Експертите са убедени, че руският пазар на товарни автомобили се възстановява. На изложението „Комтранс“, което се провежда в Москва от 5 до 8 септември, са показани не само китайски превозни средства – руските производители активно проучват нови, непознати сегменти. „Известия“ прави анализ накъде се движи пазарът на товарни автомобили.
„Ако искаш да успееш, бъди гъвкав и бърз“ – тази фраза на представител на голям дистрибутор на товарни автомобили може да бъде девиз на изложението „Комтранс 2023“. Руските производители трябва да бъдат гъвкави, за да оцелеят под натиска на антируските санкции и да се конкурират с китайската експанзия.
„Предизвикателствата за нашата компания и за всички останали са огромни, но целта, която си поставихме, а именно – почти изцяло вътрешно производство на компонентите, даде резултат. Стотици части вече се произвеждат в Русия, както от КамАЗ, така и от нашите партньори„, заяви главният изпълнителен директор на КамАЗ Сергей Когогин. В същото време той призна, че руският производител все още не е в състояние да покрие цялото търсене, затова марките от Китай завладяват вътрешния пазар. Представителят на беларуската марка МАЗ на свой ред предложи да се създаде асоциация на беларуските и руски производители, за да се противодейства на „китайското нашествие“.
„Пазарът се промени много през тази година. Малко повече от 58% принадлежат на китайците„, каза в речта си Татяна Арабаджи, директор на Националната агенция за промишлена информация (НАПИ). Сред десетте най-подавани марки товарни автомобили от януари до юли повече от половината от редовете са заети от китайски производители. От НАПИ са изчислили, че най-голям е успехът на марките от Китай в сегмента на самосвалите, като през 2023 г. делът им се е увеличил до 79,2%. Те развиват активно и сегментите на влекачите (т.нар. „тирове“ – 72,1%) и строителната техника (56,4%). При самосвалите, китайците активно влизат в партньорства с руски производители на каросерии.
„Възстановяването на пазара зависи от китайските марки, които доставят машини и компоненти на руските производители и създават партньорства в Русия“, отбеляза Татяна Арабаджи. В същото време тя изрази загриженост, че в сегмента на товарните автомобили се наблюдава нарастваща зависимост от китайските партньори.
„Надяваме се, че през следващата година ситуацията ще бъде различна и автомобилите руско производство, макар и в партньорство с китайски колеги, ще заемат значителен дял от пазара“, отбелязва генералният директор на НАПИ.
За първите 8 месеца на годината при продажбите на товарни автомобили първото място заема КамАЗ с 2937 броя (18% пазарен дял) продадени камиони, следвани от 4 китайски производителя: Sitrak (2875 броя), Shacman (2859 броя), FAW (2229 броя) и Foton (812 броя).
Освен тези 4 добре познати и очевидно предпочитани марки на руския пазар, китайската делегация на изложението „Комтранс 2023“, която е доста впечатляваща по обхват, включва и други познати марки като DongFeng, Sany, Dayun и SDAC с техните камиони, които все още не са толкова популярни.
Сега под марката „Валдай“ на Горковския автомобилен завод (ГАЗ), която се появи през 2020 г., ще се произвеждат не само среднотежки камиони с китайски кабини, но и тежки камиони – влекачи и самосвали. Последните ще се произвеждат на територията на автомобилния клъстер в Нижни Новгород. На първия етап става въпрос само за сглобяване, а до 2025 г. се планира автомобилите да бъдат оборудвани с руски двигатели.
На „Комтранс“ ГАЗ представени три нови продукта. „Валдай 45“ е влекач за товарни автомобили с двигател с мощност 470 к.с., предназначен за обща маса до 45 тона, „Валдай 33“ е самосвал с колесна формула 6×4 – при обща маса от 33 тона предният мост е проектиран за 19 тона, а носещите мостове – за по 16 тона. Шасито „Валдай 18“ ще се предлага с три различни колесни бази. С тези превозни средства ГАЗ очевидно се насочват към традиционния сегмент на КамАЗ.