България: Вложихме 4 млрд. в Коридор VIII, докато чакаме Скопие
Проект на междуправителствено споразумение за подготовка и изграждане на трансгранично железопътно тунелно съоръжение, свързващо железопътната мрежа на двете държави е предложен от страната ни на Северна Македония още на 15 януари. Това се казва в позиция на Министерството на транспорта и съобщенията, разпространена до медиите.
Това е единственият отворен въпрос между двете държави в областта на железопътния транспорт, който обаче няма само двустранно значение, а представлява важен елемент от архитектурата на колективната сигурност на НАТО и свързаността между държавите членки на ЕС.
Готовността на България
България има готовност да подпише Споразумението веднага и да започне незабавни действия за изграждане на тунелното съоръжение. Ако Скопие има възражения по предложения текст, Република България е готова да разговаря за преодоляването им, стига да бъде запозната с тях, се посочва още в позицията.
Повече от три месеца липсва отговор от Република Северна Македония по Проекта на споразумение. Налице е периодично настояване за срещи без ясна цел и конкретни въпроси за обсъждане.
Нежеланието на Скопие да предостави коментари по предложения Проект или да потвърди готовността си за подписване на текста в настоящия му вид застрашава навременното изграждане на изключително важния за колективната сигурност на НАТО и ЕС транспортен Коридор VIII.
Докато чака отговор от Скопие и мобилизира вниманието на своите партньори в НАТО и ЕС към този проблем, Република България ще продължи да изгражда и модернизира участъците на Коридор VIII на своя територия, в които вече е вложила над 4 млрд. лева, допълват от министерството.
Коридорът и значението му за България и икономиката в региона
Коридор VIII е стратегически инфраструктурен проект, който има за цел да свърже Адриатическо и Черно море, преминавайки през териториите на Албания, Северна Македония и България. Това е част от по-широката мрежа на паневропейските транспортни коридори и се разглежда като важен инструмент за икономическо развитие, регионална стабилност и геополитическа свързаност в Югоизточна Европа.
Коридорът започва от италианските пристанища Бари и Бриндизи, преминава през Дуръс и Тирана в Албания, продължава през Скопие и Крива Паланка в Северна Македония и навлиза в България през Гюешево. В българската част трасето преминава през София и Пловдив, достигайки черноморските пристанища Бургас и Варна. Общата дължина на коридора е около 1300 км, като 747 км от тях се намират на българска територия.
Проектът включва развитие на пътна и железопътна инфраструктура, както и на ключови логистични звена като пристанища и летища, с цел осигуряване на интермодален транспорт в региона.
В България напредъкът по реализацията на коридора е значителен. По-голямата част от трасето вече е изградена, като остава да бъде завършен железопътен участък от около 2,5 км до граничния пункт с Република Северна Македония при Деве баир. Българската страна е подготвила проект за изграждане на трансграничен железопътен тунел и е изпратила предложение за споразумение до Северна Македония в началото на 2025 г.
От своя страна Северна Македония има още сериозен път за извървяване – на нейната територия трябва да бъдат изградени приблизително 70 км железопътна линия, за да се осигури пълна свързаност по коридора. Въпреки декларираната ангажираност, от страна на македонските власти наскоро бяха отправени обвинения към България за изопачаване на фактите относно проекта, което създаде известно напрежение между двете страни.
Коридор VIII е не само логистичен, но и геополитически проект от първостепенно значение за региона. Той има потенциала да засили връзките между страните от Балканския полуостров и да улесни икономическата интеграция. Реализацията му ще подобри достъпа на страните от вътрешността на континента до морските пристанища и ще улесни търговията между Западна и Източна Европа.
Може да подкрепите КритичноБГ тук:
Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ