Начало България Кратък наръчник за медийна пропаганда

Кратък наръчник за медийна пропаганда

Мариян Иванов

от kritichno.e
Протест евро

Държавната БНТ наскоро излъчи документалния филм „Архитекти на хаоса“. Макар и доста едностранчив, той е интересен и показва един от начините за осъществяване на пропаганда чрез медии и социални мрежи и оказване на влияние сред маси от хора. Казвам, че е едностранчив, защото засяга само един от начините – скрития такъв. Този, който стои зад фалшиви профили, фалшиви сайтове, фалшиви информации и т.н. Както в журналистиката най-страшната цензура е автоцензурата (тази, която журналистът сам си налага, без някой да го е изискал от него), така и официалната, или официализираната, пропаганда е най-опасна. Защо – ще обясня след малко, но нека сега разгледаме нейните аспекти.

Появява се някакво събитие, чийто ефект трябва да бъде намален до минимум. Точният пример е проведеният в събота национален протест в защита на българския лев.

Събрали се няколкостотин души

протестЗа целите на медийната пропаганда трябва да се направят подходящи кадри. Или от ъгъл, от който да не си личи колко хора са на конкретното място, или от по-ранен час, които кадри да представим като „те са едва няколкостотин души“. Или няколко хиляди. Разбира се, с възможностите, които дават вече технологиите, това може да става и далеч по-лесно. По този начин омаловажаваме силата на протеста, защото бройката на участващите в него е прекалено малка, за да има някаква критична маса, която да донесе вятъра на промяната. Говоря за промяната в медийното пространство, разбира се.
Аз, самият, бях на протеста в София. Не бяха няколкостотин, не бяха и няколко хиляди, а по моето скромно мнение бяха поне няколко десетки хиляди. Колко точно – не се нагърбвам с такива изчисления. Но и кадрите, които видях в „неофициалните източници“, сочат именно това.

 

Събрали са се основно пенсионери

пенсионерНе знам защо, но българската медийна пропаганда много обича да омаловажава възрастните хора. Прави го деликатно, не директно. Например: на протеста се събраха основно възрастни хора… Сякаш нашите майки, бащи, дядовци и баби нямат право на мнение или се смята, че възрастта е порок и е оказала необратимо влияние на мисловните им процеси. Затова, когато трябва да се омаловажи даден протест, се снимат и задават въпроси главно на възрастни хора. Ако и мотивите им не граничат с нивото на някой академик в съответната област или поне експерт на средно ниво – още по-добре. Хем възрастни, хем некомпетентни в дадената област. А това, че тези хора, които са изградили нашата държава, после са гледали как се разграбва и унищожава граденото от тях, биха били най-уязвими при един ценови скок, това медийната пропаганда не я интересува.
На протеста в събота имаше доста възрастни хора. Имаше и страшно много млади, дошли със семействата си, дори с бебешките колички. Но това ще видите на много малко кадри.

Тия ли ще ми решават бъдещето?

На протести винаги има…. да ги наречем „странни хора“, за да не поставяме диагнози. Странно изглеждащи, странно облечени, носещи странни предмети или още по-странни плакати. Казвам винаги има такива на протести, защото за 20 години в журналистиката съм отразявал стотици, за какво ли не. Когато медийната пропаганда цели да омаловажи силата на даден протест, задължително има кадри и снимки с тези хора. ЗАДЪЛЖИТЕЛНО! Ако имат и странни възгледи, например – не трябва да въвеждаме еврото, защото така ще дойдат рептилите, тези хора трябва да бъдат и интервюирани. Разбира се, после можете да ги видите на протест срещу забраната на соевото лате, защото много от тези хора уплътняват времето си с протести, но тогава те няма да бъдат снимани или интервюирани. Кадрите с тях понякога са уж случайни, но целта им е една, да бъдат разпространени, за да може редовите читатели или зрители да се възмутят „Тия ли ще ми решават бъдещето?“. Е, каквито да са техните странности, това са хора с право на глас по българското законодателство, все пак.

Търсете некомпетентните

Едва ли някой очаква, че на протест за ядрената енергетика ще е пълно с ядрени физици или на такъв в защита на лева – с финансисти. Въпреки това има много хора, които са и запознати по-подробно със съответната проблематика. Те обаче не намират място в мейнстрийм медиите и техните репортажи или статии. За целите на медийната пропаганда трябва да се покаже, че хората са ограничени, некомпетентни и не разбират за какво точно протестират. Ако пък случайно журналистът (или дръжката за микрофон) попадне на някой по-запознат, трябва задължително да влезе в спор с него, за да прокара целите на медийната пропаганда, ако може да го подлъже да каже нещо грешно, скандално или направо смешно. Ако не – просто няма да се излъчи конкретния сегмент и пропагандата се насочва в търсене на някой некомпетентен по темата.

Работата е свършена

Когато готовият продукт на медийната пропаганда е готов, той просто се пуска на потребителите, разпространява се по конкретните канали и започва да се популяризират и съответните тези, спрямо нуждата на пропагандата. А именно:

  • Това бяха едва няколкостотин души, това ли им е големият протест?
  • Тия откачалки ли ще решават моето бъдеще?
  • То само баби и дядовци там, какво разбира баба ми от Еврозоната?

Целта е постигната. И то без да се налага да се работи задкулисно. Просто всичко минава през медии, които имат тежестта (според определени кръгове) като независими, защитаващи обществения интерес, свободни и т.н. Е, финансират се по определени програми, чрез определени фондации, ама кой ти гледа такива подробности – важното е, че каквото да напишат, то е вярно. Именно поради тези причини, тази форма на пропаганда е най-опасната, защото тя най-много наподобява истина и манипулира общественото мнение чрез фасадни полуистини и изопачени факти.

Така работи официалната медийна пропаганда. Разбира се, ако целите ѝ са обратни, то и посланията се сменят.

„Десетки хиляди излязоха по улиците на България…“
„Основно млади хора…“
„Нека чуем този ядрен физик, прибрал се у нас специално заради този протест…“

Ако не вярвате, припомнете си как изглеждаха репортажите в същите тези независими медии по време на протестите на ПП. Намирате ли прилика?

Ако решите да подкрепите КритичноБГ, може да го направите тук. Предварително благодаря!

Дарения Revolut: @mariyatkwa

Дарения PayPal: @MariyanIvIvanov

Последвайте нашия канал в социалната мрежа Телеграм: КритичноБГ

Други новини