопотока остава незадоволителен, което изисква по-ясни ангажименти от страна на концесионера. Министерството на туризма е в готовност да подкрепи усилията по линия на партньорства с авиокомпании, посочи Боршош.

Кметът на Бургас Димитър Николов посочи, че общините са изчерпали своите възможности за въздействие. Във фонда за стимулиране на полетите, направен между общините в областта, са събрани близо 900 000 лв., от които са изразходени около 200 000 лв., с които са субсидирани над 120 полета, посочи Николов. В изявлението си той поясни, че това са зимни полети, между Бургас и София.

 

Темата с малкото полети извън сезона, за сметка на други летища, се повдига от няколко години от туристическия бранш, кметове и политици. След изявление на представители на „Райънеър“ наскоро, тя отново стана актуална, а Николов посочи във „Фейсбук“:

„Призовавам „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД да влезе в диалог с авиокомпаниите и да осигури конкурентни условия за увеличаване на полетите до и от Бургас!

Изисквам ясна информация от ръководството на дружеството за графика на ремонтите и гаранция, че летището ще бъде напълно готово за летния туристически сезон!

Днес изпратих официално писмо до концесионера, ще направя и лична среща с директора на дружеството!

Повод за поредните ми разговори с “Фрапорт” е изявлението на главния търговски директор на „Райънеър“ и медийните публикации, които твърдят, че компанията е готова да инвестира над 1 милиард долара в България и да открие нова база в Бургас, при условие, че „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД намали летищните такси.

В противен случай, авиокомпанията заплашва да намали или дори да прекрати полетите си до нашия град.

Нямам власт да контролирам и влияя на търговската политика на концесионера на летището, но настоявам да бъдат защитени интересите на гражданите на Бургас, местната икономика и туристическия сектор!

Летище София отчита ръст на трафика благодарение на по-ниски летищни такси, което поставя Бургас и Варна в неравностойно положение“

„Фрапорт“ държат концесиите на двете летища край морето – в Бургас и във Варна. Кметове от Южното Черноморие поставиха през последните години въпроси, свързани с неравнопоставеността на полетите от и за двата града и че летище „Бургас“ е ощетено. Беше лансирана и идеята за разделяне на концесията, но до реални действия така и не се стигна.

В средата на март, нискотарифната авиокомпания Ryanair посочи, че ще поиска от правителството да намери начин летищата в България да предлагат по-ниски такси, цитирани от Economic.bg. Намаляването им е едно от условията, които Ryanair постави, за да инвестира 1 млрд. долара в България с хоризонт до 2034 г. От думите на главния търговски директор Джейсън Макгинес по време на пресконференция стана ясно, че компанията комуникира по-успешно с концесионера на Летище София – „Соф Кънект“, но не толкова добре с концесионера на морските аеропорти във Варна и Бургас – „Фрапорт“.

Ryanair вижда потенциал да открие втора база за самолети именно в Бургас, но всичко ще зависи от действията на правителството, което ще трябва да играе роля на медиатор и да се опита или да убеди концесионера да намали летищните си такси, или директно да подходи към мярката. Това може да се случи с промени в наредба, каквито вече бяха направени през миналата година, но те биха имали пряк ефект върху приходите на концесионера, който е в затруднение.

Летищните такси като условие

По-ниските летищни такси са основен лайтмотив в плановете на концесионера на Летище София за развитие на аеропорта. Те вече бяха обявени в края на миналата година, когато бе съобщена и инвестицията от 500 млн. лв. в изграждането на бъдещия Терминал 3.

Докато софийското летище се радва на повече пътници, успява да привлича повече авиокомпании, то ситуацията с морските аеропорти е по-различна. От години наред, дори след концесията, която бе спечелена от „Фрапорт“, летищата във Варна и Бургас не успяват да привличат целогодишни полети, а разчитат основно на сезонни такива.

Припомняме, че през април миналата година стана ясно, че „Фрапорт“ има финансови затруднения, пише Economic.bg. Така кабинетът реши да увеличи летищните такси, като за целта промени условията в наредба, която ги регламентира. Казано накратко – кабинетът разполага с механизъм да намалява или увеличава таксите, но те оказват пряко влияние върху приходите на концесионерите и трябва да се подхожда с повишено внимание, посочват от Economic.bg.

Може да подкрепите КритичноБГ тук:

Дарения

Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ

Други новини